Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pracuji jako OSVČ, ale pro mnohé jsem jenom vyžírka bez finanční gramotnosti

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Peníze

Měsíčně odvádím na sociálním a zdravotním pojištění přes 13 tisíc korun, na DPH desítky tisíc měsíčně, a i daně z příjmu jdou do desítek, mnohdy stovek tisíc. Přesto jsem prý vyžírka, která parazituje na zaměstnancích.

Článek

Před pár dny jsem uveřejnil úvahu, že přestanu podnikat jako OSVČ a půjdu se přihlásit na úřad práce. Důvody, které mě k takovému uvažování vedly, jsou v článku popsány celkem jasně. Alespoň si to tedy myslím. Článek vzbudil velký ohlas, což se projevilo především v počtu diskuzí. Těch je u článku už asi 1600. A ačkoliv má v naší společnosti každý právo na svůj názor (naštěstí), musím připustit, že mě vulgarita, demagogie, závist a poměrně vysoká míra agrese některých příspěvků dost zaskočila.

Závist a neznalost?

V příspěvcích se například mnohokrát objevuje určitý prvek závisti. Viz třeba názor jednoho ze čtenářů: „Já jako zaměstnanec musím vydělat na majitele firmy, aby si mohl jezdit v bourácích, stavět si domy, hrát golf a jezdit po dovolených. Dál musím živit všechny THP pracovníky a ještě musím odvádět daně, platit sociální a zdravotní. Na dovolenou si napřed musím vydělat. Majitel firmy mi na ni kačky nedá. Musím si platit auto, veškeré pojištění, nájmy atd. Nic neodepíšu na firmu. Vše pouze za své. Tak živnostníku, když je to tak strašné, tak se nech zaměstnat.“

Za zaměstnance platí část odvodů zaměstnavatel

Úsměvné je, že pisatel zdůrazňuje, že si musí na dovolenou vydělat, že si musí platit auto a odvádět daně. Proboha, a co je na tom divného, že si ten, kdo chce jet na dovolenou, na ni musí nejdříve vydělat? A s těmi odvody – zatímco OSVČ si je platí kompletně celé sám, část sociálního a zdravotního pojištění platí za zaměstnance zaměstnavatel. Jak jsem v článku uvedl – platím cca 13 tisíc měsíčně (pouze SZP). Kdo z vás diskutujících si takové odvody (bez daně z příjmu) ZE SVÉHO platí? Myslím, že málokdo.

Fámy z hospody

Je to pouze o neznalosti, o čemž svědčí i další komentář: „Platí do zdravotnictví 3× méně než zaměstnanci (na osobu) a nároky mají ty samé, ještě že ten důchod je takto.“ To by mě zajímalo, z jakého zdroje autor tohoto komentáře čerpal. OSVČ platí do zdravotnického systému 3× méně? Doporučuji čerpat z respektovaných zdrojů, nikoliv od Franty z „Hospody u Neználka“. Protože právě takoví „Frantové“ vytvářejí, alespoň tedy podle mě, u lidí bez kritického myšlení pocit, že OSVČ parazitují na zaměstnancích. Nesmysl.

Matení pojmů

No a pak tu máme kategorii diskutujících, kteří nerozeznají jablka od hrušek, zamotají všechno dohromady a ještě k tomu přidají třešně, viz například tento komentář: „Dobré ráno. Nejsem OSVČ, dělám ve firmě. Před chvílí jsem se podíval na výplatní pásku za letošní březen. Přistálo mi na účtu, no nebudu psát kolik, ale sečetl jsem si odvody za sociální, zdravotní plus daň, které šly státu ode mě a zaměstnavatele a vyšla mi částka 27 583,-. A není to málo, Antone Pavloviči?“

Kdyby pisatel správně četl můj článek a zkusil pochopit, že za zaměstnance platí část odvodů zaměstnavatel, asi by nic podobného nenapsal. Tím spíše, když do svého příspěvku započetl i daň z příjmu.

Řemeslníky potřebuje každý

Ale nevadí. Nebudeme si nic nalhávat. Bez nás, malých firmiček a OSVČ, by si mnozí nedovedli poradit ani s prasklou žárovkou, natož třeba s protékající toaletou, přestavbou koupelny, banální opravou auta, stříháním stromů nebo třeba i „obyčejným“ daňovým přiznáním na daň z nemovitosti, kam jezdí na víkendy a kde jim nějaký místní „vyžírka“ opravil třeba střechu a natřel okapy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz