Hlavní obsah
Bydlení

„Starbucks efekt“. Proč vybírat byt podle vzdálenosti od Starbucksu?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Vytipovat vhodnou lokalitu pro nákup investičního bytu není jen tak. Developery jen tohle přemýšlení stojí miliony korun, ale dá se „hacknout“ zadarmo.

Článek

Jednou z oblíbených pomůcek je řídit se nově otevřenými pobočkami nejznámějšího kavárenského řetězce na světě.

Protože otevřít pobočku ve špatné lokalitě může vyjít jakýkoli řetězec opravdu hodně draho, investuje Starbucks miliony do průzkumů realitního trhu, aby „správné“ lokality dokázal „předpovědět“.

Pro úspěch Starbucksu je klíčové, aby splňovaly jedno z následujících tří kritérií:

  • V bezprostředním okolí je spousta kancelářských budov, jejichž pracovníci cestou do práce a z práce vytvoří silnou poptávku po kávě.
  • Proudí tudy mraky turistů, kteří navštíví spíš kavárnu, kterou znají, než aby riskovali zklamání v té, kterou neznají.
  • V bezprostředním okolí žije většinově vyšší střední třída, která si může sem tam dovolit Pumpkin Spice Latté, ale zároveň nemá na pravidelnou návštěvu lepších restaurací.

A asi je jasné, že když v lokalitě, ve které vlastníte byt, vyrostou kancelářské komplexy, z jakéhokoli důvodu tudy začnou proudit lidé nebo tady zapustí kořeny gentrifikace, hodnota vašeho bytu rapidně vzroste.

Proto nás ale zajímají jen ty „nově otevřené“ pobočky. Protože jestli je někde Starbucks už třeba pět let, nejspíš o „prestiži“ dané lokality dávno vědí všichni.

Čísla nelžou

Americká technologická real-estate společnost Zillow spočítala, že mezi lety 1997 a 2014 zdražily všechny nemovitosti ve Spojených státech o 65 %, zatímco jen nemovitosti ve vzdálenosti do 400 metrů od některé z poboček Starbucks zdražily o 96 %. Tedy dvojnásobně.

„Kontrolní vzorek“ tvořily nemovitosti v blízkosti pobočky řetězce Dunkin’ Donuts, které za tu dobu zdražily „jen“ o 80 %.

V Česku sice Zillow podobný průzkum neprováděla, ale když se zpětně podíváme na výběr místa samostatných poboček (mimo obchodní centra), všude se Starbucks trefil.

Nejvíc asi zaujme ta v Karlíně, v ulici Křižíkova, kterou tady Starbucks otevřel v roce 2015. Nepamatuju si úplně přesně, kdy v Karlíně začala gentrifikace, ale vím určitě, že ještě v roce 2012 mi nebylo úplně příjemně, když jsem tudy projížděl prázdnou osmičkou.

V následujících letech ale Karlín zaplavily vyhlášené kavárny a bistra a vyrostly tady největší kancelářské komplexy v okolí. A v roce 2021 se právě ulice Křižíkova stala 11. „nejvíc cool“ ulicí na světě.

Škoda, že jste tam v roce 2015 nekoupili byt…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz