Článek
I když výrobci automobilů i paliv svorně tvrdí, že ethanol na provoz většiny motorů nemá prakticky žádný vliv, pro některé může mít dokonce pozitivní účinky, je to pravda jen z části. Týká se to totiž především moderních automobilů, které už byly konstruovány s ohledem na moderní palivo.
Mnohdy se ale zapomíná na to, že spalovacím motorem nejsou vybavené pouze automobily. Každý majitel zahrady pravděpodobně vlastní minimálně sekačku. I když jistý podíl zastupují sekačky elektrické nebo akumulátorové, v zahradách stále převládají především sekačky motorové. Mezi další motorovou techniku, kterou používá řada lidí pak můžeme zahrnout motorové pily, sněhové frézy, kořovinořezy, plotostřihy, kultivátory, vertikutátory, generátory elektřiny atd.
Tyto stroje jsou zpravidla osazené nějakou verzí dvoutaktního nebo čtyřtaktního spalovacího motoru s karburátorem. A problémů, které jim může bioethanol způsobit je hned několik.
U starších strojů může ethanol zničit plastové díly. Biolíh totiž z plastů vymývá změkčovadla. U nových strojů se proto používají plastové díly, které jsou vůči ethanolu odolnější, ale máte-li doma stroj, který dlouhé roky fungoval bez potíží, může se stát, že různá těsnění, palivové hadičky a další plastové díly palivového systému vlivem ethanolu ztvrdnou, popraskají a přestanou plnit svou funkci. Při troše štěstí je vyměníte, ale u některých starších strojů může být sehnání náhradního dílu problém.
Ale potíže s ethanolem se týkají i nových strojů. Zahradní techniku zpravidla nepoužíváte denně. Sekačku použijete zpravidla jednou týdně, jiné sezónní stroje třeba jen 2× do roka. Po většinu času pak pouze nečinně čekají na další použití. Když je následně po několika měsících chcete nastartovat, nechce motor naskočit. A když nakonec při troše štěstí přeci jen naskočí, nemá sílu, otáčky kolísají, nebo vůbec nejde do otáček a samovolně zhasíná. A v mnoha případech tyto problémy způsobil právě ethanol.
Biolíh má totiž jednu hodně ošklivou vlastnost. V benzínu se nerozpouští, naopak se velice ochotně váže na vodu. A to do té míry, že vstřebává rychle i vlhkost ze vzduchu. Jestliže je v benzínu E10 až 7 % biolihu, který za jistých podmínek může ze vzduchu vstřebat až 10 % svého objemu vody, může se to zdát zanedbatelné. Na litr benzínu by to byl cca 1 ml vody. Jenže ethanol s vodou vytváří gelovité sraženiny a protože je voda těžší než benzín, tyto sraženiny se usadí na dně nádrže. Při nastartování motoru pak jako první putují do karburátoru tyto sraženiny. Je takřka jisté, že okamžitě zanesou jemné palivové kanálky, čímž omezí proudění paliva. Tím se pak snadno vysvětlí nedostatečný výkon motoru, nebo kolísání otáček.
V odstaveném stroji, ve kterém je ponechán benzín také dochází k tomu, že palivo pomalu proudí do karburátoru. Jelikož má do karburátoru rovněž přístup vzduch ze sání, benzín se odpařuje, zatím co ethanol absorbuje vzdušnou vlhkost a sraženina se pomalu usazuje na stěnách palivových cest. Po nějaké době tak kanálky a trysky doslova zarostou. Bohužel neexistuje žádné účinné rozpouštědlo, které by tuto usazeninu vypláchlo. Jedinou možností je tedy mechanické odstranění, to ale některé karburátory díky složité struktuře palivových kanálů neumožní. Pak je jedinou možností výměna celého karburátoru.
A tím možné potíže nekončí. Voda v benzínu je také problém. Způsobuje korozi. Ocelová nádrž bude reznout, uvolněná rez bude zanášet karburátor. Nádrž může časem zcela proreznout. Bohužel s vodou reaguje i hliník, ze kterých se zpravidla vyrábí karburátory. Hliníkový hydroxid na jeho povrchu vytváří bílý povlak, který také může ovlivnit průchodnost paliva.
Voda také může způsobit korozi válce motoru, což povede k jeho rychlejšímu opotřebení, za jistých podmínek může voda způsobit i zadření motoru. I když je toto riziko malé, není zcela zanedbatelné. Zejména vysokootáčkové motory u pil nebo křovinořezů může i malé množství vody v benzínu zničit.
Jak se dá poškození stroje bioethanolem zabránit?
Nejsnazší by bylo používat čistý benzín. Jenže ten je dnes prakticky nedostupný. Jako varianta se může nabízet Verva 100, který namísto ethanolu obsahuje ethyl-tetrabutyl-ether. Ten na sebe vodu neváže. Jenže Verva 100 má vyšší oktanové číslo. Tím se změní bohatost palivové směsi a některé motory se mohou přehřívat. I když je to málo pravděpodobné, může se pak motor zadřít. Správně by se tedy pro použití Verva měl seřídit karburátor. To ale většina strojů neumožní.
Poslední možností je prostě palivo po každém použití ze stroje vypustit. Klidně jej můžete dát třeba do auta, kde jej vyjedete. Motor pak po vypuštění benzínu nastartovat na zbytky paliva v karburátoru a nechat jej doběhnout, dokud všechno palivo nespotřebuje. Benzín doma skladovat jen čerstvý, nejdéle 14 dní, maximálně měsíc v dobře uzavřeném kanystru.
Proč výrobci zahradní techniky nepoužijí motor, kterému ethanol neškodí?
Tak jednoduché to není. Automobil, se kterým jezdíte denně nemá problém s ethanolem z mnoha důvodů. Jednak právě proto, že s ním jezdíte denně, a také proto, že moderní motory v automobilech nemají karburátor. Palivo je do válců vstřikováno pomocí trysek, ke kterým nemá okolní vzduch přímý přístup. A v případě že by se na trysce přeci jen nějaká drobná usazenina vytvořila, vysoký tlak paliva si s ní rychle poradí. Nahradit karburátor u zahradní techniky přímým vstřikováním je ale prakticky nerealizovatelné. Motor by byl znatelně složitější, těžší, větší a dražší. A pravděpodobně i poruchovější. Bohužel zatím nikdo s jiným rozumným řešením zatím nepřišel. Proto nezbývá nic jiného, než se naučit palivo s ethanolem používat a změnit své návyky.