Hlavní obsah
Umění a zábava

Kauza YPSILON. Opravdu máme umělce nutit, aby si na sebe vydělali?

Foto: pixabay.com

V posledních dnech otřásla kulturní veřejností zpráva o možném konci Studia Ypsilon. Ta zároveň zažehla diskusi o financování kultury obecně.

Článek

I když je pravdou, že zájem o tvorbu Ypsilonky uvadal a návštěvnost dlouhodobě klesala na minimum, všeobecný kulturní a umělecký přínos tohoto souboru naší kultuře je neoddiskutovatelný. O tom, že má toto divadlo stále co říci, svědčí to, že si na svůj provoz dokázalo z 20 % samo vydělat.

Vedle uměleckého přínosu však nesmíme zapomenout ani na morální aspekt celé činnosti souboru. Přední herci tohoto divadla se vždy dokázali postavit za hodnoty, na kterých by měla naše společnost stát a které jsou základem pro ochranu liberální demokracie. Ač se ani herci z Ypsilonky nevyhnuli v tomto směru nejrůznějším excesům, jako jsou nekorektní sexistické poznámky Marka Ebena při moderování televizních pořadů anebo morální selhání Martina Dejdara při prezidentské volbě v roce 2013, můžeme právě zdravé ideologické prostředí tohoto divadla považovat za jednu z příčin, že se zmíněný Martin Dejdar za své selhání kál a při dalších volbách již stál na správné straně.

Navíc postoje Jiřího Lábuse, popř. Oldřicha Navrátila a Pavla Nového, kteří si s nepřáteli demokratického zřízení opravdu servítky nikdy nebrali, můžeme dávat celé naší společnosti za vzor.

Obavy o osud legendárního Studia Ypsilon vyjádřil už před časem po úmrtí režiséra Jana Schmidta přední český herecký bard Petr Vacek, kterého můžete znát například z hlavní role v seriálu Ulice, který díky své kvalitě drží rekord v počtu natočených dílů.

Herci Ypsilonky patří dozajista k elitě. Ostatně, výše zmíněný Petr Vacek úspěšně hraje v divadle u Jana Hrušínského, které si na sebe dokáže vydělat z podstatně vyšší úspěšností, než je výše zmíněných 20 %.

Pavel Nový navíc tuší, jaké jsou příčiny toho, že o Ypsilonku není zájem: „Důvodem je prý malá návštěvnost, ovšem Studio Ypsilon nemá žádnou reklamu. Protože nemá peníze. Nevím proč, patrně jsou někde rozfofrované.“

Já samozřejmě nedokážu posoudit, zda jsou peníze rozfofrované, ale pokud ano, trestejme za to ty, kteří za to mohou, a nikoliv herce.

Podle poslední výroční zprávy, zveřejněné na webu divadla, dalo hlavní město na jeho provoz v roce 2023 zhruba 41 milionů korun, což je ve srovnání s jinými výdaji veřejných rozpočtů pakatel.

Co by si ti, kteří by chtěli financování Ypsilonky ukončit, vlastně přáli? Je jasné, že kdybychom nutili umění, aby si na sebe samo vydělalo, nemělo už by s kulturou nic společného a stalo by se poplatné primitivním instinktům nekulturní lůzy. Financování z veřejných rozpočtů zaručuje umění noblesu a úroveň.

Zkrátka a dobře. Nutit herce, aby si na sebe vydělali sami, je vrcholným znakem (ne)kulturního barbarství.

Odkazy:

Další mé články zaměřené na umění:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz