Článek
Amelia Mary Earthartová byla svého času jednou z neslavnějších žen, která jako pilot letadla vytvořila několik rekordů a na svém kontě má i některá prvenství. Bohužel poslední pokus obletět svět se jí stal osudným. O tom ale později.
Amelia se narodila 24. července 1889 v Atchisonu ve státě Kansas v USA. V letadle poprvé letěla v 31 letech, a to ji natolik uchvátilo, že si o rok později koupila vlastní letadlo. A hned následující rok (1922) vytvořila neoficiální rekord, když jako první žena letěla ve výšce 4250 metrů.
Dne 17. června 1928 v letadle Fokker F.VIIb/3m co by spolucestující jako první žena překonala v letadle Atlantik. O dva roky později tento let zopakovala, ovšem již jako pilot. Tím se do historie zapsala, jako první žena, která provedla sólový přelet Atlantiku.
K dalšímu rekordu se začala Amelie chystat v roce 1936. Tentokrát naplánovala, že jako první žena provede let okolo světa. Pro tento let nechala upravit letadlo Lockheed L-10E Electra a po prvním neúspěšném pokusu dne 1.června 1937 společně s navigátorem Fredem Noonanem vzlétla z Miami. Postupně s mezipřistáními v Jižní Americe, Africe, Indii a jihovýchodní Asii dorazili do Lae v Nové Guinei. V té chvíli za sebou již měli více než ¾ cesty. Dne 2. července se vydali přes Tichý oceán, kde jejich letadlo zmizelo.
Během desetiletí od jejich zmizení bylo provedeno mnoho pátrání, ovšem všechny bez výsledků. To samozřejmě zadalo k různým konspiračním teoriím od možného sestřelení letadla po únos mimozemšťany.
Až v roce 2010 byly na atolu Nikumaroro v souostroví Kirabati nalezeny zbytky kostí a dalších pozůstatků, které nasvědčovaly, že by se mohlo jednat o ostatky Amelie a jejího navigátora. Podle všeho mohli na ostrově přežívat i několik měsíců po nehodě. V roce 2018 pak forenzní antropolog Richard Jantz potvrdil s 99% jistotou, že se skutečně jedná o ostatky Amelie. Letadlo však nebylo stále nalezeno.
V lednu letošního roku (2024) Tony Romeo, výkonný ředitel společnosti Deep Sea Vision, prohlásil, že jeho společnost v loňském roce pořídila sonarový snímek, který zachycuje letadlo ležící v hloubce tři míle v okruhu 100 mil od Howlandova ostrova. Přesnou polohu zatím odmítá uvést, avšak na sonarovém snímku je zřetelně vidět obrys letadla se dvěma svislými ocasními plochami, jaké mělo i letadlo Lockheed L-10E Electra. I rozměry objektu na sonarovém snímku odpovídají přibližně rozměrům letadla Lockheed.
Howlandův ostrov se nachází přibližně 650 km severně od atolu Nikumaroro, je tedy opravdu teoreticky možné, že letadlo v této oblasti havarovalo a Amelii se společně s navigátorem podařilo doplout až k tomuto atolu. Nicméně mnoho odborníků se shoduje na tom, že po více než 80 letech by letadlo nemohlo být tak dobře viditelné a neporušené, jako je objekt na sonarovém snímku. I když je nález dozajista vzrušující, bude nutné provést několik dalších sonarových snímků z různých úhlů, aby se potvrdilo, že se skutečně jedná o letadlo.
Následně by se muselo pořídit dálkově ovládanou ponorkou několik snímků, na kterých se prokáže typ letadla a sériová čísla nebo jiné označení, které by definitivně potvrdily, že se skutečně jedná o letoun Amelie Erhartové.
Ovšem i v případě, že by se potvrdilo, že se jedná o její letoun, stále zbývá dořešit příčiny havárie. Vrak letadla by tak mohl poskytnout důležité informace.