Hlavní obsah
Zdraví

OZP postupně okrouhává nabízené benefity, ale nenápadně o tom mlčí

Foto: Miloslav Hamřík - uživatel vjkombajn / Pixabay.com

Moje zkušenosti ukazují, jak OZP nenápadně, ale vytrvale, redukuje poskytované benefity. Tato změna je navíc málo komunikovaná. Jisté je jediné: Co platilo vloni, nemusí platit letos. Kolik mi OZP za poslední tři roky proplatila?

Článek

Zhruba od té doby, co Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (OZP) existuje, jsem jejím věrným klientem. Spíše ze setrvačnosti.

Dlouhá léta jsem benefity, které pojišťovna nabízela, vlastně ani nevnímala. Mladá a zdravá osoba se obvykle nemusí příliš zabývat tím, co vše mu jeho zdravotní pojišťovna může nabídnout „navíc“. Z dětství si pamatuji, že jsem párkrát byla díky OZP na ozdravném pobytu v Chorvatsku a párkrát potřebovala účtenku za vakcínu nehrazenou ze zdravotního pojištění, aby ji mým rodičům pojišťovna zpětně proplatila.

S nízkým příjmem uvítám každou stokorunu

Vše se ale poněkud změnilo s příchodem vlastních dětí (a souvisejícím poklesem mého příjmu na jednu pětinu). Najednou se každá ušetřená stokoruna počítá a benefity, které dříve ležely ladem, se staly středem mého zájmu. Je to zvláštní, jak životní situace může úplně změnit pohled na věci, které člověk dříve považoval za nepodstatné až nedostatečně význačné na to se o ně zajímat (a/nebo podstupovat proces žádání o různé benefity).

Od tohoto období jsem si začala více všímat nejen intenzivní kampaně OZP lákající nové klienty (a tím i vnímat to, co moje pojišťovna vlastně nabízí za benefity), tak toho, jak se nabídka benefitů každým rokem tenčí, ačkoli o tom nikdo moc nemluví.

Najednou jsem si uvědomila, že každých pětset korun navíc je pro rodinu s dětmi významným příspěvkem k rozpočtu. Věřím, že je hodně lidí, kteří se pro různá očkování nehrazená ze zdravotního pojištění rozhodují i na základě toho, že jim na něj pojišťovna zpětně přispěje. Asi i proto jsou právě příspěvky na očkování jednou ze stálic benefitů napříč pojišťovnami.

Zajímavé na tom je, že až od chvíle, kdy člověk začne benefity aktivně využívat a s těmi, co jsou pravidelné, už tak nějak počítá, je pak nemilé sledovat, jak se benefity zmenšují. A možná to pak člověk ani nebere jako kolik vlastně takto dostal „navíc“, ale spíše vnímá, o kolik teď „přichází“. Teprve když začnete čerpat příspěvky na očkování pro sebe i děti, kontaktní čočky pro sebe, příspěvek na předporodní kurz, krémy z lékárny pro děti, nebo třeba příspěvky na sportovní aktivity, začnete sledovat každou změnu v jejich poskytování.

A právě tento osobní zážitek mě přivedl k zamyšlení nad tím, jak důležité je věnovat pozornost nejen tomu, co pojišťovny slibují, ale také tomu, jak tyto sliby plní v praxi.

Stal se ze mě úspěšný lovec benefitů, přiznávám

Můj vztah k „mojí“ zdravotní pojišťovně se tak proměnil. Od nezainteresovaného klienta, který benefity zdravotní pojišťovny neřeší, pak přes matku, co je bere skoro jako samozřejmost, až k pozornému lovci benefitů, který si uvědomuje, že každá změna v nabídce má přímý dopad na jeho rozpočet. Tento přechod od nezájmu k aktivnímu zájmu mi otevřel oči v mnoha směrech a přiměl mě zamyslet se nad tím, jak zdravotní pojišťovny fungují a jaké mají pro své klienty skutečné významy.

Postupné omezování benefitů u OZP

V posledních letech však zažívají klienti OZP postupné, ale trvalé, snižování nabízených benefitů, poskytované skrze tzv. kupony. Jde o systém, kdy si klient o benefit zažádá (po předložení příslušných dokumentů jako jsou účtenky) buď skrze papírovou žádost nebo v klientském rozhraní, které pojišťovna svým klientům poskytuje. Po schválení je klientovi příslušná částka zaplacena přímo na jeho bankovní účet.

Zrušení kuponu na prevenci

Jeden z prvních projevů trendu snížení množství benefitů, který jsem zaznamenala, byla redukce, resp. zrušení, příspěvků na kontaktní čočky a další preventivní položky jako vitamíny, PCR testy apod. Zatímco dříve bylo možné za tuto kategorii získat pětistovku z ročních nákladů, vloni již tento benefit neexistoval. Tato změna mohla zasáhnout mnohé klienty, kteří benefity aktivně využívali pro zajištění svých zdravotních a preventivních potřeb.

Zrušení kuponu pro sportovní aktivity, krok vedle

Obzvláště citelným příkladem omezení je letošní situace okolo příspěvků na sportovní aktivity. Vloni pojišťovna nabízela pro dospělé příspěvek 500 Kč a pro děti dokonce 1000 Kč, což činilo sportovní aktivity dostupnějšími a motivovalo klienty k udržení aktivního životního stylu. Jestli si správně pamatuji, tak o rok dříve to byla pětistovka pro každou věkovou kategorii.

Tento benefit však byl ve své původní formě letos potichu ukončen, čímž se pro mnohé rodiny snížila možnost dopřát si (a svým dětem) tyto aktivity, když jsou teď bez finanční podpory od pojišťovny. Bohužel se ale nezměnila informovanost poskytovatelů různých kroužků pro děti, kteří vám stále radí si o příspěvek požádat a mám takový pocit, že tu částku tak nějak odečítají ze své ceny pro nacenění svých kroužků… Osobně jsem i slyšela paní z místního DDM, jak radí mamince, aby pro své dítko objednala celoroční kroužek, i když ví, že bude velkou část prvního pololetí pryč. Vždyť si tak zajistí místo na celý rok (kdoví, jaká bude situace v druhém pololetí) a má to první pololetí díky příspěvku pojišťovny skoro zadarmo. V době, kdy bojujeme s obezitou už i u dětí, nepovažuji šetření v této oblasti za vhodné a doufám, že OZP přehodnotí své rozhodnutí a příští rok benefit (alespoň pro děti) opět zavede.

Limitace rozpočtem

Další významnou změnou je způsob, jakým jsou benefity limitovány nejen částkou, ale i časovou dostupností, resp. dostupností finančního limitu, který se brzo vyčerpá. V minulosti bylo možné využít příspěvky na širokou škálu aktivit bez obav z vyčerpání rozpočtu pojišťovny.

Vloni jsem v září zaplatila na celý školní rok dva sportovní kroužky pro dceru. A až poté jsem zjistila, že limit pro pojišťovny byl vyčerpán a očekávaný příspěvek 1000 Kč tak nedostaneme.

V současné době jsou klienti konfrontováni s omezenými kvótami pro jednotlivé programy, což vede k situacím, kdy i přes včasnou žádost (hned po zaplacení) o příspěvek nejsou prostředky dostupné kvůli předčasnému vyčerpání rozpočtu. Rozpočty byly asi i dříve, ale na základě mé zkušenosti nebyl problém žádat o benefit několik měsíců před koncem roku. Jo a strategie nechat si platbu rozdělit na dvě (i když v součtu vyšší) a moci ji využít hned na začátku nadcházejícího roku, se mi vymstila, letos už benefit nabízen není!

Komunikace a transparentnost

Jedním z aspektů, který podle mne zvyšuje frustraci klientů, je nedostatečná komunikace těchto změn. Informace o omezeních a změnách v benefitech jsou často sdělovány nenápadně, což klienty překvapí v momentě, kdy se snaží benefity uplatnit. Toto se mi stalo právě letos.

Tyto změny v politice benefitů OZP představují zásadní odklon od původního zaměření na širokou podporu zdravotní prevence. Pro klienty, kteří byli zvyklí využívat tyto výhody jako součást svého zdravotního pojištění, představuje tento trend značné omezení a vede k přehodnocení hodnoty, kterou jim OZP poskytuje. Otázky, které tento trend vyvolává, se týkají nejen budoucnosti benefitů, ale také důvěry klientů v pojišťovnu, která se zdá být ochotna své sliby postupně omezovat.

Zamyšlení nad efektivitou marketingových nabídek

V kontextu změn v nabídce benefitů považuji zamyslet nad efektivitou a dopadem marketingových akcí, které OZP provádí. Marketingové kampaně, které slibují bohaté benefity a výhody (budoucím) klientům, jsou nákladné, často jdou do desítek milionů korun, avšak skutečný dosah na klienty může být omezený. Tato situace vyvolává otázky o spravedlnosti a udržitelnosti takového přístupu, zejména pokud benefity nejsou dostupné v plánovaném rozsahu pro všechny klienty. Navíc je trochu smutné, když tyto marketingové aktivity stojí pojišťovny mnohonásobně více než samotné poskytování brnefitů svým klientům. A to vše samozřejmě nepřímo z kapes daňových poplatníků.

Nesprávné nebo zkreslené informace o benefitech mohou vyvolat neopodstatněná očekávání klientů a vést k frustraci klientů poté, co odhalí, že sliby neodpovídají realitě (následujícího roku). V dlouhodobém horizontu mohou být tyto praktiky kontraproduktivní – pokud se klienti OZP cítí zklamáni nebo dokonce oklamáni, může to mít negativní dopad na jejich loajalitu a ochotu zůstat u OZP.

Benefity pro rok 2024

I když má OZP i v současné době možná celkově o něco lepší benefity než jiné pojišťovny (nezkoumala jsem benefity všech ostatních), pro lidi v produktivním věku, kteří nemají obezitu, nekouří, nemají (naštěstí!) onkologické onemocnění, nemusí ze zdravotních důvodů držet nízkobílkovinovou dietu, nejsou zrovna těhotní (tedy spíše těhotné) nebo novorozencem, se možnosti dosti zkrouhly na příspěvky na tyto položky:

  • očkování nehrazené ze zdravotního pojištění v maximální hodnotě 1000 Kč,
  • očkování proti chřipce v maximální hodnotě 500 Kč,
  • dentální hygienu, proplacena bude klientovi polovina zaplacené částky, maximálně 1000 Kč.

A pár preventivních věcí jako (částečné?) proplacení preventivního screeningu rakoviny dutiny ústní nebo rakoviny kůže.

Vitakarta vám pomůže získat pár stovek ročně i nadále

I přes změny v benefitním „kuponovém“ programu OZP, stále zůstává benefit pro ty, kteří využívají Vitakartu. Registrovaní klienti mohou celkem snadno získat 200 Kč až 500 Kč ročně za kontrolu poskytnuté péče a účast na preventivních prohlídkách. Tento benefit, ač malý, je stabilní a nezmenšil se ani v průběhu let, což může činit i nadále.

A kolik jsem od OZP už dostala?

Od začátku roku 2021 do února 2024 mně a mým dvěma dětem (jedno z nich se narodilo během tohoto období, jinak by částka byla menší, protože porod, těhotenství a miminka jsou poněkud zvýhodněny) OZP zpětně proplatila v souhrnu částku skoro dvacet tisíc Kč (jak z kuponových benefitů, tak z těch nabízených pouze ve Vitakartě). Jsem za to ráda, rozhodně se nejdná o malou částku.

Poznámka závěrem

Uvědomuji si, že by kolem tohoto tématu mohla být vedena další diskuse, zejména pokud jde o rozmanitost nabízených benefitů, jejich skutečnou hodnotu pro nás pojistníky, jejich smysl, zda by to spíše nemělo být hrazeno rovnou ze zdravotního pojištění, zda je to fér ke klientům ostatních zdravotních pojišťoven, když člověk přispívá na zdravotní pojištění vždy stejnou částku bez ohledu na to, u jaké zdravotní pojišťovny je pojištěn. Zajímavá by také byla diskuze o tom, že více zdravotních pojišťoven znamená více top manažerů (každý s ročním platem a bonusy v milionech korun), vyšší desítky milionů utracené za reklamu (jen aby si pojišťovny přetáhly mezi sebou pár tisíc klientů), celkově více zaměstnanců (a tedy vyšší mzdové náklady), vyšší celkové náklady na IT systémy apod. – to vše (a mnoho dalšího) vyvolává prostor pro diskuzi na téma, zda je systém nastaven správně a komu ve skutečnosti nejvíce slouží. Ačkoliv tyto otázky jsou důležité a zaslouží si naši pozornost, v tomto článku jsem se rozhodla zaměřit přímo na zkušenosti s benefitním programem mé zdravotní pojišťovny a jak se postupně měnil.

Zdroj:

Preventivní programy OZP 2022:

Zpravy:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Oborová zdravotní pojišťovna (OZP)

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz