Článek
Čína své výrobky exportuje po celém světě a pro mnoho zemí představuje největšího dodavatele. Výjimkou nebyly ani Spojené státy Americké. To se, ale v loňském roce změnilo, jak informuje peruánský deník La Republica (celý článek zde).
V loňském roce se mexický export do USA zvýšil o 4,6% a dosáhl celkové hodnoty 475 606 milionu amerických dolarů. Naopak Čínský export do USA se propadl o celých 20 % a dosáhl tak pouze výše 427 229 milionu dolarů, čímž se Čína posunula na druhé místo právě za Mexiko.
Důvodem pro tuto změnu mohou být opatření na snížení závislosti USA na Čínské ekonomice, které začali za vlády Donalda Trumpa a ve kterých pokračuje Amerika i nadále. Mexiko naopak aktivně pracuje na tom, aby takto vzniklou mezeru na americkém trhu zaplnili právě jeho výrobky. K tomu pomáhá i trojstranná obchodní dohoda mezi USA, Kanadou a Mexikem, která v roce 2018 nahradila dohodu o volném obchodu NAFTA.
Další země Latinské Ameriky se již na americkém trhu tak dobře neuplatnili. Významnou část svého vývozu směřuje do USA i Brazílie, ale jeho objem za Mexikem výrazně ztrácí. V roce 2023 vyvezla Brazílie (podle tradingeconomics.com) do USA zboží v celkové hodnotě 41 000 milionu dolarů. Další v pořadí jsou Chile s vývozem v hodnotě 16 620 milionu dolarů a Kostarika s vývozem v hodnotě 10 830 milionu dolarů. K významným obchodím partnerům USA, kterými jsou kromě Číny a Mexika hlavně Kanada(429 600 milionu USD*), Německo(162 960 milionu USD) a Japonsko(151 580 milionu USD) mají však tyto jihoamerické země daleko.
* Údaj podle serveru tradingeconomics.com. Stejný zdroj uvádí pro Čínu hodnotu 448 020 milionu dolarů, tím pádem zachovává pořadí Mexiko, Čína a Kanada. Z jakého zdroje pochází hodnoty uvedené v citovaném článku článek neuvádí.