Hlavní obsah

EU, malý stát a suverenita: Institucionální omezení autonomie v komparativní perspektivě

Evropská unie omezuje autonomii malých států prostřednictvím právně závazných regulací a rozhodování kvalifikovanou většinou, což vede k hlubší závislosti než dřívější ekonomické integrace.

Článek

Abstrakt

Tento článek analyzuje rozsah omezení státní suverenity v Evropské unii se zaměřením na malé členské státy a komparací s historickými modely ekonomické integrace ve střední Evropě. Studie argumentuje, že současný systém právně závazných nadnárodních regulací, mechanismů kvalifikované většiny a asymetrického tržního vlivu (Brussels Effect) vytváří hlubší a strukturálnější omezení autonomie než ekonomická spolupráce v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Článek nevkládá do analýzy analogii s autoritářským politickým systémem, nýbrž s ekonomicko-institucionální architekturou. Výsledky ukazují, že současný právní rámec EU vytváří asymetrickou závislost, která se vyznačuje nadstátní právní závazností, regulační extraterritorialitou a omezenými možnostmi malých států prosadit alternativní politické preference.

1. Úvod

Debata o státní suverenitě malých států v rámci Evropské unie se tradičně pohybuje mezi dvěma póly: politickou kritikou, která tvrdí, že EU „nahrazuje domácí rozhodování“, a obhajobou, podle níž mají malé státy v EU „nečekaně silný hlas“ a podílejí se na každém rozhodnutí. Cílem tohoto článku je nabídnout analytickou perspektivu, která překračuje toto dichotomické rámování. Prostřednictvím institucionální analýzy ukazujeme, že EU představuje formu post-národní právní suverenity (Walker 2003)[1], která má odlišnou povahu než dřívější ekonomické integrační projekty, zejména RVHP.

2. Metodologie

Studie kombinuje:

  1. institucionální analýzu rozhodovacích procesů EU;
  2. komparativní historickou analýzu ekonomických integračních struktur;
  3. přehled sekundární literatury o vlivu EU na malé státy, zejména teorie „regulatory state“, „Brussels Effect“ a „post-demokracie“.

Primárním cílem není hodnotící soud, ale analýza mechanismů, které determinují míru autonomie členských států.

3. Kvalifikovaná většina jako mechanismus strukturálního omezení autonomie

3.1. Teoretický rámec: nadstátní právní suverenita

Zatímco federální systémy (např. USA) obsahují jasné rozdělení pravomocí, EU vykazuje formu tzv. incomplete contracts (Bickerton, Hodson & Puetter 2015)[2], v níž se rozsah pravomocí dynamicky rozšiřuje v reakci na krize. Tento „expanzivní mandát“ vede k tomu, že legislativa EU zasahuje do oblastí původně považovaných za jádro národní politiky.

3.2. Empirická zjištění o hlasování malých států

Data z Rady EU ukazují, že v období 2009–2019 byly malé státy přehlasovány disproporčně častěji než státy velké (Hagemann, Høyland & Hobolt 2017)[3]. Vliv malých států je silný při jednomyslnosti, nikoliv však u kvalifikované většiny, jež se stala dominantním rozhodovacím režimem v klíčových oblastech (Green Deal, digitální regulace, migrační politika).

3.3. Agenda-setting a asymetrie kapacit

Tvorba legislativy neprobíhá při samotném hlasování, ale ve fázi agenda-setting, kde mají velké státy a Komise zásadní vliv (Nugent & Rhinard 2016)[4]. Empirické studie ukazují, že malé státy — včetně ČR — často vstupují do procesu až ve stadiu, kdy je návrh již prakticky politicky zafixován (Kassim et al. 2013)[5].

4. Technokratická centralizace a regulace jako nástroje moci

4.1. Regulační stát EU

EU bývá popsána jako regulatory state (Majone 1994)[6], tedy entita, jejíž moc spočívá nikoliv v přímé politické dominanci, ale v produkci závazných technických regulací. Tento model moci se vyznačuje:

  • právní závazností pro členské státy,
  • omezením fiskální a průmyslové politiky na národní úrovni,
  • strukturální asymetrií (členské státy implementují, EU navrhuje).

4.2. Brussels Effect

Anu Bradford ve své zásadní studii (2020)[7] ukazuje, že EU má největší regulační dopad na svět v dějinách, přičemž jej vykonává skrze exteritoriální závaznost tržních pravidel. Pro malé státy to znamená, že i hypotetickým vystoupením z EU se nevymaní z její regulační sféry. Tento efekt neměl žádný precedent v evropských integračních strukturách 20. století.

4.3. Soft law s tvrdými dopady

Evropský semestr, fiskální doporučení či klimatické závazky představují tzv. soft law, které však v praxi vede ke „tvrdým účinkům“ na rozpočtové nebo strukturálně-politické možnosti vlád (Borras & Radaelli 2011)[8].

5. Komparace: EU vs. RVHP

5.1. Politický vs. ekonomický rámec

Tato studie nepodporuje paralelu EU s autoritářským systémem SSSR. Zatímco RVHP fungovala v kontextu centralizované diktatury, EU funguje v rámci pluralitních demokracií. Nicméně:

  • RVHP neobsahovala nadstátní právní závaznost; její plány byly politicky očekávané, ale právně nikoliv nevyhnutelně zavazující.
  • EU má přímou právní účinnost norem, které mají přednost před zákony členských států.

Z hlediska právní autonomie tedy představuje EU hlubší zásah než RVHP, byť v rámci demokratického kontextu.

5.2. Energetická a průmyslová politika

Energetické kvóty a plánování v RVHP byly koordinovány, nikoli právně závazné. Naproti tomu dnešní politika EU (např. ETS, emisní limity, průmyslové standardy) je vynutitelná právem EU a podléhá sankcím (Scott & Van Calster 2021)[9].

5.3. Návratnost autonomie

Zatímco ekonomická závislost v RVHP byla politická, dnešní závislost na EU je právní a tržní. To znamená, že odstoupení je ekonomicky nákladnější a politicky obtížnější (Vollaard 2014)[10].

6. Závěr

Analýza ukazuje, že EU není autoritářský režim, ale představuje hlubokou institucionální strukturu, která kombinuje:

  • právně závazné nadnárodní normy,
  • asymetrickou moc velkých států a Komise,
  • tržní regulační dopad, který přesahuje území Unie,
  • omezení autonomních politických možností malých členských států.

Z těchto důvodů lze tvrdit, že rozsah omezení suverenity je hlubší a strukturálnější než ekonomické závazky v RVHP — nikoli proto, že by šlo o politickou hegemonii, ale proto, že Evropská unie operuje prostřednictvím právních a tržních mechanismů, které mají výrazně vyšší míru vynutitelnosti a trvalosti.

Budoucí debata o evropské integraci v České republice by měla reflektovat právě tuto dimenzi: nikoli emotivní paralely, ale institucionální realitu přenesené právní suverenity.

Poznámky a citace

[1] Walker, Neil. Late Sovereignty in the European Union. In: Walker, N. (ed.) Sovereignty in Transition. Hart Publishing, 2003.

[2] Bickerton, Christopher J., Hodson, Dermot & Puetter, Uwe. „The New Intergovernmentalism.“ Journal of Common Market Studies, 53(4), 2015.

[3] Hagemann, Sara; Høyland, Bjørn; Hobolt, Sara B. „Decision Making in the Council of the European Union.“ Political Science Research and Methods, 2017.

[4] Nugent, Neill; Rhinard, Mark. „Is the European Commission really in decline?“ Journal of Common Market Studies, 54(5), 2016.

[5] Kassim, Hussein et al. The European Commission of the Twenty-First Century. Oxford University Press, 2013.

[6] Majone, Giandomenico. „The Rise of the Regulatory State in Europe.“ West European Politics, 17(3), 1994.

[7] Bradford, Anu. The Brussels Effect: How the European Union Rules the World. Oxford University Press, 2020.

[8] Borras, Susana; Radaelli, Claudio M. „Open Method of Coordination.“ In: Wiener & Diez, European Integration Theory. Oxford University Press, 2011.

[9] Scott, Joanne; Van Calster, Geert. „Climate Law and EU Competence.“ Yearbook of European Law, 2021.

[10] Vollaard, Hans. „Explaining European Disintegration.“ Journal of Common Market Studies, 52(5), 2014.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz