Hlavní obsah
Internet a technologie

Přichází Rabbit R1: Konec smartphonů, jak je známe, nebo jen geniální marketing?

Foto: 62292 Autor: Obrázek vytvořen pomocí nástroje OpenAI DALL-E dne 16.1.2024

Nové mobilní zařízení Rabbit R1: Předzvěst konce smartphonů, či mistrovský tah marketingu? Ať tak či onak, zařízení rozhodně spustilo rozruch a vyprodalo se během jednoho dne. Obsahuje můj názor na marketing produktu.

Článek

Vzhled a design

Představte si zařízení, které kombinuje retro šarm i futuristický design. Rabbit R1, nedávno představený na největším technologickém veletrhu CES 2024, je přesně takové. Toto kompaktní, čtvercové mobilní zařízení (ale ne smartphone) o velikosti dlaně, září v odstínu červenooranžové barvy, což mu dodává osobitý a okamžitě rozpoznatelný vzhled. Jeho hladký, minimalistický design se skoro tří palcovým (sedmicentimetrovým) dotykovým displejem, analogovým posuvným kolečkem (válečkem) a unikátní otáčející se kamerou zaujme na první pohled. Pohodlně se vejde do kapsy a jeho barva a styl jsou navrženy tak, aby vynikly a zaujaly. Americký startup Rabbit ho nazývá pocket companion, tedy kapesní společník či pomocník. Posuďte sami:

Zbytečnost?

Zařízení Rabbit R1 je tak dalším technologickým přírůstkem na trh. Není to ale trochu zbytečný produkt, co by se spíš hodil do Star Treku než do našich kapes?

Nemá za cíl nahradit smartphony, ale má prostor pro nanoSIM kartu. Tak, jak byl prezentován, je jeho hlavní účel být dobrým hlasovým asistentem (který můžete ale navázat na svůj počítač, může vám i posílat e-maily apod.), ale má i displej. Na dnešní poměry je jeho displej spíše menší a ani jeho rozlišení nás nijak nenadchne. Co přesně je tedy toto zařízení a jaký je cíl firmy, není tak úplně jasné.

Mně osobně přijde toto zařízení jako něco, co bych čekala od GoogleNest. Máme už pár let všechny tři velikosti hlasového asistenta GoogleHome a před pár měsíci jsme si pořídili i GoogleNest - tedy takový hlasový asistent v tabletu, který je přidělaný k reproduktoru. Díky displeji je GoogleNest užitečnější zařízení než GoogleHome, ale narozdíl od R1 nevyužívá (zatím) AI a nevejde se do kapsy.

No tak co ten Rabbit R1 vlastně je? Podle mne to je hlavně velmi dobře promyšlený marketingový tah, který zaujme svými funkcemi i přístupem k zákazníkům a prezentací. Zkusím vysvětlit níže.

Technologie a inovace

Na první pohled je Rabbit R1 fascinující svým přístupem k AI (umělé inteligenci). Na rozdíl od známého ChatGPT, které funguje na principu generování textu na základě strojového učení, využívá Rabbit R1 tzv. Large Action Model (LAM). Tento model umožňuje zařízení provádět akce přímo v uživatelském rozhraní bez potřeby API (tedy bez speciálního propojení k jednotlivým aplikacím). To znamená, že se R1 může „naučit“ provádět téměř jakýkoliv úkol, který je možné realizovat prostřednictvím internetového rozhraní, podobně jako člověk u obrazovky telefonu.

Tato technologická inovace tak má uživatelům umožnit provádět rozmanitější a intuitivnější akce. Cílem je, aby se Rabbit R1 chovalo stejně jako uživatel, tedy například provedlo všechny kroky nutné k objednání Uberu, pizzy, naplánování cesty apod.

Ochrana dat a soukromí jako potenciální problém

V oblasti ochrany dat a soukromí představuje Rabbit R1 zajímavé řešení. Uživatelé musí zařízení svěřit přístup k jejich osobním účtům prostřednictvím webového portálu Rabbit Hole, ale start-up Rabbit tvrdí, že přihlašovací údaje neukládá a všechna data jsou šifrována a zabezpečena. Kromě toho, mikrofon zařízení je aktivován pouze stisknutím tlačítka na boku zařízení a kamera je fyzicky blokována, když se nepoužívá, což naznačuje závazek společnosti k ochraně soukromí uživatelů. Přestože tyto prvky ukazují na zodpovědný přístup ke zpracování osobních dat, důvěra uživatelů v ochranu jejich soukromí bude klíčovým faktorem pro úspěch tohoto zařízení

Vlastní úvaha: Marketingově geniální?

Zhmotnění aplikace?

Myslím, že skutečným tajemstvím úspěchu Rabbit R1 je jeho marketingová strategie. V době, kdy je trh přesycen aplikacemi pro mobilní zařízení, nabízí Rabbit R1 něco hmatatelného, něco, co můžete držet v ruce a co k vám navíc mluví, a tím se velmi odlišuje Od softwarových produktů.

