Hlavní obsah
Lidé a společnost

Česká pošta: drahota, nedoručování, lživé výmluvy a zaplacený balík předaný neznámému sousedovi

Foto: Unsplash

Ilustrační foto

Pokud máte s poštou jen samé pozitivní zkušenosti, jste asi poslední světlou výjimkou.

Článek

S poštou mám, asi jako valná většina z nás, špatné zkušenosti. Balíku do ruky jsem se nikdy na adrese nedočkala, doporučené dopisy si také pokaždé vyzvedávám na poště, výzvy o uložení zásilek přistanou v naší schránce přibližně týden po vyzvednutí balíku a o lživých zdůvodněních, že adresát nebyl na adrese zastižen, se raději nebudu ani vyjadřovat. K tomu letošní zrušení využívaných poboček pošt a s tím spojené komplikace pro občany. Jako by nestačilo, že se poplatky za známky, zásilky i balíky stále navyšují, musí se k tomu přidávat i mnoho dalších aspektů poukazujících na naše hledání jiných řešení. Prakticky nás občany, své potenciální zákazníky, nutí využívat jiných přepravních způsobů. Jediným, dle mého názoru, pozitivním počinem posledních let se stalo finančně výhodnější využití Balíkoven, rozšíření jejich sítě a používání (Alza) i jiných boxů.

Psaná korespondence naštěstí už moc nefrčí

Pohledy a dopisy dnes již mizí. Neumím si představit, že bych ještě dnes měla před Velikonoci, Vánoci, k svátkům a narozeninám posílat příbuzným a přátelům pohlednice, jak tomu bylo zvykem v minulosti. S nekvalitními a předraženými poštovními službami si jistě i ti nejurputnější z nás raději popřejí po telefonu, online hovorem, SMSkou, emailem, prostřednictvím sociálních sítí nebo nejlépe při osobním setkání.

Samozřejmě, že dostat milostný dopis na voňavém zdobeném dopisním papíře mělo jistě své kouzlo, stejně jako pozdravy přátel z dovolených a cest.

Třeba můj děda i sbíral poštovní známky, tudíž pohledy pro něj měli o to větší hodnotu. Známky z nich opatrně odmáčel, sušil, rovnal a ukládal do pečlivě uspořádaných alb.

Naše současní výjimečné použití oranžové poštovní schránky nastává s odesláním pohledů s pozdravy dítku na tábor nebo školu v přírodě. A obsah domovní schránky ukrývající korespondenční lístek s barevným obrázkem také potěší.

Jiní přepravci

Doručování balíků s větší jistotou přenecháváme spolehlivějším a rychlejším přepravcům nebo levnější Zásilkovně s rozsáhlým množstvím poboček pro vyzvednutí balíku, navíc bez nutnosti prosedět doma čekáním na zásilku po celý den. Tak nějak se poště již mnoho z nás vyhýbá, jak potvrzují i mí přátelé a známí. Pošta pak na řadu přichází ještě v nezbytně nutných případech, např. při komunikaci s úřady nebo bankami. Naštěstí ale mnohé pokryje také datová schránka, identita občana, online komunikace, interaktivní formuláře atp.

Poslední zkušenost s balíkem na naší malé poště

Mou poslední návštěvou naší již uzavřené poštovní pobočky mě provázela srážka s mrzutým blbcem. Nikoliv však se zaměstnancem, ale klientkou. Naše malá pošta o čtyřech přepážkách v čase oběda disponovala dvěma z nich. Oddělená přepážka pro vyzvednutí balíků s kódem přes Balíkovnu měla jen jednoho odbavovaného klienta u přepážky. U vedlejší přepážky stála fronta o pěti lidech. Stoupla jsem si před přepážku Balíkovny a pro všechny případy se zeptala, zda nikdo z fronty nečeká na přednostní vyzvednutí zásilky s kódem. Pro takové odbavení je, dle pokynů informační tabule, tato přepážka přednostní. Nerada bych náhodou někoho předběhla, proto můj dotaz zazněl. A kupodivu se ozvala starší žena čtvrtá ve frontě. K mému překvapení se na mě nepříjemně obořila, že ona s kódem čeká na vyzvednutí balíku a co jako? Upozornila jsem ji, že může být prioritně odbavena právě na přepážce, před níž stojím, a protože přišla přede mnou, držím jí místo. Žena se tvářila, jako bych ji polila kýblem studené vody, bradu vzhůru, opovržlivý pohled a ze stávající fronty se nehnula. „Co jsem té ženě provedla?“ říkám si v duchu. Fér jednání si paní přijala po svém, asi byla naštvaná, že netušila, jak to na naší poště chodí a informaci si ani nepřečetla? Následnými reakcemi žena předvedla, že se hněvá snad na celý svět. Klientka před námi od přepážky odcházela a pošťák na mě mávl, abych přistoupila. Že bych se bezohledně nahrnula k přepážce mi slušnost nedovolila. Ohlédla jsem se na ženu a vyčkávala, zda se k přepážce vydá. Paní po chvilce nasupeně vystoupila z fronty, přitom ramenem vrazila do mladého muže a bez omluvy odkráčela k okénku. Muži na přepážce si stěžovala na „divnou slečnu“, co jí dává přednost. Pak se rozpovídala o kosmetice prý obsažené v jejím balíku. Že by záměr zdržovat? Pracovník za přepážkou po odbavení ženy již jen okamžik naslouchal a vzápětí mě přivolal. Žena zaujata svým dlouhým vyprávěním nic nepostřehla a podivovala se, že se k přepážce přibližuji. Naštvaně se obrací na pošťáka s hláškou, že jsem drzá. Pošťák jen mávne rukou, usměje se a s na shledanou se odvrací od ní, ke mně. Během půl minuty s pozdravy a balíkem v ruce odcházím. Žena stále postává u přepážky, zpomaleně láduje svůj balík do tašky a tváří se na celý svět jako kakabus.

Je to o lidech

Tato situace však s nespolehlivostí pošty nemá nic společného. Poukazuje na to, že je vše především o lidech. Dlouholetý zaměstnanec naší malé pobočky měl vždy milý a profesionální přístup, tedy tříštil negativa točící se kolem pošty. I díky němu mi nevadilo si nechat poslat balík na Balíkovnu k nám.

Neblahá zkušenost posledních dnů

Čerstvá zkušenost kamarádky zas pověst pošty a některých jejích zaměstnanců srazila ke dnu. Celý den s dětmi předškolního věku nevytáhla z bytu paty a doručovatel nikde. V systému sledování balíku ji k večeru zarazila informace o úspěšném doručení balíku. Žhavila telefon a pátrala. O balík se zaplaceným zbožím z e-shopu v hodnotě přes 2500 korun, vážně přijít nechtěla. Na infolince jí bylo sděleno, že balík poštovní doručovatel skutečně doručil a předal jej jednomu ze sousedů v jejich panelovém domě. Prý balík do ruky může převzít kdokoliv z paneláku nebo bytového domu, což je poštou považováno jako doručená zásilka příjemci.

Kamarádka, jak ji znám se jistě nedá. Sice právě přišla o své peníze, čekají ji další telefonáty, dokazování, tahanice, pátrání po příjemci, podání reklamace, podání stížnosti na doručovatele, podání žádosti o úhradu škody a čekání na výsledek. Určitě to právě absolvuje a já jen doufám, že vše dopadne v její prospěch!

Nepříjemné čekání na zásilku, které si užívá cizí příjemce, nervy z prazvláštních postupů pošty a zdlouhavé postupy pro dosažení spravedlivého rozřešení již zcela rozhodli, že pošta nadobro přišla o dalšího svého zákazníka.

Anketa

Jste s poštovními službami spokojeni?
Ano, naprosto
11,7 %
Někdy ano
8,3 %
Spíše ne
15 %
Vůbec ne
65 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 60 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz