Článek
Facebook i výrobci mobilů to popírají, ale samozřejmě jim nemůžeme úplně věřit. Vždyť by to bylo geniální. Vydělali by na tom spoustu peněz a naše soukromí (nejspíš) stejně narušují jinak, tak proč by nás neodposlouchávali?
Odpověď z právního řádu podezřívavce asi neuspokojí, takže jinak: Protože by to ani moc nešlo. Zkuste si schválně nahrát na telefon třeba jen dvacetiminutový audiozáznam. Bude mít kolem deseti megabitů.
Kdyby nás tedy měly telefony zaznamenávat nonstop, na vašem úložišti byste si toho všimli už po pár dnech. Možná dřív.
Kdyby se pořízené záznamy navíc měly odesílat někam „na cloud“ k následné analýze a navázání všech dalších procesů nutných k tomu, aby se vámi vyřčená věta „nějak mě tlačí palec“ proměnila v reklamu na nové boty na vašem Facebooku, vyšlo by možná levněji nasadit na vás soukromého detektiva.
Související
V minulosti už proběhlo mnoho studií, kterým se odposlouchávání mobilů nepodařilo prokázat. Vědci zkoušeli všechno a testovali nejrůznější modely, operační systémy i aplikace. Nic.
Ale chápu, dokud nezískáte jiné vysvětlení, dál budete věřit tomu youtuberovi, který to ve svém videu „jasně prokázal“.
Takže tady je:
Když se s Pepou z gymplu o něčem bavíte, pravděpodobně jste u toho spolu a vaše mobily zrovna tak. Váš mobil ví, že Pepa je kámoš, protože jeho číslo máte uložené v mobilu nebo si s ním píšete na Messengeru. A protože na základě polohových služeb vidí, že se už deset minut nachází hned vedle Pepova mobilu, dojde mu, že jste asi někde spolu. A když už jste někde spolu, asi si spolu o něčem povídáte.
A teď to kouzlo…
Facebook (logicky) předpokládá, že se bavíte o něčem, co jste v poslední době četli nebo viděli na internetu – protože o čem jiném byste se spolu jinak bavili, že jo – a krátce po vašem setkání vám začne ukazovat reklamy, které jinak cílí na Pepu, a Pepovi zase reklamy, které jinak cílí na vás.
Takže jestli vám Pepa básnil o botách, které si chce koupit, a vám na ně pak vyskočila reklama, nebylo to proto, že to váš mobil slyšel. Ale proto, že na ně Pepa nejspíš kouká každý den, takže na něj intenzivně „cílí“, dokud si je nekoupí, a po vaší společné procházce Facebook jen „křížově“ prohodil reklamy.
Fakt!