Hlavní obsah
Finance

Banky letos rozdávají peníze klientům: Jak a proč mě odměnily sedmi tisíci?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Jak mimořádná daň z neočekávaných zisků ovlivnila bankovní sektor a klienty bank: Příběh o tom, jak jsem letos díky bankovním akcím získala přes 7 tisíc Kč.

Článek

V posledním roce jsme svědky zajímavého trendu v bankovním sektoru, který může být pro mnohé z nás příjemným překvapením a finančním přilepšením. Popíši vám situaci z letošního roku, kdy jsem díky různým bankovním akcím a odměnám získala celkem přes sedm tisíc korun.

UniCredit Bank

Začnu s UniCredit Bank, od které jsem od května dostávala 400 Kč měsíčně. První odměna mi přišla v květnu, což za osm měsíců do konce roku 2023 dělá hezkých 3200 Kč. Tato odměna mi ale bude chodit ještě déle než rok. To mi za založení účtu u další banky opravdu stálo.

U stejné banky jsem také obdržela akční úrok 6 % p.a., 5% úrok jsem měla i u mé stávající banky, a tak jako výhodu převedení úspor do UniCredit budu počítat jen to jedno procento navíc. To dělá přibližně 70 Kč z každých uložených 100 tisíc Kč. Pro účely této kalkulace budu brát v úvahu, že mám uloženo právě sto tisíc korun. Po sedmi (první bonusový úrok mi přišel v červnu) měsících tak činí tento bonus 490 Kč.

Raiffeisenbank

Equa banku jsem měla již déle, po převedení účtu na Raiffeisenbank mi banka v lednu poskytla odměnu 140 Kč za provedení několika plateb. V létě pak následovaly tři odměny po pětistovce za aktivní používání účtu, což dohromady činí odměnu 1640 Kč. Na to, že jsem pro získání této odměny vlastně nemusela udělat nic „navíc“, je to taky hezký bonus.

mBank

Nakonec také zmíním mBank, u které jsem si nedávno založila účet a mBank mi nabídla dva tisíce korun zpětně za platby provedené mobilem do půlky prosince.

Přes sedm tisíc za tento rok

Celkově jsem tak letos získala od bank přes sedm tisíc korun. Odměny byly podmíněny aktivním používáním účtu, tj. provedením malým počtem plateb měsíčně a u Raiffeisenbank i menším finančním obratem na účtu.

Proč byly banky letos tak štědré?

Letošní velké množství akcí bank pro jejich (nové i stávající) klienty může být dle mého názoru minimálně částečně připsáno nedávno zavedené dani z mimořádných zisků finančních institucí. Místo toho, aby banky odváděly část svých zisků státu, rozhodly se je distribuovat mezi své klienty. Díky tomu se jim mohou snížit daně. Stará dobrá daňová optimalizace.

Banky se rozhodují pro různé akce a odměny klientům nejen kvůli optimalizaci daní souvisejících s mimořádnou daní z neočekávaných zisků. Tyto kroky pro ně zajisté mají další výhody jako je posílení věrnosti zákazníků a zvýšení objemu uložených finančních prostředků. Akce pro klienty mohou také vést k vyšší spokojenosti stávajících klientů, kteří ocení, že je jejich banka odměňuje a poskytuje jim výhody. Banky nám ukazují, že jsou schopny reagovat na měnící se ekonomické podmínky a nabízet přidanou hodnotu svým klientům, což přispívá k jejich dlouhodobému úspěchu a konkurenceschopnosti na trhu.

Pro mnohé Čechy, zejména pro ty s nižším a středním příjmem, to může být atraktivní příležitost.

Windfall tax (tj. daň z neočekávaných zisků)

Od ledna 2023 platí v České republice dočasná mimořádná daň, která se vztahuje na firmy s velkými zisky v oblastech jako právě bankovnictví. Tato daň je ve výši 60 % z nadprůměrného zisku firem. Nadprůměrný zisk se počítá jako rozdíl mezi základem daně v letech 2023-2025 a průměrem základů daně za předchozí čtyři roky (2018-2021) zvýšeným o 20 %.

Zavedení daně z neočekávaných zisků je odpovědí české vlády na potřebu získat dodatečné příjmy pro státní rozpočet. Tyto prostředky mají pomoci pokrýt mimořádné výdaje, zejména kompenzace pro občany a firmy kvůli vysokým cenám energií. Tato situace je přímo spojena s Ruskou agresí na Ukrajině a jejími dopady na energetický trh.

No tak nějak tuším, že od bank státu přijde výrazně méně, než původně čekal. Na přesná čísla si ale ještě musíme počkat.

Sledovat akce bank se v této době vyplatí

Tento trend je dle mého názoru zajímavým příkladem toho, jak změny v daňové politice a daňová optimalizace firem mohou mít přímý dopad na jednotlivce.

Protože mimořádná daň bude platit ještě pár let, doporučuji vám být aktivní a sledovat nabídky bank (zvlášť pro nové klienty). Třeba také narazíte na nějakou výhodnou, která vám bude stát za to vytvořit si nový bankovní účet a přinese vám nečekané finanční odměny.

Zdroj: Autorský text, https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2022/mimoradna-dan-z-neocekavanych-zisku-bude-48951

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz