Hlavní obsah
Cestování

Terminál 2 letiště Václava Havla: Cesta k modernějšímu letišti evropské úrovně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jan Vašek - uživatel JESHOOTS-com / pixabay.com

Poznatky po nedávném letu z Terminálu 2: Viditelná proměna Terminálu 2 pražského letiště Václava Havla, a to v moderní a udržitelné místo, nabízející pohodlnější cestovní zážitky a lepší služby.

Článek

Můj návrat po dlouhé době na Terminál 2 pražského letiště Václava Havla byl pro mě jako návštěva starého přítele, který se vypracoval. Jako někdo, kdo tu před pandemií (a dětmi) strávil opravdu hodně pondělních rán, jsem byla zvědavá, co se změnilo. A musím říct, že změny jsou k lepšímu! Uvádím je postupně tak, jak jsem si jich všimla při cestě na letadlo (a pak zpět domu).

Samoobslužné odbavení zavazadel

Hned u vchodu do odbavovací haly mě přivítala tabule informující o možnosti samoobslužného odbavení zavazadel. Je k dispozici u letů vybraných leteckých společností. V Praze jsem ještě nevyzkoušela, ale je to skvělý nápad, který urychlí odbavení a mám s ním dobré zkušenosti z Německa a Holandska. Za mě je to výrazně jednodušší než namarkování a zaplacení nákupu na samoobslužné pokladně. Koneckonců, kdo by chtěl trávit čas ve frontě jen kvůli kufru?

Možnost vylít vodu ve frontě na bezpečnostní kontrolu

Před bezpečnostní kontrolou jsem si všimla jedné velmi praktické novinky, která mi udělala radost: nyní tam jsou dřezy určené pro vylití vody z lahví těsně před bezpečnostní kontrolou. Vedle dřezů je i informační cedule, která cestujícím připomíná, že si mohou ponechat prázdné láhve a naplnit si je vodou za kontrolou.

Toto řešení je fantastickým krokem k udržitelnosti a snižování plýtvání. Dříve lidé často kvůli zákazu tekutin v láhvi o objemu větším než 100 mililitrů vyhazovali (polo)plné nápojové láhve do odpadkových košů, což bylo nejen plýtvání vodou, ale i zbytečné generování plastového odpadu.

Lidé, kteří se snaží žít ekologicky a používají znovupoužitelné láhve, mají nyní jednodušší a pohodlnější způsob, jak se vyrovnat s bezpečnostními omezeními na letištích. Tito cestující mohou jednoduše a pohodlně vylít zbývající vodu z láhví, aniž by museli o tom přemýšlet už ve veřejné části odbavovací haly.

Tato změna také zvyšuje celkový dojem z letiště – působí moderněji, čistěji a ukazuje závazek k udržitelnosti. Je to něco, co by podle mého názoru mělo být standardem na všech letištích. Tohle je příklad, kdy malá změna může mít velký význam pro pohodlí cestujících a pro ochranu našeho prostředí. Navíc věřím, že i pro letiště to je levnější varianta.

Bezpečnostní kontrola

Kdo naposled letěl v roce 2017 nebo dříve, tak možná ještě neví, že na pražském letišti Václava Havla došlo k významné změně umístění bezpečnostní kontroly na Terminálu 2, a to do levé části vstupní haly.

Jedná se o zásadní zlepšení v oblasti efektivity a prostorového využití. Přesun kontrolního stanoviště sice znamená více kroků pro klienty letiště, ale byl zcela evidentně proveden s cílem zvýšit odbavovací kapacity – řekla bych, že minimálně o jednu třetinu. Celkově vnímám, že cestující mají více prostoru a pohodlí.

Nejsem si jistá, ale ty plastové krabice na osobní věci mi přišly větší, a i to samo o sobě proces urychlí, zvlášť když má člověk více věcí.

Každopádně ten, kdo zažil na pražském letišti pondělní ranní špičku ještě s bezpečnostní kontrolou v původním místě, ví velmi dobře, jak potřebná změna to byla!

A pro ty z vás, kteří zapomínají, že tekutiny musí být pro kontrolu uloženy v pytlíkách a nepřibalí si je už doma, tak mám dobrou zprávu! Pořád tam jsou dostupné a jsou i nadále zdarma! To není samozřejmost na každém letišti.

Restaurace Marché Mövenpick

Restaurace Marché Mövenpick je také novinka. Ano, není to nejlevnější záležitost, ale nabídka restaurace je široká, lákavá a celkem i pastva pro oči. Co se týče typů pokrmů, myslím, že si vybere každý. Věřím, že pro cestující, kteří hledají kvalitní občerstvení na letišti, to je vítaná novinka.

Historicky jsem v restauracích tohoto stylu nakupovala na jiných letištích a v Praze opravdu chyběla. Jen mi přijde, že například ve Španělsku a Itálii jsou ceny v obdobných restauracích skoro stejné jako ve městě, ke kterému letiště patří, ale v Praze vidím prostor pro zlevnění ve výši deset až dvacet procent. Na druhou stranu před nákupem vám doporučuji zkontrolovat, jestli vám vaše banka neposkytuje cash back z nákupu. Moje ano a tím se i cena jídla jeví lépe.

Dětský koutek

Pro rodiny s dětmi je tu teď menší, ale praktický koutek v sekci gatů D. A to je skvělé, protože mít kam bezpečně umístit ty nejmenší při čekání na cokoliv je vždycky plus.

Obchody

A co obchody? Lego, Krteček a další suvenýry – vypadá to, že cílí na turisty, ale je to příjemné zpestření. A vystavený Karlův most z lega je opravdu vydařený.

Automaty na pití a snacky

Položky v letištních automatech od mé poslední návštěvy výrazně zdražily (půllitrová Mattoni teď vyjde na 45 Kč), ale nabídka zůstala lehce nadprůměrná i nadále. A dá se v nich najít i něco na zub – za ceny, které by na letišti nikoho neměly překvapit.

Salonek Erste Premier Lounge

Tentokrát jsem navštívila i letištní salonek Erste. Co si pamatuji, tak dříve se daný prostor jmenoval jinak. Přestože jeho vzhled zůstal stejný, stále mi i po letech přijde celkem hezký. Musím ale uznat, že se o něco zlepšila nabídka jídla.

Hned na první pohled jsem zaregistrovala „domácí“ pomazánky – zkoušela jsem hráškovou a byla výtečná. Kromě toho tu bylo různé pečivo i typické české rohlíky. Nechyběla ani zelenina a několik druhů „levných“ českých sýrů a uzenin.

V sekci teplých jídel jsem sice neviděla nic, co by mě zaujalo, ale byla tam nabídka polévky a nějakého teplého jídla. Jako negativní hodnotím umístění teplého jídla v opravdu blbém místě v rohu, takze když tam byli pouze tří lidé ve frontě, zablokovali přístup ostatním i ke kávovaru, skleničkám na víno a podobně. Co se týče nápojů, tak od mé poslední návštěvy se toho moc nezměnilo.

Ale jedna věc mě trochu zarazila. V salónku předpokládají, že si každý host odnese své použité nádobí na speciální vozík. Jenže se mi zdá, že mnoho lidí si toho nevšimne (nebo to ignoruje). Během naší hodinové návštěvy bylo u stolu vedle nás po celou dobu špinavé nádobí, což mi přišlo dost neestetické a kazilo celkový dojem ze salonku. Myslím, že buď by měl salónek lépe informovat zákazníky o svých požadavcích, nebo by měl zajistit častý úklid sám.

Nově je v salonku přidaná i dětská zóna. Umístěná trochu stranou, aby nerušila ostatní, s hračkami, kuchyňkou, grilem a různými panenkami a hlavami na česání. Pro rodiny s dětmi ideální.

Celkově se mi zdá, že salonek Erste se snaží držet krok s modernějšími evropskými standardy, i když stále poněkud zaostává. Ale určitě se alespoň o trochu zlepšil. Lidem, co ho nemají „zadarmo“ (tj. v ceně letenky, díky vlastnictví příslušné bankovní platební karty či díky členství ve věrnostním programu aerolinek), bych ho nedoporučovala, myslím, že ta skoro tisícovka jde na letišti utratit lepším způsobem.

Spolupráce s Uberem

Spolupráce letiště Václava Havla s Uberem je významným krokem vpřed, a to nejen pro cestující, ale i pro celkovou reputaci naší země. Jak asi každý ví, v minulosti byly případy, kdy taxikáři využívali neznalosti turistů a účtovali jim nespravedlivě vysoké ceny, což vedlo k negativním zkušenostem hned při příletu do České republiky.

S nově instalovanými kiosky Uberu v příletové hale se otevírá cesta k transparentnější, férovější a pohodlnější přepravě. Kiosek umožňuje cestujícím objednat si Uber i bez nutnosti aplikace v telefonu nebo přístupu k Wi-Fi, což je skvělou pomocí zejména pro ty, kteří právě přistáli, jsou z druhé strany světa a ještě nemají možnost připojit se k internetu.

Největší výhoda je podle mě jistota předem známé ceny, díky čemuž se minimalizuje riziko přeplácení a zneužití, zejména vůči turistům, kteří nejsou seznámeni s místními cenami.

Tato iniciativa je dle mého názoru také signálem, že se Česká republika snaží vylepšit první dojem, který si návštěvníci odnesou. Poskytování férových a transparentních služeb na letišti má potenciál nejenom zlepšit zkušenosti cestujících, ale i pomoci změnit dlouhodobý pohled na naši zemi jako na přívětivé a spravedlivé místo pro návštěvníky ze zahraničí.

Autobus linky 100 potěšil

A autobus na letiště? Konečně s místem určeným pro zavazadla! Jak jednoduché a přitom důležité vylepšení. I když jsem dříve jezdila na letiště autobusem spíše vyjímečně, nechápala jsem už tenkrát, proč v autobusu na letiště kam dát kufry. Pohled na turisty bojující s ujíždějícími kufry býval sice zábavný, ale poněkud zbytečný.

Závěrem

Celkově, když jsem procházela Terminálem 2, cítila jsem se jako na návštěvě u někoho, kdo se změnil k lepšímu. Neviděla jsem všechno, protože jsem se pohybovali jen na začátku Terminálu 2, tj. kolem gatů D, ale to, co jsem viděla, mě potěšilo. A to je dobře, protože letiště je taková vizitka města.

zdroj: Autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz