Hlavní obsah
Internet a technologie

Přišla mi podvodná zpráva do chatu. Zachránila mě až banka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Internetoví podvodníci jsou stále vynalézavější. To, co se mi nedávno stalo při rezervaci ubytování, je už ale něco, na co už i kybernetičtí experti mohou být krátcí.

Článek

Podvodníci na internetu

Určitě jste četli příběhy typu, že někdo někomu na internetu naletěl, dal mu své úspory, aby vydělal na kryptoměnách, a po penězích se slehla zem. Upřímně mi není moc jasné, jak se v dnešní době toto může někomu stát, ale budiž. Trochu sofistikovanější útok se týká doručovacích služeb, zejména pak České pošty. Ta na podvodné emaily a sms zprávy upozorňuje na svém webu. „Vtip“ je v tom, že tato sms vám většinou přijde ve chvíli, kdy opravdu nějaký balíček čekáte. Tváří se proto relativně věrohodně.

Booking.com

Věc, která mě ale velmi překvapila (a málem mě stála nemalé peníze) se však stala na platformě pro objednávání ubytování Booking.com, a to dokonce na zabezpečené platformě chatu. Pokud neobjednáváte hotely na Bookingu, tak vysvětlím. Pokud si zarezervujete ubytování, dostanete možnost s hotelem komunikovat skrz chat. Můžete si tak například vybrat konkrétní ubytování, doplnit fakturační údaje nebo o cokoli poprosit recepci.

Podvod

Možnost chatu jsem po rezervaci využil a poprosil jsem recepci o některé věci, které jsem chtěl mít připravené na pokoji. Několik dnů před odjezdem mi však přišla do mailu informace o tom, že hotel nemohl autorizovat mojí platební kartu a ať kliknu na odkaz a údaje vyplním. Předpokládal jsem, že se může jednat o podvod, a proto jsem se rozhodl tuto zprávu zkontrolovat v aplikaci a v konkrétním chatu. V chatu však tato zpráva byla také a vypadalo to tedy, že ji zasílá sám hotel. Na obsah zprávy se můžete podívat pod tímto odstavcem. A protože se z mojí zkušenosti hotelu občas opravdu nepovede ověřit kartu, dal jsem se na ověřování. Vyplnil jsem tedy své údaje na webové stránce, která vypadala úplně stejně jako rezervační portál a dal ověřit kartu.

Foto: Pisalek 00

Booking

AirBank jako zachránce

V tu chvíli mi přišla na telefon zpráva od mé banky, jestli platbu potvrzuji. Ukázalo se, že platba měla být provedena v kazašské měně a jednalo se o částku daleko přesahující částku za pobyt. Platbu jsem tedy odmítl a kartu v aplikaci zablokoval.

Předpokládám, že tuto funkcionalitu má více bank, ale právě v této situaci si uvědomíte, jak je dvoufázové ověření u plateb důležité. Dávejte si proto pozor.

Podvedl vás někdo na internetu? Jak jste to řešili? Napište mi do diskuze!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz