Hlavní obsah
Nově na Seznam Médiu

Kdy už konečně pustíme romské děti do českých škol?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ericsson/ Wikimedia Commons/ Creative Commons/ https://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%C3%A4sande_pojke.jpg

Studující romský chlapec

Na konci května přišly krátce po sobě dvě zprávy – nejdříve česká studie o segregovaných romských dětech v českých školách a hned vzápětí to samé potvrdil Evropský soud pro lidská práva.

Článek

Evropský soud pro lidská práva

V roce 2000 několik romský dětí zažalovalo Českou republiku a rozsudek zněl jasně – Česká republika nezajišťuje rovný přístup k vzdělávání. Jsme skoro o čtvrt století dále a stále se nic nezměnilo. I ve zprávě za rok 2022 Evropský soud pro lidská práva uznal některé stížnosti a potvrdil, že mimo jiné náš vzdělávací systém porušuje dětská práva.

Česká sociologická studie

V minulém školním roce bylo v České republice 30 škol, kde bylo více než 75 % romských žáků, 66 škol s více než 50% podílem romským žáků a 126 škol s více než třetinovým podílem romských žáků. Tyto školy jsou rozeseté po celé České republice a nacházejí se i tam, kde není velká romská komunita.

Náš systém vzdělávání je segregační a porušuje dětská práva. Co to znamená? Romské děti jsou vyloučené ze vzdělání, jsou přesouváni do speciálních tříd, v některých městech dokonce do celých škol, kde tvoři většinu. Tímto způsobem jsou vyčleněni z kolektivu, ačkoliv romských dětí jsou v českých školách pouze tři procenta, v některých třídách a školách tvoří mnohonásobně větší podíl žáků.

Školy a učitelé pak s těmito třídami a žáky neumí pracovat, nedokáží je podpořit, vzbudit v nich zájem. Malé děti jsou tak nespravedlivě a bez vlastního přičinění odsouzeni k horšímu vzdělání a tím pádem i k chudobě, což ve svém důsledku znamená větší šanci na nezaměstnanost, větší šanci na protiprávní jednání a pobyt ve vězení, horší zdravotní stav, a proto častější pobyt v nemocnicích. To vše stojí ohromné množství peněz, které poskytujeme systému my všichni, daňoví poplatníci. Pokud bychom investovali do vzdělávání, ve výsledku všichni ušetříme, protože kolotoč negativních důsledků se s dostatečným vzděláním zastaví.

Jak se romské dítě stane segregovaným? Přijde do poradny, která používá nesprávnou diagnostiku, dítě uslyší diagnózu „lehké mentální postižení“ a jde do speciální třídy. Reálně se však nemusí jednat o skutečné mentální postižení, o něco, co je vrozené, jen o důsledek situace, ve které se romské dítě nachází, protože pochází z prostředí, které nenabízí dostatečné podněty k vzdělávání, k vyjadřování. Podle autora studie zabývající se tímto tématem mohou pracovníci poraden, ať už vědomě či nevědomě, podporovat segregaci.

Výzkumníci se mezi pracovníky poraden setkávali s přesvědčením, že speciální školství je pro romské děti údajně lepší. Úsudek se většinou nezakládá na hodnocení pedagogického přístupu na speciálních školách, vychází z obecného pocitu, že zde mají děti větší sociální a jinou podporu.

Závěr

Ve výsledku popsaný systém a přístup všem vyhovuje. Romští rodiče mají obavy z klasických škol a tříd, protože tam nejsou dobře přijímáni. Na romské děti nejsou ve speciální třídě takové požadavky, tím pádem jsou také spokojené. Pro školu, pro bílé rodiče, pro všechny je to výhodné. Pokud by romské děti šly do klasické třídy, rodiče bílých dětí budou chtít odejít, což je špatné pro školu, protože ztratí žáky a peníze. Ale výhodné je to jen zdánlivě, všichni tím jen ztrácíme.

I mezi učiteli lze slyšet „bude jim lépe mezi svými“, „neváží si vzdělání“, „rodiče se nestarají“ apod. Což odpovídá tomu, že segregační není jen náš systém, ale i myšlení některých lidí v systému. A podobné argumenty vytvářejí kruh, který není možné rozbít. Samozřejmě, že si rodiče a jejich děti neváží vzdělání, když se k nim učitelé a systém chovají podobným způsobem. Je to mezigenerační proces. Jakmile jedna generace projde systémem, který jim dá šanci a bude se chovat s respektem, získají lepší šanci na život díky vzdělání, vzdělání si budou vážit a přenesou to na své děti. Tak jednoduché to je.

Zdroje:

1) GARGULÁK, Karel, Segregace přetrvává. Jak Česko odpírá romským dětem vzdělání . PAQ Research | Daniel Prokop [online]. [cit. 07.06.2023]. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/segregace-romu-vzdelavani

2) Jak si vede Česko v oblasti lidských práv? Hlavními problémy jsou diskriminace a tělesné tresty | iROZHLAS - spolehlivé zprávy. iROZHLAS - spolehlivé a rychlé zprávy [online]. Copyright © 1997 [cit. 07.06.2023]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/evropsky-soud-pro-lidska-prava-ceska-republika-diskriminace-romskych-zaku-umluva_2305310700_ank

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz