Hlavní obsah
Umění a zábava

Láska nebeská: Sentimentální armagedon ve filmovém světě?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Obrázek vytvořen pomocí nástroje OpenAI DALL-E dne 24.12.2023

Film Láska nebeská, který nám byl opět servírován na Štědrý večer: Vánoční klasika, nebo přeslazené klišé?

Článek

Film Láska nebeská je považován za klasiku, oblíbený vánoční film, který si získal srdce mnohých. Ale pro mě? Nudný, ale hlavně příliš přeslazený snímek s extrémním množství klišé a naivity. To vše v jednom (ne)americkém filmu, který má hezkou vánoční atmosféru a v obsazení kvalitní herce.

Film jsem viděla, když byl celkem nový a od té doby jsem ho viděla ještě jednou a můj názor na něj to jen a jen utvrdilo.

Všimla jsem si, že na Štědrý den poběží v televizi, a tak mi to nedalo a rozhodla jsem se sepsat svůj názor.

Film je přeplněný stereotypy a klišé

Příběhy filmu jsou prostoupeny povrchností a nedostatkem originality, čímž působí předvídatelně. Film je přetékající patetickými klišé, která vedou až k trapně kýčovitým scénám. Množství klišé je až přehnané. Mezi ně patří: zakázaná láska, láska na první pohled, láska přes jazykovou bariéru, nešťastná i šťastná láska, láska jako řešení osamělosti, překonávání sociálních rozdílů ve vztahu, či vztah s veřejně známou osobností. Na druhé straně stojí nevěra a rozchody, které nakonec směřují k tradičnímu šťastnému konci.

Vzpomínám si třeba na příběh premiéra (hraje Hugh Grant), který se zamiluje do své mladší asistentky. V dnešní době by tento vztah mohl být vnímán problematicky nejen z pohledu #metoo, ale také jako příklad problematického vztahu kvůli nerovnováze moci, etických dilemat v tomto vztahu a vzbuzovat otázky okolo profesní integrity a veřejného vnímání, což mi připomíná (v době vzniku filmu ne až tak) historický skandál mezi Billem Clintonem a Monicou Lewinsky.

Problematické zobrazení vztahů

Některé vztahy ve filmu Láska nebeská jsou prezentovány problematicky. Flirtování a nevěra jsou zobrazovány spíše jako malicherné přešlapy než jako vážné problémy, což zlehčuje jejich dopad na reálné vztahy. Fakt super námět na romantický film, že?

Film taky ukazuje, jak se do sebe postavy zamilují na první pohled, což je značně nerealistické a navíc přehnané zjednodušení složitosti skutečných vztahů.

Dalším prvkem, který mě vytáčel, je zobrazení lásky jako magického řešení všech problémů. V realitě život a vztahy vyžadují mnohem více než jen pocit zamilovanosti!

Film celkově značně idealizuje vztahy. No ještě aby neidealizoval, když jich do jednoho filmu nacpali tolik!

Přeslazený příběh

Přemíra sentimentu ve filmu mi připadá naprosto nepřirozená. Vzpomínám si na scénu, kdy herec Andrew Lincoln přiznává svou lásku pomocí cedulí. Romantické? Možná. Realistické? Stěží. Tento moment ztělesňuje nadměrnou idealizaci lásky, která prostupuje celým filmem. Už jen při té vzpomínce mám pocit, že na mě leze přeslazenost.

Přehnaně americký styl

Ačkoliv se děj filmu Láska nebeská odehrává v Londýně, jeho styl a vyprávění mají silně americký charakter. Tento amerikanizovaný přístup znehodnocuje možnost prozkoumat unikátní britské kulturní a sociální kontexty. Závěr filmu je pak vrcholem amerického vlivu - s nadměrnou sentimentálností a idylickým zakončením, které připomíná typický hollywoodský styl, kde vše končí přesně podle představ diváka.

Nerealistická očekávání diváka

Vysoká očekávání, která film (a jeho pověst) vzbuzuje, ale vedou (nejen u mně) k velkému zklamání. Film bývá prezentován jako „nová“ vánoční klasika, ale některé jeho aspekty prostě nepřekousnu.

Když byl film Láska nebeská nový, pamatuji si, jak o něm všichni (nebo spíše všechny?) mluvili. Byla jsem na pražském gymplu a mnohými byl film prezentován jako „tys to ještě neviděla? To musíš hned napravit! Je to můj nejoblíbenější film ever!“. Očekávala jsem něco mimořádného, ale realita byla fakt jiná. Podobně jako když jsem poprvé letěla na prodloužený víkend do Paříže, čekala jsem, že to bude turistický zážitek na jedničku s hvězdičkou a ve výsledku bych to hodnotila tak za tři mínus.

V databázi čsfd má Láska nebeská hodnocení 86 %, což je, obzvlášť na komedii, hodně vysoké hodnocení. Na IMDb má skóre trochu střízlivějších, ale stále vysokých 7,6/10 a já to pořád nechápu…

Už jen herecké obsazení vzbuzuje divácké očekávání. Při pohledu na výčet těch kvalitních herců si říkám, kolik mohlo místo této hrůzy vzniknout lepších filmů, a to i kdyby v každém byli i tři z nich! Je jich tam snad tolik, že bych je ani na prstech obou rukou nespočítala.

No nevím jak vy, ale já se teda radši podívám na Pretty Woman, tedy na „starou“ vánoční romantickou klasiku pro dospělé, než na Lásku nebeskou.

Závěrem

Film Láska nebeská je sice mnohými milovaný, ale pro mě představuje přehnanou slátaninu, která ignoruje realitu vztahů a romantiky. Ačkoliv jsou některé momenty filmu lehce dojemné, celkový dojem je zkreslený jeho přílišnou sladkostí a faktem, že s ohledem na množství dějových linií ani nemá šanci jít do hloubky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz