Článek
Přeprava živých zvířat ve veřejné drážní a silniční osobní dopravě je podle vyhlášky 175/2000 Sb. nastavena tak, že si každý dopravce a každý dopravní systém může nastavit vlastní pravidla přepravy. Naštěstí jsou v podstatě velmi podobná a liší se v detailech a ceně přepravy. Je tu jen jedna jasná podmínka - z přepravy nelze vyloučit psa vodícího, asistenčního nebo služebního.
Už v této vyhlášce je stanoveno, že beze schrány může být přepravován jen pes, který má po celou dobu přepravy nasazen bezpečný náhubek, je držen na vodítku nakrátko a nesmí být přepravován na sedadle. Za takto přepravovaného psa se platí přepravné podle tarifu.
A teď přijde ta legrace s tarifem. Pamatuji si jen tarify PID a DUK. Pak jsem ještě jezdil pro Regiojet, kde to bylo nejjednodušší. U Regiojetu se pes nepřepravuje. PID má psa v autobusech zdarma, pokud cestující má předplatnou jízdenku na celou cestu. A předplatnou jízdenkou je jízdenka minimálně na 24h. Problém je, že ta informace je schovaná v dokumentu, který má v aktuálním znění 133 stran… Ve všech zjednodušených verzích je pes zdarma jen v Praze a v kraji je za 20 Kč. A to pozor! Takový chyták, asistenční a vodící pes je zdarma pouze pokud je majitel psa současně držitelem průkazu ZTP/P. A pokud by chtěl uplatnit na tento průkaz psa i průvodce, musí jeden platit. A pokud jedete mezikrajskou linkou PID, tak přeprava psa se řídí krajským tarifem a jednu dobu byl pes na vodítku v DUK vždy za peníze. A nezaleželo na velikosti psa.
V článku, na který reaguji se mi moc líbila poznámka odpovědné osoby dopravce, že řidiči budou proškoleni a upozorněni… Měl jsem tu čest jezdit PID linky pod třemi dopravci a o školení a předávání informací bychom si mohli povídat dlouze. Ale krátce. Školení jsem dostal jednou, a to dokonce z ROPIDu. Ale od doby školení proběhlo několik změn tarifu a k nim byly informace veškeré žádné… U ostatních dopravců to bylo, a je, obdobné. Od té doby se žádné školení nekonalo. Když přišel nový řidič, tak dostal informace k tomu, jak se ovládá strojek. To jaké a kdy a komu vydat jízdenky se musel dozvědět během zácviku od zkušenějšího kolegy. Jinak neměl šanci. Bohužel většina starších a „zkušenějších“ kolegů na PID tarif jen nadává a povazuje jej za složitý a zbytečný a… Většina takových je v podstatě jen „řediteli autobusu“. Buď se o to, komu co vydají, vůbec nezajímají a dají každému, o co si řekne, nebo naopak si hledají vždy něco, na čem cestující nachytat a možnost být na ně protivný.
Hloupé je, že když se najde pár takových, kteří ten tarif znají a vědí, tak jsou většinou považováni za blbce. Nejen ze strany cestujících, ale i ze strany kolegů a vedení. Byl jsem svědkem toho, jak byl kolega, který měl docela přehled, v podstatě vyštípán z firmy. Kdykoliv přišel s nějakým poznatkem, tak se často od vedoucího doslechl, že sice asi má pravdu, ale… ostatní se to nedají naučit, tak ať to taky nedělá. Zbytečně chodí stížnosti. Sice neoprávněné, ale on to musí řešit…
Ke psům ještě jednu historku. Jezdívaly se mnou matka s dcerou a ty měly dohromady čtyři psy. Byli to nějací buldočci - prostě malý chrochtavý s čumákem po srážce se zdí. Odborně se tomu říká krátkonosá plemena. Prakticky vždy jsem je jen upozornil, že pes má mít náhubek. Neustále mi tvrdily, že na takového psa náhubek není. Nehledě na to, že měly i problém za pejsky platit. Naučil jsem je kupovat si 24h jízdenku, kdy tedy měly každá jednoho psa zdarma a další dva jsem přehlížel… to byla chyba.
Jednou však došlo k tomu, že mi některý z těch miláčků pozvracel autobus a paní neřekla ani slovo. Příště jsem to paní řekl a znovu je upozornil na povinnost náhubku. Strhla se skoro hádka, že jejich pes to určitě neudělal a že bych měl už dávno vědět, že náhubek není a blablabla… Věděl jsem, že nejsem jediný, kdo má s nimi problém. A tak jsme milé paní řekl, že bez náhubku jedou naposledy a naúčtoval jim jízdné jak má být. A co se nestalo, přišla stížnost! Že to jsou psi na canisterapii a že mají právo jezdit zdarma a že jsem byl na ně sprostý a bůhví co ještě přidaly. Naštěstí pro mne přiznaly čtyři psy a tak to pan vedoucí vyřešil omluvou za mé chování s upozorněním, že jsem ale měl pravdu s placením.
Netrvalo dlouho a přišly zase. Zase bez náhubku a zase problém s placením. Dokonce mi tvrdily - lživě, že i můj vedoucí jim dal za pravdu (věděl jsem jak to bylo řešené, protože se mě vedoucí ptal, jak to bylo). Holt jsem na ně vytáhl další pravidlo z přepravních podmínek, které říká, že ve voze mohou být maximálně dva psi a to v případě, že jsou od jednoho majitele. Dopadlo to tak, že jedna čekala s dvěma psy na další autobus. Tentokrát stížnost nepřišla. A příště dokonce sehnaly i košíky! Pak jsem tam přestal jezdit, ale podle informací se to naučily.
Vyhrál jsem, ale upřímně, takové hádky mě fakt nebaví. A vše bylo proto, že na začátku jsme byl hodný, vysvětlil jim jak ušetřit a nechával dva psy jezdit zdarma a všechny bez košíku. A ten by v tomto případě měly mít i majitelky.