Hlavní obsah
Lidé a společnost

Cestující v dopravě se hádají o práva, o povinnostech neví

Foto: pixabay.com

Každý dneska ví, jaká má práva, ale že má i povinnosti často zapomíná. A v dopravě je to vidět velmi často…

Článek

K napsání tohoto příspěvku mne inspiroval článek, kde se paní chlubí tím, jak měla problém s placením kartou v autobuse, a jak na tom nakonec ještě vydělala.

Nevím, o jakého šlo dopravce, jaký dopravní systém či jakou linku. Opravdu nevím. Nejlépe znám podmínky pro placení kartou v PID (Pražská integrovaná doprava), a tam by paní narazila. Ve Smluvních přepravních podmínkách (dále jen SPP) je jasně napsáno: „V případě nefunkčnosti platebního terminálu odbavovacího zařízení, zamítnutí transakce, nefunkčnosti platební karty nebo nemožnosti platby v oblastech bez pokrytí signálem mobilního operátora, nemá cestující nárok na bezplatnou přepravu a je povinen si opatřit neprodleně platný jízdní doklad jiným způsobem.“ CESTUJÍCÍ JE POVINEN SI OPATŘIT PLATNÝ JÍZDNÍ DOKLAD.

Našel jsem zběžně na internetu podmínky vlaků Arriva, kde se píše, že ve vlacích je možno platit kartou, avšak tato možnost není garantována. NENÍ GARANTOVÁNA! Podobné znění se dá nalézt i v SPP dalších dopravců a dopravních systémů.

Když jsem jezdil v systému PID, tak jsem problémy s kartami řešil denně. Pomalejší a méně spolehlivý způsob platby opravdu nebyl a jak vím od bývalých kolegů, tak stále není. Platba kartou se musí ověřovat online. To chvíli trvá a závisí to na tom kdo kartu vydal, a jaký je mobilní signál v místě platby. Stávalo se, že občas nešly karty některé banky, občas nešly karty VISA nebo jiné, a v odlehlých oblastech je platba kartou jen sen. K tomu jsou občas nespecifikované problémy, kdy systém kartu odmítne bez udání důvodu. Někdy se ani nedá zjistit, zda je to tím, že klient na kartě peníze nemá…

Já jako řidič jsem zodpovědný za to, že cestující, který projde okolo mě, má platný jízdní doklad. Pokud nechám projít někoho bez jízdenky, či se špatnou jízdenkou hrozí mi pokuta. V sytému PID je ve výši 4000 Kč. V okamžiku, kdy proti mne stojí cestující, jehož kartu z nějakého důvodu systém odmítl, není v mé moci to řešit jinak. Obzvlášť když za ním stojí další lidé. To prostě nejde. Když máte na odjezd 4 minuty a 20 lidí na zastávce – to se nedá. Odbavit jednoho cestujícího s Lítačkou trvá do cca 15 vteřin. Hotovostní platba 20-30 vteřin. Platba kartou od 30 vteřin. Tam co jezdím teď máme taky platby kartou. Většinou fungují spolehlivě. Ale i zde se občas vyskytne problém. Zde jsou většinou i lidé slušnější a mám více času. Počet lidí, kterým jsem nabídl platbu QR kódem na můj účet bych asi nespočítal. I když pak musím peníze dávat do kasy ze svého, tak domluvit se vždy dá. Rád to udělám i pro slušného člověka v PID. Ale tam není čas, prostor a kolikrát ani ta slušnost.

Do teď jsem psal jen o platbách kartou. Jinde už jsem zmiňoval platbu hotovostí a problémy s ní - velká bankovka na malou částku, nebo naopak mnoho malých mincí také umí zkomplikovat platbu a odbavení.

Dalším problémem jsou slevy, a hlavně prokazování jejich nároku. Cestující různých věkových skupin mají v různých systémech různé slevy na jízdném. Je tu Cenový věstník Ministerstva financí, který určuje základní slevy, které musí poskytovat každý dopravce ve veřejné dopravě osob mimo Městské dopravy. Pak má každý systém svoje pravidla pro slevy další. Jezdil jsem linky, kde platily i tři tarify - městský, středočeský a třeba ústecký. A každý měl slevy třeba pro děti nad 15 let a pro seniory jiné. V jednom tarifu bylo třeba i omezení počtu dětí do 6let, které mohly jet zdarma s osobou nad xx let… mnoho rozdílů, ve kterých se měl vyznat hlavně řidič - mnoho kolegů je dodnes rádo, když zvládne jeden tarif. A řidič by měl umět správně tarif aplikovat a správně vydat jízdenku podle kraje, města, místa, kde se nachází, jinak mu hrozí pokuta… čert aby to vše spral. Nejhorší je, že se každý cestující hned dohaduje, jak je to správně a nelíbí se mu jakákoliv vyšší částka, kterou má platit. Hlavně pokud „včera jel za jiné peníze“…

Ale zpět k tomu hlavnímu – když cestující má nárok na slevu, tak je povinen tento nárok doložit. Pokud je nárok vázán na věk, je potřeba jakýkoliv oficiální doklad s věkem a fotografií (občanský průkaz, pas, žákovský průkaz, slevový průkaz vydaný dopravcem, krajem, městem…). Pokud je sleva vázána na něco dalšího – studium, sociální zařazení, zdravotní či jiné znevýhodnění – je třeba také doložit správný platný průkaz. U studentů to je jasné. Ale u zdravotního znevýhodnění může nastat situace, kdy budu muset vydat plné jízdné vozíčkáři bez nohou… Nemá prostě průkaz…

Koukám, že jsem se rozepsal. Nějak to shrňme – řidič ve většině případů svoji práci dělá pro to, aby vás přepravil, kam potřebujete. Ale i on má povinnosti a pravidla kterých se musí držet. Prosím usnadněte mu práci a pokud je to jen trochu možné, kupte si jízdní doklad předem. Pokud si musíte koupit doklad u řidiče, mějte prosím připravenou kromě karty i přiměřenou hotovost. A hlavně prosím buďme na sebe slušní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám