Článek
Z českých čerpacích stanic zmizelo palivo Natural 95 s označením E5 a je nyní nahrazeno novým, s označením E10, což je druh benzínu obsahující až 10 % etanolu – obnovitelného „biopaliva“ vyráběného z udržitelně pěstovaných plodin, odpadů a zbytků.
Důvod: EU směrnice
Přechod na nové palivo je důsledkem přijetí směrnic Evropské unie zaměřených na snížení emisí skleníkových plynů a podporu používání obnovitelných zdrojů energie v dopravě. EU stanovila cíle pro členské státy snížit intenzitu skleníkových plynů ve svých dopravních palivech, což vedlo k nutnosti zvýšit podíl biopaliv.
V čem je palivo E10 problematické?
Benzín E10 může způsobit technické komplikace u vozidel, která nebyla navržena s ohledem na použití tohoto druhu paliva. Majitelé starších vozidel tak mají dle mého názoru těžkou volbu - buď čelit riziku poškození svých aut nebo tankovat dražší vysokooktanový benzín nebo se rozhodnout pro nákup nového vozidla.
Tento krok však ve mně vyvolává mnohé otázky o dopadech na majitele starších vozidel a rozsah komunikace a podpory poskytované veřejnosti, které vysvětlím níže.
Technické problémy pro starší vozidla
EU přechází na benzín E10, ale co s auty, která to nezvládnou? Zatímco můj vůz to ustojí, předpokládám, že spousta lidí teď čelí problémům. Kde byla přímá komunikace pro tyto řidiče?
Také se mi nepodařilo vyhledat žádné informace od státu nebo příslušných orgánů, které by specifikovaly, kolik vozidel v ČR je reálně ovlivněno přechodem na palivo E10. Tato data by pomohla poskytnout jasnější představu o rozsahu problému a mohla by být využita pro lepší plánování a případné kompenzační strategie pro ty, kteří jsou negativně zasaženi.
Z laického pohledu a na základě rychlé analýzy předpokládám, že to budou u nás budou spíše desetitisíce až nižší statisíce aut. V Británii je odhadováno, že to ovlivní 3 % jejich benzinových aut (Zdroj: zde). Předpokládám, že v ČR to bude ještě více, protože zde máme více než polovinu (3,4 milionu) osobních vozů (dieselových i benzínových) ve věku vyšším než 15 let. (Zdroj: garaz.cz).
Ekologické otázky
Vyšší spotřeba znamená větší emise
Ačkoliv biopaliva jako E10 mohou snižovat emise oxidu uhličitého na litr paliva, zároveň mohou způsobovat zvýšenou spotřebu paliva v některých typech vozidel. To znamená, že auto může potřebovat více paliva E10 k ujetí stejné vzdálenosti, než kdyby používalo tradiční benzin. (Zdroj: eia)
Opravdu menší celkové emise?
Opravdu skutečné ekologické výhody paliva E10 převažují nad potenciálními negativy, jako je možné zvýšení spotřeby paliva a dopady na starší vozidla? Otázkou je, zda snaha o snížení emisí CO2 prostřednictvím E10 skutečně přináší očekávané výsledky v kontextu celkového dopadu na životní prostředí. Dle mého laického porozumění je hlavním argumentem pro používání biopaliv, jako je E10, snížení emisí skleníkových plynů. E10 obsahuje vyšší podíl ethanolu, obvykle z obnovitelných zdrojů, což má teoreticky vést k nižším emisím oxidu uhličitého ve srovnání s tradičními fosilními palivy. Nicméně, je důležité posoudit celkový ekologický dopad biopaliv, včetně jejich výroby, dopravy a vlivu na spotřebu paliva v automobilech! A co například emise spojené s hnojením půdy, na které rostou rostliny pro biopaliva? Nejsou tedy nakonec tyto souhrnné emise ještě vyšší? Jaký je tedy skutečný přínos pro životní prostředí? Máme k tomu opravdu dost informací, abychom tím omezovali běžnou populaci?
Ekonomické dopady pro jednotlivce
Přechod na E10 může způsobit ekonomické dopady pro majitele starších vozidel, kteří budou muset čelit vysokým nákladům na opravy nebo na nákup nových vozidel kompatibilních s E10. Tito lidé mohou cítit, že politická rozhodnutí EU je neúměrně zatěžují finančně. Představuji si například seniory nebo matky žijící mimo velká města, které auto například zdědily a potřebují ho pro obstarání rodiny.
Opravy nebo nákup nových vozů nejsou levné. Je to nespravedlivé, zejména pro ty, kteří si je nemohou dovolit. Pro určitou skupinu obyvatel mi to přijde až hraničící s šikanou. EU by tak měla poskytovat finanční podporu nebo jiné kompenzace majitelům takovýchto vozů.
Proč by „obyčejní“ lidé měli platit za politická rozhodnutí?
Lidé s nižšími příjmy, kteří si nemohou dovolit novější vozy kompatibilní s palivem E10, nebo kteří nemají prostředky na jejich nahrazení, mohou být zasaženi tvrději. Také může jít o starší osoby, které mají svá auta už dlouho a neplánují je měnit . Tyto skupiny obyvatel mohou cítit, že jsou nespravedlivě postiženy politickými rozhodnutími, která mohou vést k dalším finančním nákladům nebo omezením.
Lidé s omezeným rozpočtem mohou mít problém s nákupem dražšího vysokooktanového benzínu, který by mohl být alternativou pro vozidla, jež nejsou kompatibilní s E10. Tento nárůst nákladů na palivo může mít značný dopad na jejich finanční situaci, což zvýrazňuje sociální a ekonomické důsledky změny paliva.
Také si myslím, že existuje riziko, že někteří lidé mohou být kvůli změně paliva omezeni ve svém přístupu k dopravě. Pro ty, kteří si nemohou dovolit adaptaci svých vozidel na E10 nebo nákup novějších modelů, může to znamenat omezení mobility. To může vést k sociální izolaci, ztížení dostupnosti zaměstnání, služeb a sociálních aktivit, což může mít negativní dopad na jejich celkovou životní situaci.
Tento problém je obzvláště relevantní pro osoby žijící v oblastech se špatnou dopravní obslužností, kde není dostupná efektivní veřejná doprava. V těchto místech se lidé často spoléhají na osobní automobily pro základní potřeby, jako je nákup potravin, návštěvy lékaře, práce či sociální aktivity. Omezení mobility způsobené problémy s kompatibilitou paliva může tedy mít zásadní dopad na jejich každodenní život.
Alternativní řešení?
Kde jsou realistické a přístupné možnosti? Je čas přestat myslet jen na elektromobily a hledat řešení pro všechny. Co třeba investice do technologií, které umožní starším vozidlům efektivněji využívat nové typy paliv.
Politici by měli poslouchat a reagovat na potřeby obyčejných lidí, ne je nechat v tomto chaosu. Pro některé lidi auto není luxus, ale je to nezbytnost.
Oficiální seznam vozidel, kterých se toto týká je uveden v tomto dokumentu:
Zdroj: autorský text, https://www.e10info.eu/cs/nejcastejsi-otazky/
https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=27&t=10