Článek
Jen pro ty později narozené: tehdy bojovalo o vavříny minimálně pět vyrovnaných týmů a dalších pět až sedm mělo na dosah šest bodovaných míst v cíli. Bodová inflace nebyla a piloti bez Q1-Q3 měli více možností v trénincích, z nichž se rekrutovaly časy, opravňující je nastoupit do závodu. Kdo nebyl dost rychlý, tak se nekvalifikoval. Ale dosti vzpomínek.
Poslední závod byl výjimečný nejen proměnlivým počasím, s nímž je problém se vyrovnat, ale i některými dalšími okolnostmi. Rozhodně si však nemyslím, že Verstappen, jenž z dvanácti závodů jen dvakrát nebyl v první řadě, ztrácí říz. Mokrá trať je vždy loterie a onen zmiňovaný závodní případ Leclerca (ale i Péreze) byl sázkou na houstnoucí déšť. Pneumatiky se u obou neměnily zbytečně, ale šlo se do rizika, které někdy vyjde, někdy ne. Kdyby podle první předpovědi skutečně vytrval, byli by Monačan a Mexičan za hrdiny a ostatním by spadly hračky do kanálu. Stačí si vzpomenout na GP Francie 1999, kdy všichni předpokládali, že vedoucí Heinz-Harald Frentzen na Jordanu bude muset měnit pneumatiky, jenže tým měl zvěda hlídajícího přesun mraků a dal týmu dostatečné informace, takže Němec nestavěl a všem vypálil rybník. Aneb - ani ty nejlepší simulace někdy nemusí vyjít.
Na kdyby se však nehraje - což je opět případ Verstappena, jenž v závěru Hamiltona mocně stahoval, musel se však vypořádat s Norrisem a to mu ubralo cenné desetiny. Nevím, jak přišel autor na fakt, že se „téměř celý závod bojovalo bez DRS“ - z celkových 52 kol ho piloti nemohli používat pouze patnáct - což rozhodně není téměř celý závod.
Ony ohromující náskoky lze také brát s rezervou - v loňském roce, jenž byl skutečně přehlídkou Red Bullu - z 22 Grand Prix ve více než polovině dělilo vedoucího Verstappena (ve dvou případech Péreze) od druhého pilota v cíli ne více než 6 vteřin. Drtivou převahu bych viděl od čtvrt minuty výše, což se také stalo. Ale podsouvat fanouškům, že Red Bull je na tom hůř a hůř? Ano, McLaren se dotahuje, ale Mercedes zůstává dál v jisté vzdálenosti: že Russell vyhrál v Rakousku bylo důsledkem kolize dvou kohoutů v čele, Monaco je trať sama o sobě krajně specifická, ale zbytek mi na nějaký zásadní ústup nesedí. Nelze to brát z hlediska Sergia Péreze, jehož letošní ročník je více než tristní.
Je pravda, že máme za sebou dva závody, v nichž to Verstappenovi neklaplo, v tom prvním měl nevýhodu ojetých pneumatik proti novým, jimiž disponoval oponent Norris, v tom druhém dojel „jen“ druhý, což bych jako pokles formy rozhodně nebral. Navíc si je třeba uvědomit, že smečka F1 absolvovala tři závody během tří víkendů a i úspěšný tým si může vybrat slabší chvilku. Já bych s tím optimismem, jenž je jak známo nedostatek informací, počkal dejme tomu do Mexika. Jestli za těch osm závodů Verstappen vyhraje jen jednou a zbytek si rozdělí soupeři, pak budeme moci přiznat, že Red Bull se svou výjimečnou sérií skončil. Ale dřív bych to viděl na předčasný jásot.
Zdroj: knihy F1 od startu k cíli, oficiální stránky F1, přímý přenos a analýzy