Článek
Být tyranem ve škole není nijak obtížné. Je to rozhodně jednodušší, než být kvalitním ředitelem. To je důvod, proč je v našem školství víc tyranů než skvělých ředitelů. Ale každému školnímu tyranovi se hodí pár tipů, jak ještě lépe školu ovládnout. Základem je toxické prostředí. Je třeba tu a tam někoho zastrašit a své oblíbence ve sborovně si naopak předcházet. Někteří ředitelé se toho bojí, ale zbytečně. Pro ty, co nevědí, jak na to, tu mám jednoduchý návod. Inspirací mi byl reálný ředitel jisté SPŠ stavební. Vzdělání sice nerozumí, leadership je pro něj sprosté slovo, ale copak je to pro ředitele školy důležité?
Jak bylo řečeno, ředitel - tyran si musí získat svoje lidi. Nemůže jít proti všem, musí mít alespoň část sborovny na své straně. Tohle je ta jednodušší část, protože může rozdělovat peníze. Náš ředitel X to dělá mazaně: někteří učitelé mají za „práci navíc“ pěkný nášup k platu. Ti druzí, neoblíbení, si o tom mohou nechat jen zdát. Stejně tak pracovní smlouvy: oblíbenci je mají na dobu neurčitou, zbylý učitelský plebs se každý rok třese až do června a pak jim náš ředitel X milostivě smlouvu prodlouží o rok. Drží je pěkně v hrsti, koumák jeden. Jeden z učitelů popisuje situaci: „Patřím do skupiny zaměstnanců, se kterou pan ředitel nic nekonzultuje. Předměty, rozvrh, třídy, zásahy do výuky, nemohu se podílet na žádném rozhodování. Nikdy mi nebyla nabídnuta možnost proplatit práci navíc, ačkoli vím, že vybraní kolegové tuto možnost mají. Stejně tak mohou rozhodovat, jaké třídy a předměty budou učit.“ Jaké jsou důsledky takového nesmyslného přidělování předmětů, popisuje žák školy: „Pan učitel Y vystudoval film a filologii a dostal předmět Design webových stránek. Potom jsme se dozvěděli, že on vůbec neví, jak web funguje a jak se sestavuje (kóduje). Jak nás má v takovém předmětu posunout, když jsme v tom oboru vzdělanější než on?“
Zatím jsem popsal jen ta nejzákladnější tyranská opatření, které dělá spousta ředitelů. Málokdo ale hraje učitelům na nervy jako náš ředitel X. Ten totiž chodí po škole a pečlivě vybraným studentům nabízí učitelské pozice na „jeho“ škole. Slibuje jim, že jim místo „udělá“. Stačí jim prý jen bakalářské tituly a to je coby dup. O své zaměstnání se samozřejmě musí bát pouze ta sorta neustále kritizovaných učitelů. Jsou ředitelem X shazováni a ponižováni v jednom kuse, ačkoliv na hospitace jejich hodin náš ředitel X zásadně nechodí. Ostatně, co by tam viděl? Kvalitní výuku by nepoznal, ani kdyby mu vlezla na záda. Paní učitelka to popisuje: „Ředitel si mě zavolal a řekl mi, že svou práci nezvládám, že nemám zkušenosti, respekt a chovám se k žákům příliš přátelsky. Namítla jsem, že v mých hodinách nikdy nebyl a učit mě neviděl. Zeptala jsem se, na jakém základě to tedy tvrdí. Odpověděl, že tak vyvozuje z mého mladistvého vzhledu“. Možná by někoho zajímalo, jak učí sám ředitel náš ředitel X? Žák to popisuje: „Mívali jsme hodiny na které on někdy ani nešel. No a my jsme měli asi tři výkresy za pololetí oproti druhé skupině, která měla každý týden jeden. To učivo jsme se učili sami z učebnice nebo kde to jen šlo. Třeba v jiných předmětech od učitelů, popřípadě od sebe navzájem“.
Vidíme, že školní tyran si na kvalitu vzdělávání nehraje. Důležitá je nekritická podřízenost a slepá poslušnost sborovny. To jsou kvality správného učitele na SPŠ stavební podle ředitele X. Proto má také zástupkyni ředitele s pouze tříletou praxí učitelky. Talent! V jakých dovednostech, to je asi jasné. Správný školní tyran se nezajímá o takové maličkosti, jakou je kvalita výuky nebo příprava žáků k maturitě. Učitel z této školy k tomu dodává: „Jsou k nám přijímáni externisté i zaměstnanci, kteří nemají s pedagogickou činností žádné zkušenosti. Je zcela nelogické, že externisté dostanou učit předměty ve 4. ročníku, tedy že mají připravit žáky k maturitě, přičemž vůbec nevědí, co se v předcházejících ročnících žáci učili a na co by měli svou výukou navázat. To už vůbec nemluvím o tom, že nemají žádnou představu, jak maturity probíhají, protože nebyli u maturit přítomni ani jako přísedící.“
Správný tyran ředitel si také ve sborovně hýčká své příbuzné, ideálně manželku. Pak jsou vlastně ve sborovně tyrani dva, jeden hezky doplňuje druhého. Taková ing. Xová je toho hezkým příkladem. Jak popisuje pedagog z této školy: „Díky ustanovení ředitele X do funkce ředitele získala velmi silnou pozici jeho žena Ing. Xová. A svou sílu dává najevo vyučujícím, kteří jí nejsou sympatičtí. Znevažuje, zlehčuje a ironicky se vyjadřuje o jejich práci před ostatními kolegy i před žáky. Zosobňuje si právo do všeho mluvit a organizovat, aniž by k tomu měla profesní předpoklady. V nemilost vedení a Ing. Xové upadne každý, kdo má u žáků přirozený respekt, který si získal svou prací a přístupem k nim. Vybraní učitelé od paní Xové slýchávají, jak jsou nahraditelní, jak mají být rádi za tuto práci, protože si neumíme představit, jak to funguje v „normální“ práci. Předměty, které vyučujeme, degraduje před námi i žáky. Často od žáků slýcháváme, že o nás paní Xová nehezky mluví.“ A proč by také nemluvila, vy hlupáčci? Je to přece ředitelova žena! To je ta nejdůležitější funkce ve škole.
Jak vlastně učí tento druhý tyran - ing. Xová? Žákyně to líčí takto: „Paní učitelka Xová v hodinách nevytváří příjemnou atmosféru a naopak stresuje celou třídu. Používá nevhodná slova a téměř každou hodinu nám sděluje, že půlka z nás je úplně zbytečná a nikam to nedotáhne“. No ovšem, ten, kdo má potřebu neustále shazovat své žáky, ten to jistě sám dotáhl daleko. Navíc paní ředitelová má tendenci žáky, kterým předtím prorokuje neúspěch u maturity, vlastnoručně od ní vyhazovat. Ve třídě se před žáky hrdě chlubila, že zhruba 150 žáků nechala propadnout nebo je nepustila k maturitě nebo kvůli ní opustili školu. Mnohdy studenti v jejích hodinách brečí, například při zkoušení. Označuje je jako debily, hlupáky, blbce. Co to o ní říká jako o člověku nebo pedagogovi? Člověk má někdy tendenci si myslet, že středoškoláci nepotřebují tolik ochrany jako prvňáčci. Možná, ale před zakomplexovaným hlupákem, která má nad vámi moc a naschvály nebo urážkami si léčí své mindráky, musíme chránit každou oběť.
Jako správný tyran také nesmíte zapomínat na vytvoření odstrašujícího případu. Co třeba vyrazit učitelku češtiny, dlouholetou pracovnici na této škole? Má u kolegů velký respekt, to se mizerným ředitelům nehodí do krámu. Nejprve se musí pořádně podusit, třeba pod záminkou, že jsou na ni četné stížnosti ze schránky důvěry. Existují ale vůbec nějaké skutečné stížnosti, alespoň jedna? Na tom nezáleží, stejně je, jako to udělal náš ředitel X, dané učitelce vůbec nemusíte ukázat! Prostě ji řeknete, že na to nemá právo. Pak je možné také zapojit nějaké rodiče. Tyran si třeba vymyslí, že si jich na danou učitelku stěžovalo rovných 18. Osmnáct rodičů, to už je hezky zaplněná ředitelna, hotové procesí! Proč učitelka nevyslechla osobně tyto stížnosti, proč k nim nebyla pozvána? Třeba jen ke dvěma nebo třem z těchto rodičů. Nebo alespoň k jednomu. Nestalo se tak, ale na tom vlastně nezáleží, protože všichni tito rodiče pocházeli ze třídy, kde je třídní učitelkou … chvíle napětí… ing. Xová! Šach, mat!
Aby náš ředitel X potvrdil, jak málo má respektu k podřízeným a jak postrádá i elementární slušnost, byla paní učitelka odejita potajmu, bez jakéhokoliv rozloučení nebo poděkování. Čtyři dny před koncem školního roku. Po jedenácti letech na této škole. Prý výpověď kvůli organizačním změnám, ovšem za přítomnosti právničky. A další rok nabral náš ředitel X šest dalších učitelů! Takhle jedná správný bezohledný tyran bez skrupulí. Byly sice nějaké demonstrace žáků proti tomuto propuštění a chystají se stížnosti, ale kdo by se toho bál? Za vyhozenou paní učitelku se postavili i rodiče, takže vás napadá, jak to vlastně bylo s těmi "stížnostmi"? Ale takovou maličkost správný tyran lehce odrazí.
Lze vůbec takového tyrana zastavit? Česká školní inspekce ani MŠMT to nedokáže, to je jisté. Zřizovatel je kraj, jehož sídlo je od školy dost daleko. A politici nejdříve řeší košile, až pak kabáty. Podle mého názoru to nakonec utne protidrogové komando. Mezi žáky školy totiž běžně kolují návykové látky – kratom, HHC, nikotinové sáčky. Návykové látky žáci užívají přímo na půdě školy, kde také dochází k jejich distribuci. Někteří žáci to sdělili učitelům s žádostí o pomoc, ale když ti s tím přišli za ředitelem a téma otevírali na poradách, ředitel nikdy nic neřešil. Vychází mi z toho tři možnosti: buď je tak bohorovně lhostejný, nebo je tak zoufale neschopný anebo z toho má procenta. U našeho ředitele X jeden nikdy neví. Možná tedy neskončí svou kariéru, protože je mizerný ředitel, ale protože v jeho škole existuje nebývale úspěšná distribuce. Ne však vědomostí.