Hlavní obsah
Sport

Ztrácí Red Bull své postavení? Aneb jedna vlaštovička jaro nedělá

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Lewis Hamilton vyhrál opět Grand Prix po odmlce, trvající 945 dní

Svět F1 se vyrovnává, Verstappen přišel o svou dominantní pozici. Pokud by to tak opravdu bylo, je to jen dobře, protože pro F1 by nebylo nic lepšího, než něco jako návrat do „zlatých 70. let“.

Článek

Jen pro ty později narozené: tehdy bojovalo o vavříny minimálně pět vyrovnaných týmů a dalších pět až sedm mělo na dosah šest bodovaných míst v cíli. Bodová inflace nebyla a piloti bez Q1-Q3 měli více možností v trénincích, z nichž se rekrutovaly časy, opravňující je nastoupit do závodu. Kdo nebyl dost rychlý, tak se nekvalifikoval. Ale dosti vzpomínek.

Poslední závod byl výjimečný nejen proměnlivým počasím, s nímž je problém se vyrovnat, ale i některými dalšími okolnostmi. Rozhodně si však nemyslím, že Verstappen, jenž z dvanácti závodů jen dvakrát nebyl v první řadě, ztrácí říz. Mokrá trať je vždy loterie a onen zmiňovaný závodní případ Leclerca (ale i Péreze) byl sázkou na houstnoucí déšť. Pneumatiky se u obou neměnily zbytečně, ale šlo se do rizika, které někdy vyjde, někdy ne. Kdyby podle první předpovědi skutečně vytrval, byli by Monačan a Mexičan za hrdiny a ostatním by spadly hračky do kanálu. Stačí si vzpomenout na GP Francie 1999, kdy všichni předpokládali, že vedoucí Heinz-Harald Frentzen na Jordanu bude muset měnit pneumatiky, jenže tým měl zvěda hlídajícího přesun mraků a dal týmu dostatečné informace, takže Němec nestavěl a všem vypálil rybník. Aneb - ani ty nejlepší simulace někdy nemusí vyjít.

Na kdyby se však nehraje - což je opět případ Verstappena, jenž v závěru Hamiltona mocně stahoval, musel se však vypořádat s Norrisem a to mu ubralo cenné desetiny. Nevím, jak přišel autor na fakt, že se „téměř celý závod bojovalo bez DRS“ - z celkových 52 kol ho piloti nemohli používat pouze patnáct - což rozhodně není téměř celý závod.

Ony ohromující náskoky lze také brát s rezervou - v loňském roce, jenž byl skutečně přehlídkou Red Bullu - z 22 Grand Prix ve více než polovině dělilo vedoucího Verstappena (ve dvou případech Péreze) od druhého pilota v cíli ne více než 6 vteřin. Drtivou převahu bych viděl od čtvrt minuty výše, což se také stalo. Ale podsouvat fanouškům, že Red Bull je na tom hůř a hůř? Ano, McLaren se dotahuje, ale Mercedes zůstává dál v jisté vzdálenosti: že Russell vyhrál v Rakousku bylo důsledkem kolize dvou kohoutů v čele, Monaco je trať sama o sobě krajně specifická, ale zbytek mi na nějaký zásadní ústup nesedí. Nelze to brát z hlediska Sergia Péreze, jehož letošní ročník je více než tristní.

Je pravda, že máme za sebou dva závody, v nichž to Verstappenovi neklaplo, v tom prvním měl nevýhodu ojetých pneumatik proti novým, jimiž disponoval oponent Norris, v tom druhém dojel „jen“ druhý, což bych jako pokles formy rozhodně nebral. Navíc si je třeba uvědomit, že smečka F1 absolvovala tři závody během tří víkendů a i úspěšný tým si může vybrat slabší chvilku. Já bych s tím optimismem, jenž je jak známo nedostatek informací, počkal dejme tomu do Mexika. Jestli za těch osm závodů Verstappen vyhraje jen jednou a zbytek si rozdělí soupeři, pak budeme moci přiznat, že Red Bull se svou výjimečnou sérií skončil. Ale dřív bych to viděl na předčasný jásot.

Zdroj: knihy F1 od startu k cíli, oficiální stránky F1, přímý přenos a analýzy

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz