Článek
Automobilky se snaží do mediálního prostoru pouštět jednu pozitivní informaci za druhou. Máme nový model, dojezdy našich elektroaut se zvyšují, jejich spotřeba se snižuje, příští rok chystáme překvapení, atd… Už se ale moc nepíše o tom, že ceny nových aut vyrostly za posledních pět let v Česku až o desítky procent.
Auto se stává luxusem
Tento dramatický růst cen odráží kombinaci faktorů, jako je přísnější regulace emisí, rostoucí náklady na suroviny a tlak na přechod k elektromobilitě. Pro většinu domácností, jejichž mediánový měsíční příjem činil ve 4. čtvrtletí roku 2023 39.685 korun, je tak pořízení nového vozu stále méně dosažitelné. Tato situace naznačuje, že osobní mobilita se může stát luxusem, dostupným pouze pro vyšší příjmové skupiny. Nasvědčují tomu i klesající prodeje aut v podstatě napříč celou Evropou.
Stárnutí českého vozového parku
O tom, že nové auto si v Česku může dovolit stále méně lidí, svědčí i statistiky Svazu dovozců automobilů, podle kterých máme jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné stáří automobilů v Česku totiž dosáhlo 15,6 let, což je výrazně více než evropský průměr, který činí 11,8 let. Kvůli vysokým cenám nových vozů se bude tato hodnota dále zvyšovat. Domácnosti se proto snaží udržet své stávající vozy co nejdéle, což vede k rozmachu trhu s ojetými vozy a poptávce po servisech a náhradních dílech. Jako na Kubě, kde si majitelé udržují i padesátiletá auta, to u nás však vypadat nebude.
Čínské značky se začnou dostávat do Evropy ve velkém
Současný stav evropských automobilek totiž vytváří příležitost pro čínské automobilky, které nabízejí levnější alternativy a mohly by tak úspěšně začít vstupovat evropský trh. A co si budeme povídat. Zatím to vypadá tak, že by čínské vozy mohly, alespoň tedy cenou, evropské zákazníky přesvědčit k tomu, aby svá auta začali obměňovat rychleji. Jenže nejde jen o cenu. Čínské vozy jsou technologicky někde úplně jinde. A že jim nelícuje blatník s dveřmi? To do pár let odstraní.
Hrozba pro evropské automobilky
Tradiční evropské automobilky čelí několika výzvám. Kromě vysokých nákladů na přechod k elektromobilitě je ohrožuje konkurence z Asie, která dokáže nabídnout cenově dostupnější modely srovnatelné kvality. Podle odhadů agentury Bloomberg by čínské značky mohly do roku 2030 ovládnout až 20 % evropského trhu. Pokud se evropské automobilky nepřizpůsobí, některé z nich mohou zaniknout, což by mělo devastující dopad na zaměstnanost a ekonomiku celého evropského regionu.
Dopad na nemovitosti a urbanizaci
Vyšší náklady na vlastnictví automobilů mohou také vést k tomu, že lidé budou upřednostňovat bydlení ve městech, kde je možné se spolehnout na veřejnou dopravu. Tento trend však zvyšuje poptávku po městských bytech, a tím i ceny nemovitostí a nájmů. Podle společnosti Deloitte (2024) vzrostly ceny bytů v Praze za posledních pět let o 60 %. Tato situace vytváří ideální prostředí pro investory do nemovitostí, kteří mohou těžit z rostoucí urbanizace a omezené nabídky bydlení.
Mobilita jako privilegium
Budoucnost osobní mobility bude formována rostoucími cenami, technologickými změnami a sociálními faktory. Zatímco pro některé bude vlastnictví automobilu stále dosažitelné, pro velkou část populace se osobní mobilita stane luxusem. Tento trend bude mít pravděpodobně široké ekonomické a sociální důsledky, od restrukturalizace automobilového průmyslu po změny na trhu nemovitostí. Je nezbytné, aby politici i průmysl hledali způsoby, jak zajistit dostupnou mobilitu pro všechny vrstvy společnosti. Ale selektivní dotace na elektromobily to podle mě určitě nebudou.