Článek
Zatímco Policie České republiky zvládla situaci se střelcem na Filozofické fakultě na jedničku s hvězdičkou, česká média by si zasloužila mnohem horší známku. V drtivé většině totiž pojala tragickou událost jako možnost zvýšit čtenost a dosah jimi generovaného obsahu.
Jaká je hlavní úloha médií?
Když bychom položili na stůl otázku, jaká je hlavní úloha médií, možná by většina z vás odpověděla, že tím hlavním úkolem je informovat. Ano, z logiky věci by tomu tak mělo být. Žijeme ale v kapitalistické společnosti, kde hlavním úkolem médií je vydělávat peníze. Tedy generovat takový obsah, který bude pro uživatele obsahu zajímavý a budou mít důvod ho konzumovat, nebo ještě lépe - platit za něj.
Čtenost jako mantra
Ne všechen obsah je však zpoplatněn. Drtivá většina mediálního obsahu je na internetu k dispozici zdarma. Jak ale tedy média, která nabízejí obsah zdarma, vydělávají? Prodávají inzerentům reklamu. Při takovém byznys modelu je ale nutné, aby konkrétní médium generovalo zajímavá čísla čtenosti. Do článku na webu, který si měsíčně přečte tisícovka čtenářů, moc inzerentů svoji reklamu dávat nechce. Naopak do článků, které si přečtou desítky, a mnohdy i stovky tisíc, čtenářů, se reklama prodává v podstatě sama.
Nastupuje „clickbaitová žurnalistika“
Jak ale docílit čtenost u události, o které píší všechna média v zemi? Snadno. Téma se zbulvarizuje, začnou se používat tzv. clickbaitové titulky, tedy titulky, které jsou vystavěny tak, aby na ně čtenář kliknul, začne se spekulovat „co by kdy by“, začne hon za informacemi o posledních chvílích pachatele i oběti. K tématu se začne vyjadřovat kde kdo, včetně „chytrolínů“ na sociálních sítích.
Podlehla i velká média
Zatímco u těchto lidí lze jejich pohnutky chápat jako snahu být „zajímavý“, u médií jsou takové pohnutky neakceptovatelné. Přesto jsme i u velkých médií mohli u článků, týkajících se čtvrteční střelby, najít clickbaitové a bulvarizující titulky. A to i u velkých a respektovaných médií.
Hádankové a bulvarizující titulky
Například server Novinky.cz publikoval článek s titulkem „Vrah z fakulty po lidech na ulici střílel puškou za více než 100 tisíc“, Server Seznam zprávy pak publikoval článek, resp. podcast s tzv. „hádankovým“ titulkem „Tragická střelba na filozofické fakultě. Co víme a jaké jsou otazníky?, Server Forum 24, pyšnící se se ratingem od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, publikoval článek s bulvarizujícím titulkem: „Absolutní dno. Juchelka zneužil střelbu ve škole, pro ANO typické“.
Články za peníze
Server iDnes.cz potom některé články, týkající se čtvrteční tragické události, dokonce umístil do placené sekce. Například článek s titulkem: „Studentku zranilo devět střel. Tohle jsem ještě neviděl, říká primář urgentu.“
Méně je někdy více
U všech těchto článků, resp. titulků je zřejmá snaha zaujmout čtenáře a přimět ho ke kliknutí na článek. U „standardních“ témat, kdy se řeší například cena energií, by se to ještě dalo přijmout. V situaci, kdy se jedná o takto tragickou událost, kvůli které je mimochodem na sobotu vyhlášen den státního smutku, už to tak přijatelné není.
Nehodí se to
Jsou situace, a není jich díkybohu tolik, kdy by média měla rezignovat na zvýšenou čtenost a tím i vyšší příjmy z reklamy. Jsou to situace, které se rozhodně nehodí využívat ke generování desítek článků popisujících dokola pořád to samé, jen s upravenými titulky a doplňujícími informacemi.
Příklad Schumacher
Vzpomínáte třeba na tragický úraz na lyžích Michaela Schumachera? Všechna média dodnes respektují vážnost situace, nespekulují, negenerují clickbaitové titulky na téma, jak drahé lyže Schumacher měl, nesnaží se dělat rozhovor s vlekařem na téma, co Schumacher říkal, když nasedal na sedačku lanovky, atd… A pozor, toto se týká i bulvárních médií.
Reflex jako světlá výjimka
Ne všichni ale na tento bulvarizující styl naskočili. Klobouk dolů například před Reflexem, který se rozhodl nezveřejňovat podobiznu ani jméno pachatele, ačkoliv téměř všechna ostatní média to udělala.
Je to pro nás dneska velmi těžké. Jako pro lidi i pro novináře. Informace tečou, děláme chyby, napravujeme je, omlouváme se. Jedno jsme si ale řekli hned ve 3 hodiny, kdy to začalo. @Reflex_cz nebude ukazovat tvář ani jméno útočníka. I když je to všude. Nechceme být jako všichni
— Martin Bartkovský (@bartkovskym) December 21, 2023
Sociální sítě plné odborníků
Samostatnou kapitolou jsou potom jedinci, kteří na sociálních sítích publikují různé fotografie a videa, sdělují světu svůj názor „jak to určitě bylo“ a „co udělala policie špatně“. Někteří takové jednání, které je v přímém rozporu s doporučením a apelem Policie České republiky, dokonce považují za formu investigace a mají pocit, že zveřejňování různých příspěvků s popisem tragédie, nebo třeba s videi a fotkami, „zachrání svět.“
Pokud máte jakékoliv materiály (foto, video, audio) zachycující situaci nebo průběh střelby, případně další informace k osobě pachatele, nezveřejňujte je, ale zašlete na Národní centrálu proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě, nctekk.multimedia@pcr.cz🙏🏻
— Policie ČR (@PolicieCZ) December 21, 2023
Zachraňuji svět
Jeden takový komentář z Facebooku za všechny: „A těm, co mi soukromě píšou a „radí“, abych tyhle věci nezveřejňoval, vzkazuji: Co myslíte, že se stane, když se o tom nebude veřejně psát? Nestane se to příště znovu a nebude u toho zrovna třeba Vaše dítě? Zavřeme před tím oči a budeme dělat, že je všechno v pořádku? Omyl, není to v pořádku, je to obrovská tragédie a dneska hodně rodin přišlo o svoje děti.“
Výzva pro média - podpořte Nadační fond UK
Ani já, jako autor tohoto textu, se nechci na podobné tragédii, jakkoliv přiživovat. Zveřejní-li tedy Seznam tento text na platformě Seznam Médium, případně na své hlavní stránce, pošlu veškeré peníze, které budou připsány na můj účet za zobrazení reklamy, Nadačnímu fondu UK, který vyhlásil sbírku na podporu rodin obětí, pedagogů a studentů zasažených střelbou na FFUK. Bylo by hezké, kdyby to samé udělala i všechna ostatní média.