Hlavní obsah
Sport

Daniel Ricciardo -několik faktů a otázek

Foto: Nicolas Garcia / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0 Generic

Daniel Ricciardo v začátcích své kariéry (formule Renault 3.5 - 2011)

Takzvaný „vyhazov“ věčně usměvavého australského pilota z F1 vzbudil emoce. Položme si několik otázek, proč se tak stalo.

Článek

Daniel Joseph Ricciardo určitě zanechal ve světě F1 výraznou stopu. Vyhrál osm Grand Prix, což je ve světle statistik opravdu velmi solidní číslo, dvakrát byl ve světových šampionátech třetí, dvaatřicetkrát se postavil na stupně vítězů, třikrát startoval z prvního místa a sedmnáctkrát zajel nejrychlejší kolo v závodě - včetně toho posledního, co rozlítilo tolik fanoušků (i když k tomu absolutně nebyl důvod).

Je ale třeba vidět věci v souvislostech. Je pravda, že Daniel nebyl nijaký „válcovací“ typ. První tři závody vyhrál v roce 2014, kdy vítězná čtyřletá éra Red Bullu končila a nastupovala dominance Mercedesu. Další čtyři triumfy v barvách nápojového koncernu se rozprostřely do čtyř let. A ten poslední, k němuž by skvěle pasovalo velmi zvučné české rčení, že měl jako ze zadní části kliku, byl výsledkem velmi známé kolize dvojice Hamilton-Verstappen. Samozřejmě, štěstí přeje připraveným, jenže od realtivně úspěšného roku 2020 už Daniel jenom klesal. A jestliže v roce 2022 vedle Landa Norrise a jeho 122 bodů zajel nejlépe jedno páté místo a skončil se 37 body celkově jedenáctý čtyři příčky za svým mladším týmovým kolegou, leccos to naznačovalo.

V roce 2001 natočil režisér Renny Harlinnevydařený film Driven, u nás uváděný jako Formule!se Sylvesterem Stallonem v hlavní roli. Kromě spousty nesmyslu tam zazněla také jedna dost zásadní věta, kterou počastoval mladého Jimmyho Byle (Kip Pardue), adepta na zisk titulu, jeho bratr a manažer (Robert Sean Leonard): „Závody nejsou mateřská školka!“ A v tom lze vidět hlavního a zakopaného psa. Jakkoli by to bylo pro fanoušky milé, příjemné a emociální, týmy potřebují sponzory a ty zase zajímají výsledky. Ricciardo šel do stáje AlphaTauri, od letoška VISA Cash App RB jako zkušený pilot, jenž má vytáhnout tým ideálně na pátou příčku v Poháru konstruktérů. Když byl loni „odejit“ v jeho prospěch Nyck de Vries, Ricciardo sice zajel skvěle v Mexiku - ale tím jeho představení skončilo: v oněch pěti závodech v závěru sezóny získal šest bodů, zatímco Juki Cunoda deset. Letos to je ještě horší - pokud pomineme sprint v Miami, pak »Ricci« pouze paběrkoval osmým, devátým a desátým místem - a jinak se pro něj stala nepřekonatelnou 12. pozice. Japonský týmový kolega je bodově opět před ním. Daniel za 25 závodů bodoval jen čtyřikrát, což rozhodně nenaplnilo očekávání. Není divu, že vedení stáje je poněkud nervózní a muselo věc řešit, protože už se bodově nebezpečně blíží nedávno vysmívaný Haas, a není třeba zdůrazňovat, že každá příčka v Poháru konstruktérů má po finanční stránce cenu zlata.

Změn uprostřed sezóny je v historii F1 až až, ostatně vzpomeňme na rok 1993, kdy byl kvůli neuspokojivým výsledkům v závěru šampionátu nahrazen Michael Andretti Mikou Häkkinenem. Autor článku, na nějž reaguji, vzpomenul Logana Sargeanta. Princip je poměrně podobný, protože Američan ani přes zlepšení vozu prostě nevozil žádné solidní umístění - za necelé dvě sezóny získal jedno desáté místo, ovšem jen díky dvojí diskvalifikaci. A ejhle, Franco Colapinto ho už ve druhém závodě snadno překonal.

Způsob odvolání pilota je zcela v režii týmu a jestli to je nebo není podle pravidel gentlemanů, je zbytečné řešit. Pokud se odkloníme třeba k fotbalu nebo hokeji - pokud hráč neodvede, co se od něj očekává, nebude střílet branky či špatně chytat, půjde přinejlepším na střídačku. VISA Cash App RB je v situaci, kdy nutně potřebuje oživení, impuls - Liam Lawson při loňském intermezzu dokázal, že je ho schopen. Spekulovat nad tím, zda se z nabídnuté šance nesesype, by mělo být mimo mísu - pilot F1 nemůže být uzlíčkem roztřesených nervů a ustrašeně kroužit na konci startovního pole, pak tam nemá co dělat. Ricciarda nám může být líto jako všech těch, kteří museli třeba jenom vyklidit pole nebo přímo odejít - zákony F1 jsou tvrdé a neúprosné, neúspěch se zkrátka neodpouští. Mr. Shoedrink určitě bude někomu chybět, ale královna motoristického sportu poběží dál, protože tak tomu bylo vždy. Ti, kdo ji sledují několik desítek let, to už dávno přijali, neboť jiná varianta není. Ostatně i v nostalgických závodech historických vozů se závodí…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz