Článek
Amelia Mary Earthartová byla svého času jednou z neslavnějších žen, která jako pilot letadla vytvořila několik rekordů a na svém kontě má i některá prvenství. Bohužel poslední pokus obletět svět se jí stal osudným. O tom ale později.
Amelia se narodila 24. července 1889 v Atchisonu ve státě Kansas v USA. V letadle poprvé letěla v 31 letech, a to ji natolik uchvátilo, že si o rok později koupila vlastní letadlo. A hned následující rok (1922) vytvořila neoficiální rekord, když jako první žena letěla ve výšce 4250 metrů.
Dne 17. června 1928 v letadle Fokker F.VIIb/3m co by spolucestující jako první žena překonala v letadle Atlantik. O dva roky později tento let zopakovala, ovšem již jako pilot. Tím se do historie zapsala, jako první žena, která provedla sólový přelet Atlantiku.

Amelia Mary Earthartová a Lockheed L-10E Electra
K dalšímu rekordu se začala Amelie chystat v roce 1936. Tentokrát naplánovala, že jako první žena provede let okolo světa. Pro tento let nechala upravit letadlo Lockheed L-10E Electra a po prvním neúspěšném pokusu dne 1.června 1937 společně s navigátorem Fredem Noonanem vzlétla z Miami. Postupně s mezipřistáními v Jižní Americe, Africe, Indii a jihovýchodní Asii dorazili do Lae v Nové Guinei. V té chvíli za sebou již měli více než ¾ cesty. Dne 2. července se vydali přes Tichý oceán, kde jejich letadlo zmizelo.
Během desetiletí od jejich zmizení bylo provedeno mnoho pátrání, ovšem všechny bez výsledků. To samozřejmě zadalo k různým konspiračním teoriím od možného sestřelení letadla po únos mimozemšťany.
Až v roce 2010 byly na atolu Nikumaroro v souostroví Kirabati nalezeny zbytky kostí a dalších pozůstatků, které nasvědčovaly, že by se mohlo jednat o ostatky Amelie a jejího navigátora. Podle všeho mohli na ostrově přežívat i několik měsíců po nehodě. V roce 2018 pak forenzní antropolog Richard Jantz potvrdil s 99% jistotou, že se skutečně jedná o ostatky Amelie. Letadlo však nebylo stále nalezeno.
V lednu letošního roku (2024) Tony Romeo, výkonný ředitel společnosti Deep Sea Vision, prohlásil, že jeho společnost v loňském roce pořídila sonarový snímek, který zachycuje letadlo ležící v hloubce tři míle v okruhu 100 mil od Howlandova ostrova. Přesnou polohu zatím odmítá uvést, avšak na sonarovém snímku je zřetelně vidět obrys letadla se dvěma svislými ocasními plochami, jaké mělo i letadlo Lockheed L-10E Electra. I rozměry objektu na sonarovém snímku odpovídají přibližně rozměrům letadla Lockheed.

Amelia Mary Earthartová polde AI
Howlandův ostrov se nachází přibližně 650 km severně od atolu Nikumaroro, je tedy opravdu teoreticky možné, že letadlo v této oblasti havarovalo a Amelii se společně s navigátorem podařilo doplout až k tomuto atolu. Nicméně mnoho odborníků se shoduje na tom, že po více než 80 letech by letadlo nemohlo být tak dobře viditelné a neporušené, jako je objekt na sonarovém snímku. I když je nález dozajista vzrušující, bude nutné provést několik dalších sonarových snímků z různých úhlů, aby se potvrdilo, že se skutečně jedná o letadlo.
Následně by se muselo pořídit dálkově ovládanou ponorkou několik snímků, na kterých se prokáže typ letadla a sériová čísla nebo jiné označení, které by definitivně potvrdily, že se skutečně jedná o letoun Amelie Erhartové.
Ovšem i v případě, že by se potvrdilo, že se jedná o její letoun, stále zbývá dořešit příčiny havárie. Vrak letadla by tak mohl poskytnout důležité informace.