Značka se stává známou

Přijde mi, že jde o klasický příklad marketingové strategie, kdy je produkt uveden na trh s cílem vytvořit značku, zvýšit povědomí lidí o značce a zároveň získat zákazníky, kteří jsou ochotni experimentovat s novými technologiemi.

Exkluzivita, rozruch a hype

Omezená edice předprodeje byla deset tisíc kusů a byla vyprodaná hned první den předprodeje, což vytváří pocit exkluzivity a poukazuje na zájem, který produkt vyvolal.

Tento marketingový tah také vytváří spolu s volbou prezentace produktu „hype“ a zvědavost, což je v dnešní době plné digitálních produktů zásadní. V době psaní toho článku je již předobjednáno 40 tisíc těchto zařízení. O produktu vznikají videa, různí tech youtubeři se k němu vyjadřují, což dále zvyšuje povědomí lidí o značce a produktu. Jen oficiální video, ve kterém je produkt představen (link ve zdrojích na konci tohoto článku), vidělo k dnešnímu dni už přes čtyři miliony lidí!

Technologický rozvoj díky uživatelské základně?

Strategie rychlého získání uživatelů pro Rabbit R1 není podle mého názoru jen brilantním marketingovým tahem, ale je to i chytrá taktika, která podněcuje vývoj AI. Každý nový uživatel bude přispívat unikátními daty a zpětnou vazbou, což umožňuje systému učit se a adaptovat se na rozmanité situace mnohem rychleji. Tento přístup tak urychluje technologické zdokonalení produktu, což představuje zásadní krok pro optimalizaci a personalizaci uživatelské zkušenosti. Zvlášť důležité, jestli onen produkt má být výhledově jen software samotný.

Není to jen příprava pro další aplikaci do telefonu?

Ve světě, kde jsou aplikace běžné a hojně dostupné, může být hardwarové zařízení vnímáno jako významnější inovace než jen další aplikace. Bude-li to technologicky možné, věřím, že časem ale bude Rabbit „jen aplikací“ v telefonu, ale nejdříve se proslaví díky samostatnému zařízení Rabbit R1 a pak si jen přetáhne zákazníky.

Design jako prohlášení

Barva zařízení, jasná červenooranžová, nebude náhodně vybraná. Je to podle mne silné vizuální prohlášení, které se odlišuje od běžných černých, bílých a stříbrných technologických gadgetů a smartphonu. Tato barva totiž přitahuje pozornost a činí zařízení okamžitě rozpoznatelným!

Přitažlivost a příznivá cena

Z osobního hlediska, zařízení jako Rabbit R1 přináší vzrušení z možnosti „šáhnout si“ na technologii. Je to příjemná změna v době, kdy se většina našich interakcí s technologií odehrává na obrazovce. Za cenu 199 amerických dolarů (přibližně 4,5 tisíce Kč před přičtením místních daní) je R1 přístupná možnost pro ty, kteří chtějí vyzkoušet nejnovější technologie bez velkých investic. Žít v USA, lákala by jeho koupě i mě. I jeho pomětně nízká cena podle mě napovídá, že cílem je, aby ho znalo (a používalo?) co nejvíce lidí a ne na tom zařízením samotném nějak obrovsky vydělat.

Závěrem

Rabbit R1 je podle mne zajímavým příkladem toho, jak mohou jít inovace a marketing ruku v ruce při vytváření nových produktů. I když je to technologicky pokročilé zařízení, jeho skutečná síla tkví ve schopnosti přitáhnout pozornost a zaujmout uživatele – a to nejen funkcemi, ale i jedinečným designem a způsobem prezentace.

Rabbit R1 se nejenže odlišuje od tradičních digitálních produktů svým fyzickým provedením, ale jeho uvedení na trh také signalizuje směr, jakým se může ubírat vývoj osobních technologických asistentů (podle mě už ubírá). Tato kombinace inovace, dostupnosti a marketingové strategie činí z Rabbit R1 nejen zajímavý technologický artefakt, ale i důležitý příspěvek k diskusi o budoucnosti interakce člověka a stroje. Je to vpodstatě něco nového tak, jako byl první iPhone.

Rabbit R1 tak ukazuje, že v době, kdy je těžké zaujmout, může být právě kombinace inovativní technologie a promyšleného marketingu klíčem k úspěchu. Tedy jen jestli to není scam, jak si někteří uživatelé internetu myslí. No, nezbývá než čekat až ho dostanou první zákazníci.

K zamyšlení

Tak, co si myslíte o zařízení Rabbit R1? Je to podle vás pouhý technologický výstřelek, další nepotřebný gadget, nebo opravdový průlom, který ukazuje směr budoucího vývoje mobilních technologií? Diskuse o tomto zařízení je otevřená a váš názor mě zajímá. Sdílejte své postřehy a představy o tom, jak by mohl Rabbit R1 ovlivnit náš každodenní digitální život. Je to začátek nové éry, nebo jen další chytrý marketingový trik?

Zdroj: Autorský text, informace o Rabbit R1: webové stránky výrobce a video o produktu dostupné na YouTube:

https://youtu.be/22wlLy7hKP4?si=aIxyHVPoLzlynpNc

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz