Hlavní obsah
Názory a úvahy

Očima jednoho občana: drahá mobilní data - příběh o jednom kopci

Foto: Shutterstock

Mám názor, že drzost mobilních operátorů dosáhla vrcholu. Místo aby seděli potichu v koutě a byli rádi, že jim ten jejich podvod stále vychází, ze sebe udělají chudáky a ještě zdraží.

Článek

Tak se všichni tři operátoři rozhodli, že nám zdraží. V průměru o 9 %. A to všem zákazníkům, i těm, co mají uzavřenou nějakou smlouvu o plnění. Největší zkušenosti mám s Vodafonem, ale ono je vlastně jedno, o kterém operátorovi budu psát, oni se všichni tři chovají stejně. To je to nejsmutnější, protože to znamená, že tu opravdu máme ten „oligopol“. Je to několik let trvající výsměch zákazníkům.

O jednom kopci

Představuji si to jako výlet na nějaký kopec. Různí turisté jdou na tento kopec. Vylezou až nahoru a tam objeví tři hospody. A samozřejmě si chtějí koupit něco k pití. Pro zjednodušení si to představme na Čechy oblíbeném pivu. Turista obejde všechny tři hospody a ve všech třech je pivo za 100 korun. Žízeň je žízeň a tak si turista v jedné z hospod pivo koupí.

Když jde někdo na kopec znovu, snaží se s tím něco udělat. Někomu se podaří sehnat slevový kupón, někdo má množstevní slevu a někdo úplně rezignuje. Ale všichni si pak zase pivo koupí. A pro všechny je směrodatnou cenou oněch sto korun. Všichni na to svorně nadávají, ale nic se nemění. Všichni hospodští si stěžují, že musí mít takovou cenu, protože musí vozit pivo na kopec a ten kopec je hrozně vysoký a stojí to hodně peněz.

Tak přijdou lidé s nápadem, že na kopci postaví čtvrtou hospodu, ale bohužel díky byrokracii, ostatním hospodským a dalším problémům se nepodaří zajistit pro novou hospodu licenci na prodej piva. A tak je stále vše při starém. A i když přijde nový ležák, cena stále zůstává sto korun.

A pak přijdeme do dnešní doby. Hospodští zjistí, že dole v údolí se něco stalo a kvůli tomu se zdražilo, a tak zdraží taky. O devět korun. Pivo teď na kopci stojí už 109 korun. A oni říkají, že vše zdražilo, a tak oni chudáci museli taky zdražit.

Připadá vám ten příběh absurdní? Ale to je náš život s mobilním operátory. A můžu uvést další drobnost. Kdysi vám hospodští dali zdarma prázdnou sklenici a vy jste si do ní mohli nabrat vodu z kohoutku u hospody. Dneska za takovou sklenici chtějí 30 korun. (Dřív jste mohli mít třeba na chatě zařízení a v něm SIM kartu s nulovým tarifem, dnes už všichni tři operátoři takový tarif nemají.)

A všichni tři hospodští vás ubezpečují, že vyšší cena je kvůli tomu, že chtějí poskytovat lepší služby. Ale vy si při příštím výletu všimnete, že personál celkem sešel a vůbec se nesnaží a ten pracovník, co slouží u telefonních objednávek, je přímo hrozný. Nedá se tam dovolat a objednávku taky neumí pořádně vyřídit.

A to není všechno. Při dalším výletu na kopec potkáte auto, které vozí pivo, a má jiné logo než hospody na kopci. Zjistíte, že hospodský už si nechal jen personál a zbytek vybavení hospody převedl na mezinárodní řetězec, který zajišťuje rozvoz piva po celém světě. Na spoustu jiných a cizokrajných kopců. Ale hospoda na našem kopci zůstává stále jednou z nejdražších.

(Například Vodafone převedl veškerou svou hardwarovou strukturu - vysílače, linky atd. pod jednu firmu, která se jmenuje Vantage Towers. Je o tom spousta článků, třeba zde. To stejné je firma CETIN pro O2.)

Tady končí náš příběh o jednom kopci a můžete se podívat na druhý díl, kde nabízím řešení drahých mobilních dat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz