Hlavní obsah
Móda a trendy

Když ručníky vstoupí na módní scénu: Absurdita se opakuje a IKEA boduje

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Obrázek vytvořen pomocí nástroje OpenAI DALL-E dne 17.11.2023

Balenciaga představuje sukni z ručníků za tisíce a IKEA opět vtipně reaguje. Příběh absurdní módy a můj názor na věc.

Článek

Ručník sukní

Balenciaga, známá luxusní módní značka, představila dost zvláštní produkt ve své jarní kolekci pro rok 2024. Jde o zavinovací sukni se vzhledem ručníku, která stojí neuvěřitelných 755 € v Evropě a 925 $ ve Spojených státech amerických, tedy v přepočtu kolem 20 tisíc Kč. Ano, je to přesně to, jak to zní - ručník přetvořený do sukně díky dvěma knoflíkům. No přiznám se, nejdřív jsem si myslela, že to je hoax, ale oni ji opravdu na Balenciaga stránkách nabízejí! Tento unisexový froté výrobek asi tak není pro mnohé jen obyčejný ručník, ale je to módní prohlášení s menším vyšitým logem Balenciaga (na fotkách ho na mobilu ani nevidím, ale jeho přítomnost je uvedena v popisu produktu). No hlava mi to nebere, co si budeme povídat.

IKEA, známá jako takový šampion dostupného a praktického domácího vybavení, se tentokrát pustila do značky Balenciaga se svou vlastní verzí sukně z ručníku. Na Instagramu představili „VINARN Towel Skirt“ napodobeninu Balenciaga modelu, ale s cenovkou pouze 16 liber (v České republice stojí tento ručník od IKEA 269 Kč). Instagramový příspěvek ukazuje modela v této cenově velmi dostupné sukni z ručníku. IKEA model celkově vypadá velmi podobně jako model z kampaně značky Balenciaga. Milá IKEA, todle se ti opravdu povedlo! Posuďte sami:

Foto: Balenciaga, foto produktu “ BALENCIAGA TOWEL SKIRT IN BEIGE”

Ručníková sukně značky Balenciaga, produkt z kolekce Jaro 2024

IKEA model:

IKEA taška nebo drahá kabelka?

Proč reagovala zrovna IKEA? Jasně, ručníky nabízejí, ale nejsou jejich nejvíce populární zboží. No před pár lety se již stalo něco podobného, a tak je to takové pošťuchování. V roce 2017 byla dle mého názoru reakce IKEA ještě o něco lepší.

Značka Balenciaga představila v roce 2017 svou kabelku za více než 50 tisíc Kč, která byla velmi podobná ikonické modré tašce Frakta od Ikea, která stojí pouhých pár korun a je jedním z nejprodávanějších IKEA výrobků (v roce 2022 u nás v České republice dokonce úplně nejprodávanějším). Reakce internetu byla už tehdy nezapomenutelná – Balenciaga a její taška se stala terčem mnoha vtipů a memů na sociálních sítích.

IKEA reagovala s humorem a kreativitou. Společně s kreativní agenturou vytvořili vtipnou reklamu, která lidem pomáhala rozlišovat mezi původní IKEA taškou Frakta od drahé „napodobeniny“ značky Balenciaga. Reklama byla přijata s nadšením a byla chválena za svůj inteligentní a humorný přístup k situaci. (Článek, ve kterém je vidět, je ve zdrojích.)

Důvod, proč mít rád IKEA?

Obě tyto situace jsou dle mého názoru příkladem toho, jak mohou být luxusní značky terčem humoru kvůli svým extravagantním a zdánlivě absurdním designům. A zároveň také ukázkou toho, jak se IKEA dokáže vyrovnat s těmito situacemi s lehkostí a vtipem a rychle reagovat. To je pro mě jeden z důvodů, proč mám IKEA ráda. (A o tom, proč mě IKEA štve, jsem psala již dříve.)

Vlastní zamyšlení

Neumím si představit, že bych si koupila něco jako Balenciaga ručníkovou sukni, a to ani kdybych měla desítky milionů korun na svém bankovním účtě. Je to ale asi o tom, jak individuální a rozmanité jsou naše vnímání hodnoty a významu peněz.

Mít hodně peněz sice může otevřít dveře k nákupu luxusních a exkluzivních předmětů, ale to neznamená, že každý, kdo má takové prostředky, bude chtít utrácet za věci, které mohou mnozí považovat za přehnané nebo nepraktické. Myslím, že upřednostňuji alespoň nějakou hodnotu a funkčnost a vybírala bych spíše něco jako některý nadčasový model Gucci kabelek.

Na druhou stranu ale dle mého názoru takovéto bláznivé produkty ukazují, že luxusní móda někdy funguje jako forma umění, kdy cena a praktická hodnota opravdu nejsou hlavními faktory. Pro některé je to asi forma sebevyjádření nebo investice do něčeho unikátního. Kdybych si měla tipnout, tak brzo uvidíme některou z celebrit jako je Kanye West, Cardi B nebo některá z členek rodiny Kardashian v ručníku, teda přesněji řečeno v sukni. No nic to nemění na tom, že model, který dle mého názoru patří maximálně domu nebo do pánských šaten fitka, mi přijde fakt nesmyslný.

Balenciaga evidentně ráda provokuje, což je jasně vidět nejen u nejnovější ručníkové sukně, ale i u dalších jejich minulých produktů. Od extravagantních kabelek připomínajících tašky na odpadky po odvážné designy, které hraničí s absurdností, Balenciaga neustále překračuje hranice tradiční módy, často vyvolávajíc produktovými řešeními diskusi a pozornost.

Co myslíte, je nejnovější kontroverzní produkt Balenciagy skutečným pokusem o módu, nebo jen ironickým poklonkem směrem k extravagantním trendům? Nebo se značka Balenciaga ozve za pár dnů s tím, jak nás napálila a ani oni tento extrém nemysleli vážně?

Historie úprav: Dne 18.11.2023 odstraněny z textu odkazy na produkty a jeden odkaz na Instagramový příspěvek

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz