Článek
Když se objevila vánoční limitka Kofoly s rumovou příchutí, nemohla jsem si pomoci, než se trochu pousmát. Přes 20 let stará vánoční reklama na Kofolu, rum a Vánoce, to k sobě prostě u nás v Česku patří. Ano, čistě marketingově, to je dobrý nápad a na základě minulých vánočních příchutí se tato varianta nabízela. Stejně jako mnoho dalších osob ale vidím i potenciální rizika.
Vzpomínky na naše rumové Vánoce
Myslím, že svůj první alkohol jsem měla právě v domácím prostředí z vánočního cukroví. A nešlo jen o příchuť či esenci, u nás doma se tam lil rum, ten nepravý, co je dnes značen jako tuzemák. No přiznám se, dané cukroví mi nikdy moc nechutnalo a vpodstatě ve mě vybudilo pocit, že alkohol je „hnus“. Je možné, že jsem, paradoxně díky tomu cukroví, začala alkohol pít o něco později než mí vrstevníci. I když tomu tak nebylo vždy (roční pobyt v USA udělal své), jediná forma, ve které bych si v současné době kolový nápoj dala, je Coca-Cola s rumem.
Problematické složení Kofoly
Přestože se teď diskutuje hlavně ona příchuť rumu, je více aspektů, které jsou na Kofole a jejím složení problematické.
Příchuť rumu
O tomto bylo během posledních pár dnů už napsáno dost, například zde. Vpodstatě rozumím všem stranám. Co když si jedna rodina koupí dvoulitrovou lahev a o svátcích ji ochutnají i děti? Proč ne. Ale jen jako zpestření… Chápu ale, že hlavní problém letošní limitky od Kofoly leží jinde, než ve vypití jedné sklenky na Vánoce roku 2023.
Cukr jako větší problém?
Kofola, ač mnohými milovaná, je přecpaná cukrem, a to je problém sám o sobě. Cukr je přeci také návyková látka. A závislost na něm může být obdobně silná jako na alkoholu a hlavně ty závislosti mohou být propojené. U osob závislých na alkoholu či jiných drogách byla zjištěna výrazná preference sladkostí. Stejně jako určité drogy, i konzumace potravin bohatých na cukr může v mozku spouštět uvolňování endorfinů a dopaminu, což vyvolává euforické stavy. (Zdroj: zde)
Dnes asi už všichni víme, že bychom měli volit zdravější varianty sladkých potravin, a tak si říkám, že neslazené nápoje by měly být první volbou nás všech.
Další obsažené látky nejsou vhodné minimálně pro děti
Dle složení uvedeného na rohlik.cz u produktu, Kofoly (včetně té s rumovou příchutí) obsahují E211 – Benzoan sodný, u kterého je na webu fér potravina uvedeno mj. následující: „Existuje silné podezření na způsobování dětské hyperaktivity, obzvlášť v kombinaci s umělými barvivy.“ a je označeno značkou „není vhodné pro děti“. Kofoly také obsahují látku E150d - Amoniak sulfitový karamel, která je kontroverzní látkou. Nevím, jak u vás, ale u nás doma si tento chemický koktejl raději necháme ujít. Rum nerum.
Česko pokrytecké?
Je zajímavé pozorovat, jak proti rumové Kofole vzniká v českém mediálním éteru lehký odpor či alespoň kontroverze. A to i navzdory tomu, že rumová esence, či přímo rum, je běžnou součástí českého vánočního cukroví, které děti v mnoha rodinách mohou jíst. Ano, mám na mysli, že kritika směrem k nápoji může působit poněkud dvojsečně, když ve skutečnosti mnoho z nás má doma vánoční cukroví ochucené rumem nebo rumovou esencí a někteří příbuzní se často baví tím, že dětem nabízejí alkoholické nápoje k ochutnání či přímo kupují „nealko“ piva dětem.
A není to hlavně etický problém?
Přesto bych ráda zdůraznila, že i když je u nás skutečný alkohol ve vánočním cukroví běžný, věřím, že by se jeho chuť neměla stát výchozím bodem pro marketingové kampaně zaměřené na mladou generaci! A to hlavně kvůli riziku formování zvyků a postojů, které mohou vést k nezdravému životnímu stylu nebo k experimentování s alkoholem.
Je rozdíl mezi kouskem cukroví na svátečním stole doma a cílenou reklamou, která může podněcovat zvědavost a ustanovení toho, co je „normální“. Připadá mi to jako zbytečně nebezpečná chůze po tenkém ledě, kdy je důležité udržet balanc mezi tradicí, ziskem a odpovědností. Zvlášť u zranitelných náctiletých.
Reklama na nápoj s příchutí, která připomíná alkohol, je dle mého názoru hlavně problematická v tom, jak ovlivňuje vnímání alkoholu u mladších lidí. Obzvláště když se tato reklama objevuje na platformách jako je Instagram, kde má silný dosah na mladé a v reklamě či kampani se objevují (ideálně atraktivní) mladí lidé. To vše bohužel Kofola rumová splňuje. Posuďte sami:
Závěr
Myslím, že nejvíce ze všeho je nová limitovaná edice Kofoly s rumovou příchutí etický problém. Společnost Kofola by si měla být vědoma potenciálních dlouhodobých dopadů takových marketingových rozhodnutí a lépe zvážit jejich vhodnost, a to i za obětování krátkodobého komerčního zisku. Společnosti Kofola bych doporučila alibisticky se neschovávat za to, že je to „jen“ limitovaná edice, která nemůže vytvořit návyk.
A jak to bude u nás doma?
Kofolu s vůní rumu domu nekoupím. Vánoce pro nás budou sladké i bez sladkých nápojů. Rum se u nás v cukroví také objeví. A my dospělí si radši dáme víno nebo svařák.
Na druhou stranu věřím, že si „rumová“ Kofola najde své místo na mnohých vánočních tabulích a že jen toto jednorázové požití nikoho „nepoškodí“. Zároveň ale cukr ani rum(ová přichuť) ani další obsažené látky v Kofole pro děti není. Je tedy na (pra)rodičích, zda ji koupí a nabídnou i dětem.
A co si o nové Kofole a celé kampani myslíte vy? A kdo jste ji již ochutnal, připomíná to pravý rum s colou? Myslíte, že bylo cílem této příchuti vyvolat kontroverze, aby se o Kofole v předvánočním čase více psalo?