Článek
Prevence je předcházení nežádoucímu jevu. Dle toho, zda se snažíme nežádoucí jev omezit či už snižujeme rizika s ním spojené, dělíme prevenci na primární, sekundární a terciární.
Druhy prevence
Primární prevence je všeobecná, neváže se na existující riziko. Snaží se nežádoucímu stavu předejít či ho oddálit. V praxi to znamená, že se třída seznámí s projevy šikany a možnostmi řešení, ačkoliv šikana ve třídě neprobíhá.
Sekundární prevence již pracuje s nežádoucím jevem, který se projevil. Příkladem je třída, kde se objeví šikana. Program je cílený na nápravu vztahů ve třídě.
Terciární prevence se zaměřuje na snížení rizik u již rozvinutého nežádoucího jevu. Příkladem je výměna jehel u drogově závislých, aby je měli čisté a nenakazili se žloutenkou, HIV aj.
Primární prevence je informační
Jak bylo zmíněno výše, jedná se o programy zaměřené zejména na informování o daném jevu, důsledcích rizikového chování a o tom, jak o sebe pečovat.
V mateřských školkách je primární prevence zaměřená na zdravý životní styl.
V mladším školním věku se zaměřuje na emoce a vztahy. Děti se při programu dozvídají, že je normální mít i negativní emoce a jak je zvládat. Pracuje se se vztahy ve třídě a lektoři při programu sledují kooperaci třídy, aby případně odhalili nežádoucí projevy a navrhli škole sekundární prevenci. Děti se seznamují s riziky užívání internetu.
Ve starším školním věku se stále programy zaměřují na emoce, vztahy a rizika spojená s užíváním internetu, ale přidávají se i další témata jako sexualita, partnerství či drogy.
Jak programy probíhají?
Pro děti bývají tyto bloky většinou příjemným zpestřením běžné výuky. Programy neprobíhají v lavici, ale v kolečku. Děti hrají s lektory různé hry a povídají si o nově získaných informacích.
V programech primární prevence je důraz kladen na to, aby se nejednalo o přednášku. Informace děti získávají zejména od svých spolužáků - dohromady si ze svých znalostí a zkušeností vytvoří ucelený přehled o dané tématice. Lektoři působí jako aktivní pozorovatelé, kteří doplňují chybějící informace a reflektují.
Až tedy přijde vaše dítě domů se vzkazem, že u nich bude probíhat primární prevence, není se čeho obávat. Děti si užijí hezký den plný aktivit a zároveň se dozví nové věci.
Pokud se bude jednat o sekundární prevenci, měli byste požádat třídního učitele o informace. Ve třídě totiž probíhá problém, který je třeba řešit.