Článek
Když jsem nedávno v tramvaji zaslechla úryvek rozhovoru o lidech, kteří si objednali „ztracené balíčky z Amazonu“ a byli překvapení, že dostali bezcenné věci, řekla jsem si sama pro sebe: „To jsou snad úplně blbí?“. Ale pak jsem o tom trochu přemýšlela a uvědomila si, že to zdaleka není jen o naivitě lidí.
Vlastní zkušenost s reklamou na e-shop nabízející mystery boxy
Nedávno jsem si všimla, že se mi na známém webu často zobrazují reklamy jednoho e-shopu lákající na „balíčky s překvapením“ (tzv. mystery boxy) a „ztracené balíčky“ nebo „nedoručené balíčky“. Na obrázku byl Xbox, Samsung hodinky a další drahá elektronika. Příště jsem měla jinou verzi reklamy na stejný web: na fotce byl muž a žena společně držící velkou krabici plnou elektroniky a na krabici byla ještě pro efekt přidána loga firmy Apple. Pro mnohé lidi asi příliš lákavé na to, aby odolali, chápu…
Můj rychlý průzkum o e-shopu z reklamy
Ze zvědavosti mně vlastní jsem se rozhodla vyhledat si recenze na tento e-shop. Když dorazí balíček, za který zákazníci zaplatí dle typu pár stovek až pár tisíc korun, jsou zákazníci ve valné většině zklamaní. Místo slibovaných hodnotných „pokladů“ najdou hnusné tepláky nebo pár kabelů a podobně. Prostě zboží, které má hodnotu opravdu jen pár korun, a to ještě jen v případě, že se danému člověku vůbec hodí. Když jsem začala pátrat obecně na téma mystery boxy v ČR, zjistila jsem, že se již mnoho lidí stalo obětí podobných podvodů a že se nejedná o žádnou novinku.
Pouhými pár kliky jsem také zjistila, že společnost, která prodává na webu, na který se mi zobrazuje reklama, je vlastněna „známou firmou“ – jedná se o člověka, o kterém je i udělaná webová stránka, která upozorňuje na jeho předchozí i novější „podnikatelské“ počiny. Také jsem zjistila, že o té stejné firmě natočil video Janek Rubeš (známý z videí „Honest Guide“ a „Kluci z Prahy”).
Moje motivace pro tento článek
Vlastní setkání s klamavou reklamou, vzpomínka na rozhovor z tramvaje a můj dlouhodobý zájem o podvody jsou faktory, které mě vedly k sepsání tohoto článku. V článku uvádím několik důvodů, proč nejste „blbí“, i kdybyste jim naletěli a mystery box si koupili. Přidávám i pár obecných tipů pro vaše bezpečnější online nákupy.
Důvod číslo 1: Přeměny podvodníků – Mění weby a názvy společností, ale nekalé úmysly jim zůstávají
Společnosti, které nehrají úplně čestnou hru, často mění používané webové adresy svých e-shopů, jejich majitelé změní čas od času obchodní název firmy a někdy i založí novou společnost, která tak má nepoškozenou pověst, ale jejich „podnikatelský plán“ zůstává stejný: lákat zákazníky na neodolatelné nabídky a pak je zklamat, ale namastit si vlastní kapsu. Toto platí i pro provozovatele e-shopu z reklamy, která se mi zobrazovala – společnost byla založena v únoru 2022.
Můj tip: Prověřte si danou společnost
Chci tak doporučit všem, které láká koupě věcí z neznámých e-shopů: než se rozhodnete pro nákup, projděte si recenze e-shopu (například na Heurece), vyhledejte zkušenosti ostatních lidí s danou společností (tj. jak dle názvu webu, tak dle obchodní firmy – nejčastěji název s.r.o. – tu byste měli najít v obchodních podmínkách na každém e-shopu). Pokud nepotřebujete něco specifického, vyhýbejte se nákupům na neznámých webech.
Jestli chcete jít se svým průzkumem ještě dále, otevřete si Obchodní rejstřík a podívejte se na historii dané společnosti a kdo jsou její majitelé a vyhledejte si jejich jména ve vyhledávači. Jasně, jedná-li se o pana Petra Nováka, moc si toho o něm nezjistíte, ale méně častá jména se opravdu mnohdy vyplatí zadat do vyhledávače. To byl i případ majitele společnosti, na jejíž e-shop se mi ukazují reklamy.
Celkově mějte na paměti, že pokud něco vypadá příliš dobře na to, aby bylo pravdivé, pravděpodobně to tak je!
Důvod číslo 2: Psychologické taktiky podvodných e-shopů aneb nenechte na sebe vytvořit nátlak!
Podvodníci se často snaží využít různé psychologické taktiky, aby vás donutili provést nákup. Je tomu tak i na e-shopu, na který jsem měla reklamu. V popisu produktu „Mystery Box“ je mj. uvedeno následující: „Konečně i v Česku! Umožněn další prodej balíků. Oblíbený tajný Mystery Box je dostupný v České republice. Objednej si svůj Mystery Box než bude vyprodaný.“
O podvody se zajímám již delší dobu a mohu s klidnou duší říct, že tento typ popisu produktu je typickým příkladem, jak podvodníci využívají taktiky naléhavosti a exkluzivity, aby v potenciálním kupci vyvolali pocit nutnosti rychlého jednání. Rozeberu tedy trochu blíže, co přesně myslím:
Fráze „Konečně i v Česku! Umožněn další prodej balíků“ vytváří dojem, že jde o jedinečnou a vzácnou příležitost, která se možná už nebude opakovat.
Slova „Oblíbený tajný Mystery Box je dostupný v České republice“ zdůrazňují jeho popularitu a vzbuzují pocit, že bychom neměli zůstat pozadu.
Věta „Objednej si svůj Mystery Box než bude vyprodaný“ působí naléhavě a má přimět zákazníka k rychlému rozhodnutí bez dostatečného zvážení a ověření produktu. Tato taktika je často používána podvodníky, aby omezili čas potenciálního zákazníka na rozmyšlenou a přiměli ho k impulzivní koupi. V angličtině se k tomuto používá výraz Fear of Missing Out (česky Strach ze zmeškání). Jde o silný motivátor lidí, a proto mohou reklamy a různé „skvělé“ nabídky, které vytvářejí dojem, že nabízí jedinečnou neopakovatelnou příležitost, efektivně využívat tohoto fenoménu k manipulaci s rozhodnutími spotřebitelů.
Můj tip: Gramatické chyby? Zpozorněte!
Navíc i tento krátký úryvek obsahuje gramatické / stylistické chyby. Ty mohou být známkou toho, že text byl napsán rychle a bez pečlivé kontroly, což je běžné u podvodných nabídek nebo u reklam z nelegitimních zdrojů. Pokud narazíte na reklamu s gramatickými chybami, je vždy dobré, abyste byli obzvlášť opatrní, protože to může být indikátor nižší kvality nabízených produktů nebo neetických obchodních praktik.
Můj tip: Produkt nelze vrátit ve standardní zákonné lhůtě? Zpozorněte!
Další věc, která mě u produktu zaujala, bylo tvrzení „Každý Mystery Box je unikátní! Nelze jej vrátit bez udání důvodu ve 14denní lhůtě“. To je velký důvod pro zbystření.
V České republice, stejně jako v celé EU, mají spotřebitelé právo odstoupit od smlouvy při online nákupu a vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí. Existují sice výjimky, například pro zboží vyrobené na míru, ale „mystery box“ by do těchto kategorií spadat neměl. Jedná se také o aspekt, na který si lidé v souvislosti s mystery boxy stěžují ČOI.
Pokud tedy prodejce tvrdí, že jejich produkt nelze vrátit ve standardní zákonné lhůtě, je to jasný signál, že něco není v pořádku.
Můj tip: Důvěřujte svému instinktu
Doporučuji vám důvěřovat svému instinktu. Pokud máte sebemenší pochybnosti, raději si nákup v daném e-shopu odpusťte. Existuje spousta legitimních obchodů, které nabízejí skvělé produkty, a to bez potřeby klamat zákazníky.
Důvod číslo 3: Naše vlastní psychologie hraje proti nám – Mystery boxy jsou lákavé překvapení
Lidé mají zálibu v překvapeních a vyhledávají naději na štěstí. Podobně jako tradiční štěstíčka na poutích, vzbuzují v nás mystery boxy touhu objevit něco neočekávaného a vzrušujícího. Když si někdo objednává mystery box, nejde mu jen o samotný obsah balíčku, ale také o vzrušení z nejistoty a možnosti, že tentokrát bude právě on tím šťastným, kdo najde v balíčku něco cenného.
Toto vzrušení a naděje vytváří silnou psychologickou motivaci pro nákup, i přes riziko zklamání a vnímání racionálních důvodů, proč balíček s neznámým obsahem nekoupit. Je to hra, ve které často doufáme, že porazíme statistiku nebo „systém“, a právě tento moment naděje nás vede k rozhodnutí koupit mystery box. Nejlevnější varianty stojí pár stovek korun, a tak se najde hodně lidí, co to zkusí jen kvůli té naději.
Když lidé čelí nejistotě a mají šanci na potenciální výhru nebo pozitivní výsledek (například objevení cenného předmětu v mystery boxu), jejich mozek uvolňuje dopamin, což vytváří pocit vzrušení a uspokojení. Možná překvapivě to pak může způsobit, že lidé mohou pokračovat v nákupech mystery boxů i navzdory předchozím zklamání, a to, protože samotná možnost objevu něčeho „vzrušujícího“ je pro ně motivující.
Důvod číslo 4: Falešná důvěra – Když reklama na důvěryhodném webu klame
Ti, kteří narazí na reklamu, tak jako já, na zpravodajském webu, si možná i říkají něco jako „Když vidím na renomovaném zpravodajském serveru reklamu, bude důvěryhodná.“ No to je bohužel podobné jako říct si „Když to prodávají v lékárně, tak to bude zdravé“ ve chvíli, když se člověk stojící v lékárně dívá na lízátko.
I když si myslím, že by zpravodajské a jiné důvěryhodné servery neměly umisťovat inzeráty každého, kdo jim zaplatí, a měly by zachovávat určitý standard a chránit své čtenáře, nejde se na to bohužel (z pochopitelných důvodů) spoléhat. Bohužel se tak může stát i u mého článku, že bude obsahovat reklamu, která bude odkazovat na podvodný web. Považuji za vhodné na to čtenáře upozornit.
Důvod číslo 5: Vliv sociálních sítí v personalizované reklamě
Sama jsem na reklamu narazila v lehce staromódní „obrázkové“ formě. Věřím ale, že na stejný e-shop jsou i reklamy ve formě videí na YouTube, Instagramu nebo TikToku.
Reklamy na produkty jako jsou „mystery boxy“, jsou často navrženy tak, aby na nás zapůsobily emocionálně a vyvolaly pocit, že nesmíme propásnout jedinečnou příležitost. Je to kombinace lákavých obrázků, přesvědčivých slov a falešných recenzí, které vytvářejí iluzi, že se každý z nás může stát šťastným majitelem cenného zboží za zlomek jeho hodnoty.
V současné éře influencerů a personalizované reklamy je snadné pochopit, proč někdy i ti nejopatrnější podlehnou a nakoupí. Neměli bychom se tedy cítit až moc špatně, pokud jsme se stali obětí takového podvodu. Ztratili jsme ve finále „jen“ peníze.
Důvod číslo 6: Algoritmy a cílená reklama – Když jste v hledáčku podvodníků
V dnešní době, kdy každý klik a každé zhlédnutí obsahu nejen na sociálních sítích je pečlivě analyzováno, se algoritmy stávají neviditelnými řídícími silami, které určují, co vidíme. Společnosti mohou tyto nástroje využívat k cílení na osoby, které jsou nejvíce náchylné k impulsivním nákupům nebo k hledání „výhodných“ nabídek.
S nasbíranými daty pak mohou reklamy zaměřené na podvodné produkty efektivně cílit přímo na nás, často s použitím jazyka a obrázků, které rezonují s našimi zájmy a touhami. Více než kdy jindy je důležité si uvědomit, že nejsme náhodní příjemci reklam, ale pečlivě zvolené cíle.
Závěrem: Nechali jste se nachytat? Nejste blbí!
Na závěr je důležité, abyste si uvědomili, že pokud jste někdy byli oklamáni, neznamená to, že jste blbí.
Tyto reklamy a nabídky jsou navrženy velmi sofistikovaně a jsou zaměřené na využití lidských psychologických slabostí. Díky pokročilým marketingovým strategiím a technologiím jsou schopné oklamat i velmi inteligentní a obezřetné lidi. Je tedy zcela normální a lidské, že se člověk někdy nechá nachytat.
Můj tip: Vezměte si z toho ponaučení a nestyďte se sdílet svoji zkušenost
Důležité je vyvodit z těchto zkušeností ponaučení a být v budoucnu ostražitější. A třeba o té své chybě informovat své okolí. Informovanost, kritické myšlení a vzájemné sdílení zkušeností nám mohou pomoci lépe rozpoznávat podobné podvody a vyhýbat se jím. Vždy pamatujte, že být oklamán neznamená být hloupý. Zvlášť v dnešní době to často znamená, že jste byli cílem dobře promyšleného a provedeného podnikatelského, tedy spíše podvodného, plánu.
A co můžete udělat? Pomozte ostatním, a to tak, že třeba napíšete recenzi, podáte podnět na nekalé jednání příslušným úřadům jako jsou Česká obchodní inspekce (ta se tématem mystery boxů v současné době zabývá), Rada pro reklamu apod. Třeba díky této aktivitě oklamaných lidí společně udeříte ránu nepoctivým podnikatelům.
Setkali jste se už někdy s nabídkou mystery boxu? Koupili jste si ho? Co vám v něm přišlo? Podělili jste se se svou zkušeností se svými známými? Víte o někom, kdo v takovémto balíčku dostal opravdu něco hodnotného?
zdroj: Autorský text, https://cs.m.wikipedia.org/wiki/FOMO