Článek
Čínská společnost vtrhla na americký trh v září 2022 a od té doby expandovala do mnoha dalších zemí, včetně těch evropských, mezi kterými nechybí ani Česká republika.
Temu je akronym motta společnosti „Team up, prize down“ (Spojme se, ať snížíme cenu), které odkazuje na strategii firmy. V ní má jít o to, že Temu nabízí obrovskou škálu produktů, která láká zákazníky, a to má zas pobízet výrobce, aby zboží ve velkém produkovali.
Podle toho to vypadá, že obě strany zprostředkovávaného obchodu mohou být spokojené, což zní idylicky. Jakoby společnost neměla žádné „kostlivce ve skříni“.
Jenže bohužel má a není jich zrovna málo.
Už ten samotný reklamní slogan „Nakupujte jako miliardář“ nedává moc smysl, s ohledem na to, že Temu prodává nekvalitní výrobky pocházející z Číny. Nejsem sice obeznámena s nákupními strategiemi miliardářů, ale domnívám se, že to nebude tato sorta produktů, po kterých by šli. Mluvčí společnosti vysvětluje reklamní sdělení tak, že slogan má odkazovat na to, že se zákazníci Temu mohou při nakupování cítit svobodní a nemusí se nijak omezovat díky cenám, které jsou jim schopni poskytnout.
Co se ale skutečně skrývá za úspěchem společnosti a díky čemu je schopná nabízet své produkty za tak bezkonkurenční ceny?
Temu vlastní čínská společnost PDD Holdings, která má -stejně jako giganti typu Google nebo Meta své sídlo v Irsku, kde profituje z přívětivé korporátní daně ve výši 12,5 %. Ústředí společnosti zůstalo v Šanghaji. PDD vlastní také Pinduoduo, nechvalně známou platformu, na kterou se provalilo, že své pracovníky nutí pracovat dvanáctihodinové směny (od 9:00 do 21:00) šest dní v týdnu a s níž jsou spojeny i dva případy úmrtí zaměstnanců, o kterých informovaly tiskové zprávy mnoha zemí. V prvním případě se jednalo o sebevraždu, v druhém pracovník zkolaboval poté, co šel po půlnoci ze směny domů.
PDD se zpočátku snažila zlehčovat skutečnost, že Temu je jejím novým výtvorem, ale posléze to ve svém prohlášení přiznala, když samu sebe představila jako: „nadnárodní obchodní skupinu, která vlastní a provozuje portfolio podniků, včetně Temu, tržiště elektronického obchodování pro severoamerické spotřebitele, a Pinduodua, přední sociální obchodní platformy“.
V prvním měsíci po uvedení na trh investovala Temu do svého marketingu 140 milionů amerických dolarů. 12. února 2024 překonala společnost hned dva rekordy, když se její reklama „Nakupujte jako miliardář“ vysílala v první a třetí čtvrtině hry během Super Bowlu. Stala se tak nejmladší značkou, která kdy během Super Bowlu inzerovala a zaplatila nejvyšší poplatek za vteřinu v historii (odhadem 14 milionů dolarů za dvě půlminutové reklamy). Po těchto reklamách vzrostl počet stažení aplikace Temu o 45 %. Reklamní sloty běžely i na sociálních sítích Instagram, Facebook, Snapchat a TikTok.
K tomu společnost zpočátku své prodeje dotovala ze svého, přičemž nejvíce peněz vynakládala na „bezplatnou“ mezinárodní dopravu pro své zákazníky. Z průzkumů vyplynulo, že náklady na dopravu i toho nejmenšího balíčku z čínského Kantonu, kde má Temu své sklady, se pohybují okolo 14 dolarů. Když se k tomu přičtou další slevy a peněžní kupony, které společnost svým zákazníkům nabízela včetně servisních a administrativních nákladů, vychází z toho, že Temu kvůli snaze prorazit na americký trh ztrácela v prvních měsících svého působení v průměru 30 dolarů na objednávku. Ročně se mělo jednat až o 954 milionů amerických dolarů. Jednalo se přitom o stejnou strategii, jakou při svém uvedení na trh uplatňovalo již Pinduoduo a která se PDD Holdings osvědčila.
Široké veřejnosti Temu tvrdí, že nízké ceny mohou nabízet díky „rozsáhlé síti obchodníků a logistických partnerů“ a skutečnosti, že produkty prodávají zákazníkům přímo od výrobců.
Jenže skutečnost tak růžová není a je běžnou realitou, že společnost vyvíjí extrémní tlak na malé výrobce v Číně a nutí je snižovat ceny na úroveň, která jim téměř znemožňuje dosažení jakéhokoli zisku. Někteří výrobci kvůli tomu kooperaci s Temu vzdali. Hodně z nich se společností ukončilo spolupráci v prosinci roku 2022, kdy se po nich začalo vyžadovat, aby nesli polovinu nákladů na dopravu výrobků z továren do skladů Temu v Kantonu.
Důležité je také zmínit, že náklady na vyřízení vrácení zboží jsou také často vyšší než hodnota zasílaného výrobku, což znamená, že zákazníci sice mají pocit, že mohou své zboží poslat nazpět bezplatně, ale ve skutečnosti problém jen přenášejí zpátky na už tak těžce zkoušené výrobce.
V Číně fungují skupiny propojených společností, které provozují samostatné dodavatelské „mikrořetězce“, co jsou schopny v šibeničních termínech zvládnout celý proces výroby produktu. Mnoho z těchto výrobců se snažilo na americký trh proniknout prostřednictvím Amazonu, jenže strategie, které používali, aby přilákali kupující na čínské platformy (například nabízení slev nebo bezplatných služeb výměnou za pozitivní recenze) porušovaly pravidla a předpisy společnosti, které se to pochopitelně nelíbilo. Na podzim roku 2021 proto Amazon oznámil, že od konce dubna do začátku září zakázal více než 600 čínských značek na 3 000 různých prodejních účtech.
Temu je také často zmiňováno v souvislosti s ochranou osobních údajů svých spotřebitelů. V dubnu 2023 se v americkém tisku začaly ve spojitosti s platformami online obchodu vlastněnými čínskými společnostmi včetně Temu objevovat výzvy k opatrnosti kvůli možným rizikům. Předchozí měsíc totiž z vyšetřování CNN vyplynulo, že aplikace Pinduoduo dokáže obejít zabezpečení mobilního telefonu uživatele a sledovat jeho aktivity v jiných aplikacích, kontrolovat oznámení nebo číst soukromé zprávy. Pinduoduo tak shromažďovalo údaje o lokaci uživatele, jeho kontaktech, údajích z kalendáře, oznámeních či fotoalbech bez jeho souhlasu. Appka také uměla změnit nastavení systému a přistupovat k účtům a chatům na sociálních sítích uživatelů. V neposlední řadě sledovala aktivity uživatele v jiných nákupních aplikacích, čímž získávala informace o konkurenci.
Malware Pinduodua se primárně zaměřoval na operační systémy založené na Androidu, který v Číně používá asi tři čtvrtina uživatelů chytrých telefonů.
Aplikace byla dokonce na čas zakázána na Google Play, dokud její tvůrci některé její „problematické“ vlastnosti neopravili.
Příliš důvěry tedy nevzbuzuje skutečnost, že okolo 100 vývojářů, kteří se podíleli na vzniku Pinduadua, tvořilo i aplikaci Temu, tím spíš, že obsahuje hodně z jejích vlastností, které vzbudily kontroverzi.
V USA už bylo na Temu dokonce podáno několik hromadných žalob - jedna z nich ve státě Illinois, která tvrdí, že čínská aplikace porušuje práva na soukromí svých zákazníků tím, že shromažďuje soukromé údaje a používá klamavé a bezohledné praktiky pro přístup k těmto datům. Podobná žaloba byla podána v září 2023 v New Yorku. V ní je Temu rovněž obviněno ze shromažďování osobních údajů zákazníků, se kterými navíc dle ní nezachází bezpečným způsobem. V této stížnosti je uvedeno, že mnoho zákazníků Temu nahlásilo při užívání aplikace nebo e-shopu únik informací o svých kreditních kartách a bankovních účtech.
Temu se proti těmto nařčením důrazně ohrazuje.
V České republice začal Temu na začátku roku prověřovat Národní ústav pro kybernetickou bezpečnost, závěr jeho analýzy zatím není k dispozici.
ZDROJE:
https://www.wired.com/story/temu-is-losing-millions-of-dollars-to-send-you-cheap-socks/
https://techbuzzchina.substack.com/p/temu-from-0-to-3-billion-in-10-months
https://www.forbes.com/sites/conormurray/2023/02/17/what-to-know-about-temu-new-chinese-owned-fast-fashion-app-draws-comparisons-good-and-bad-to-shein/?sh=351587c23f14
https://web.archive.org/web/20231031012238/https://www.businessinsider.com/pinduoduo-temu-pdd-996-9127-work-culture-bernstein-analysts-2023-8
https://edition.cnn.com/2023/04/02/tech/china-pinduoduo-malware-cybersecurity-analysis-intl-hnk/index.html
https://grizzlyreports.com/we-believe-pdd-is-a-dying-fraudulent-company-and-its-shopping-app-temu-is-cleverly-hidden-spyware-that-poses-an-urgent-security-threat-to-u-s-national-interests/
https://www.cbsnews.com/chicago/news/temu-class-action-lawsuit-illinois-data-privacy-concerns/
https://time.com/6243738/temu-app-complaints/
https://www.lupa.cz/clanky/nukib-proveruje-temu-cinsky-e-shop-vzal-utokem-cesko-a-je-oznacovan-za-malware-sbirajici-data/