Hlavní obsah
Jídlo a pití

Nákup potravin na Vánoce? Opatrně s výběrem okurek do bramborového salátu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Photo Mix / pixabay.com

Běžné předvánoční nákupy potravin mohou skrývat nemilé překvapení. Zjistěte, proč byste měli být opatrní při výběru nakládaných okurek pro váš bramborový salát. Není vše české, co se zdá českým býti.

Článek

Vyrostla jsem na tradičních domácích českých nakládaných okurkách ze zahrádek (pra)prarodičů. Teď již tuto možnost nemám, a tak se snížila i moje konzumace nakládaček, a to tak na tři sklenice ročně, jedna padne klasicky na Vánoce. Teď okurky nakládané kupuji, většinou sahám po farmářské značce, kterou nabízí Rohlík. Nedávno, po koupi jiných, jsem tak zažila šok.

Znojmia z Turecka

Po použití koupených nakládaných okurek značky Znojmia, které jsem do té doby považovala za takový supermarketový symbol české kuchyně, jsem při vyhazování sklenice uviděla nečekaný drobný nápis: „Původ: Turecko“. To jako vážně? Okurky Znojmia, které by měly být symbolem českého regionálního produktu, přicházejí do mé kuchyně až ze vzdáleného Turecka? I když na nás promlouvá pocitem Znojma, Znojmia je jen obchodní značka, takže vlastně proč by nemohly být odkudkoliv…

Přiznávám, že tím, že jsem zvyklá na chuť domácích okurek, tak když mi přišlo, že ty Znojmia chutnají tak nějak jinak (nekřupou a jsou podivně měkké), nepřikládala jsem tomu zas tak velkou váhu. Myslela jsem, že rozdíl je způsoben průmyslovou výrobou. Teď si ale říkám, zda to není spíše tím, že tyto okurky připravuje někdo, kdo možná ani neví, jak by měly chutnat, okurky (bůhví jaké odrůdy) tam asi rostou za úplně jiných podmínek než u nás na jižní Moravě. Na Rohlíku uvádějí, že původ produktu je ČR/Turecko:

Foto: Převážně (ne)vážně - produkt Znojmia okurky, prodejce Rohlik

Země původu Znojmia okurek: ČR / Turecko

Takže se zdá, že máte šanci koupit i české. No přiznám se, že bych ze zvědavosti ráda zkusila pro porovnání Znojmia vyrobené u nás v ČR a i ty v Turecku v rámci jedné ochutnávky. Myslím, že tam rozdíl bude.

Důvody?

Snažím se chápat možné důvody. Globalizace, ekonomické faktory, konkurenceschopnost, prodejní cena čerstvých okurek, cena skla, množství úrody, teď asi i ceny energií a možná dokonce i klimatické podmínky hrají zajisté svou roli. V minulosti se společnost Orkla Foods Česko a Slovensko (která před mnoha lety koupila Znojmia) vyjadřovala k potřebě udržet výrobu konkurenceschopnou, což může vést k hledání zdrojů surovin mimo Českou republiku.

Přesto se ale nemohu zbavit pocitu, že je to prostě… špatně. Znojmo a nakládané okurky, to je přece česká klasika! Když si koupím farmářské okurky nebo okurky Znojmia, tak jaksi očekávám, že podporuji lokální produkci.

Výroba produktů Znojmia v ČR končí

Během psaní tohoto článku jsem se také dozvěděla, že výrobna sterilovaných okurek a dalších produktů Znojmia v ČR (tedy výrobní závod Pika Bzenec) byla letos uzavřena. Kde se (kromě Turecka) budou Znojmia okurky vyrábět v příštích měsících, jsem nedohledala, ale dle vyjádření společnosti je „vysoce pravděpodobné, že dodávky budou pocházet ze středoevropského či západoevropského regionu“. Za mě bude lepší se této značce vyhnout a nekoupit ji už ani výjimečně.

Orkla netransparentní?

Tato má zkušenost je pro mě dalším příkladem toho, proč se vyplatí číst malá písmena na produktových obalech, v tomto případě o původu. Už také lépe rozumím modrému nápisu na obalu okurek „nálev podle tradiční receptury“ a přijde mi poněkud manipulativní, že na víčku okurek je uvedeno jen „tradiční receptura“ a na stránkách Znojmia, kde Orkla píše skoro jen o nakládaných okurkách a jejich historii, mají uvedeno „vlastní certifikáty KLASA k několika vybraným produktům značky Znojmia“. Ano, jen vybraným a ne k nejznámnějším a na dané stránce mnohokrát zmiňovaným okurkám! Protože ty by na českou národní značku kvality KLASA, která slouží spotřebitelům a odběratelům k lepší orientaci při identifikaci kvalitních typických domácích produktů, samozřejmě nedosáhly, když jsou vyráběné v Turecku. Celkově mi komunikace kolem značky Znojmia přijde značně netransparentní.

Závěrem

Celkově mi to přijde jako smutný příklad toho, jak se tradiční produkty a asi i hodnoty mění v důsledku globalizačních trendů. Ačkoliv je důležité být otevřený změnám a novým přístupům, některé věci by měly zůstat autentické a věrné svému původu. Znojmia z Turecka? Znojmia už ani nebude z Moravy? To je pro mě prostě těžce uchopitelné. Příště až budu v kamenném obchodem, tak se schválně podívám, jestli tam vůbec nějaké Znojmia z naší vlasti mají.

Znojmia produkty si již znovu nekoupím a rozhodně neskončí na našem štědrovečerním stole.

Setkali jste se už s podobnými překvapeními při nákupu tradičních českých potravin? Jak dlouho víte, že se Znojmia vyrábějí v Turecku?

Zdroj: Autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz