Hlavní obsah
Cestování

Transfagarasan. Cesta do nebe a zpět

Foto: řidič Karel

Transfagarasan shora

Podle Jeremyho Clarksona je to jedna z nejkrásnějších silnic světa. Byl jsem tam a mohu to jen potvrdit. Ta silnice je úžasná.

Článek

Bude tu hodně málo textu a spíše jen fotky. Autorem všech fotek jsem já a fotil jsem je na mobil. Bližší popis a informace najdete po zadání jména silnice do vyhledávače nebo v odkazu na konci článku. Cesta z Prahy na křižovatku sinic DN1 a DN7Q je cca 1100 km a v současné době je jediným zádrhelem na cestě přechod přes Rumunskou hranici, kde jsme strávili přes dvě hodiny.

Foto: řidič Karel

Pohled na hory z křižovatky na jejich úpatí.

Už ten první pohled stojí za to. A motorkář na snímek taky patří, protože těch je na této cestě podstatně více jak automobilů. A pak projedete posledními vesnicemi podhůří a vjedete do lesů. Tam začíná být divočina a silnice není jen silnice. Je to třeba cesta pro stádo ovcí.

Foto: řidič Karel

Stádo ovcí na Transfagarasanu

A o kousek výše už vidíte skoro na vrchol. A taky je částečně vidět, co vás ještě čeká. Fotka bohužel neumí zachytit tu krásu.

Foto: řidič Karel

Transfagarasan

Ale než vyjedete z pásma lesa, zcela jistě narazíte na medvědy. Zde je nejčastěji zastoupen Medvěd hnědý, který je největší evropskou šelmou. Protože je silnice v podstatě od října do června zavřená, mají zde většinu roku docela dost klidu. A po otevření silnice je vlastně lidem zpřístupněn jejich „obývací pokoj“.

Foto: řidič Karel

Medvědi na Transfagarasanu

Medvědi většinou vypadají, že jen tak leží a koukají. Ale opak je pravdou. Sice jsou na lidi zvyklí a do určité míry i ztratili plachost, přesto v případě pocitu ohrožení umí ukázat, že jsou vládci těchto hor. Každý rok napadnou několik neopatrných turistů. Na další fotce je vidět medvědice z předcházející fotky, když spatřila možné nebezpečí.

Foto: řidič Karel

medvědice s mláďaty

Na vrcholu stoupání zhruba 2050 metrů nad mořem, najdete i vrchní stanici lanovky, která jako jediná v zimě umožňuje přístup do těchto míst. Je zde také malé jezero. V okolí je několik hotelů a stánky se suvenýry a místními potravinami.

Foto: řidič Karel

Balea Lac

Po průjezdu tunelem pod Ferastra Balei, se kolikrát dostanete do úplně jiného počasí. I zde je silnice velmi krásná, i když ne tak fotogenická. Po pár kilometrech dojedete k hladině přehrady Vidraru.

Foto: řidič Karel

Hladina přehrady Vidraru

Až k její hrázi, kde vlastně cesta končila, než se Nicolae Ceaușescu rozhodl v silnici pokračovat.

Foto: řidič Karel

Hráz přehrady Vidraru

I na druhé straně hor narazíte na medvědy. A i když vypadají k pomazlení, tak určitě takovou věc nedělejte. Otevření okénka v takovémto případě by vás mohlo vyjít dost draho.

Foto: řidič Karel

Medvědi jsou opravdu na každém kroku. A loudí.

No a to by mohlo stačit. Chystali jsme se sice ještě na hrad Poenari, který skutečně patřil Vladu Tepesovi, který je známý jako Dracula. Bohužel hrad je v rekonstrukci, která měla skončit v roce 2023. Ale zdá se, že podobné zakázky mají po celé Evropě podobné nemoci a termíny dokončení jsou jen orientační. Návštěva proběhla v červnu 2024.

Oficiální stránky https://transfagarasan.travel/en/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz