Článek
Nedávno jsem psal odlehčený článek o tom, jak jsme u placení zahlcení sérií otázek, které prodavači musí pokládat, ale mnoho z nás to začíná již obtěžovat (najdete jej zde). Kromě jiného jsem tam jmenoval otázku na věrnostní kartičku. Fyzické věrnostní karty jsou však postupně vytlačovány těmi elektronickými, které můžete mít v telefonu a v promyšlenější verzi více či méně sofistikovanými věrnostními aplikacemi.
Pokud chodíte nakupovat, určitě jste už někde tuto otázku dostali: „A máte naši věrnostní aplikaci?“
Většina věrnostních aplikací kombinuje několik služeb. Obvykle nahrazují věrnostní kartu, takže když si pípnete u placení kód, je to stejné, jako když jinde předložíte kartičku. Podle pravidel dané společnosti většinou získáváte za nákup nějaké body nebo kredity. Tyto body se dají v určitém poměru proměňovat za slevy, popř. pak můžete za tyto body (+ obvykle nějaký doplatek) získat nějaké zboží.
Další funkcí aplikací je schopnost ukládat v elektronické podobě vaše účtenky. To je z mého hlediska velmi dobrá funkce. Šetří se papír, člověk si nemusí účtenky nijak zakládat, pokud se k nim potřebuje z nějakého důvodu vrátit, může si je dohledat v historii nákupů. Pokud si někdo vytváří podrobný rozpis měsíčních výdajů, určitě se mu tato možnost také hodí. I případná reklamace se také řeší snadněji, když si účtenku můžete jednoduše dohledat a nemusíte ji lovit po šuplíkách, abyste zjistili, že termotisk na účtence doslova zmizel.
A třetí významnější funkcí je aktivní nabídka slev na vybrané produkty, která je vám mnohdy střižená přesně na míru. Přihlásíte se do aplikace, abyste se na něco podívali nebo si najeli na věrnostní kód a už vám tam vyskakují nabídky. Kdo by jim odolal, že…
Aplikace často nabízejí i další služby jako např. možnost si dopředu sestavit nákupní seznam.
Na první pohled to tedy vypadá tak, že mít v telefonu aplikaci vašeho oblíbeného nebo často navštěvovaného obchodu je vlastně výhra. Získáte další služby navíc a ještě můžete ušetřit víc, než kdybyste aplikaci neměli. To zní přece dobře, ne?
V tuto chvíli je na místě se zamyslet nad tím, co z toho má obchodník. Jeho cílem je si vás udržet a zvýšit vaši útratu. To je ale přeci v určitém rozporu s tím, co chcete vy. Nebo si myslíte, že jde o win-win situaci?
Vývoj věrnostní aplikace obchodníka něco stál. Tyto náklady se mu musí nějak vrátit, takže si můžete být jisti, že počítá s tím, že mu aplikace, která vám na první pohled přináší možnost úspory, tyto peníze zase přinese zpátky. Slevu vám také neposkytne jen tak. I ta sleva je totiž nástroj, jak si vás udržet a získat od vás víc, než by získal, kdyby žádnou aplikaci (nebo kartu) neměl.
Když si obchodník stanovuje ceny svých produktů, musí nastavit cenu takovou, která mu pokryje pořizovací náklady zboží, související služby (práce zaměstnance, pronájem prodejny, energie atd.) a přinést nějaký zisk navíc. Pokud zboží nabídne v akci, a sníží si tak svůj zisk, počítá s dvěma hlavními možnými variantami:
- spoléhá na to, že vás akční cena zláká natolik, že koupíte víc kusů, než byste koupili, pokud by zboží v akci nebylo. Propad v marži tak dorovná vyšším obratem, protočí zboží a bude stále na svém.
- ceny zboží jsou o určité procento vyšší, než by byly, pokud by žádné slevy nenabízel. Ztráta zisku kvůli slevě je tak kompenzována nadsazenějšími cenami zboží, které v akci není. Svoji úsporu (slevu) tak zaplatíte v ceně jiného zboží nebo zboží stejného po zbytek času, kdy ve slevě není.
A proč investuje do vývoje aplikace? Aplikace pro něj představuje jednoduchý sběr dat, která je pak snadnější analyzovat. Jen si vezměte, k čemu všemu musíte dát souhlas, když chcete aplikaci nainstalovat do telefonu. Historie aplikací, identita, kontakty, poloha, soubory a fotografie, připojení wi-fi a další a další data. Ví o každém vašem kroku, co rádi nakupujete, jak často, kde… Díky všem těm informacím vám může poskytnout nabídky šité přímo na míru vašim preferencím - což ve vás vzbudí větší loajalitu než pouhé vlastnictví věrnostní kartičky. Zároveň to podvědomě buduje silnější vztah mezi vámi a obchodníkem, nejste jen jedním z mnoha, ale dobře vás zná a ví, co chcete…
Až na pár výjimek si lidé pak nejsou schopni uvědomit, že vše má jen jediný cíl, a to přimět vás utrácet u tohoto konkrétního obchodníka a utrácet víc, než potřebujete. Nabízí vám slevy na vaše oblíbené produkty, což vás přiláká a následně už nemáte takovou potřebu porovnávat ceny mezi jednotlivými obchody. Zároveň si už nemusíte všimnout, že ostatní produkty jsou významně dražší. Sleva se vám tak v důsledku může docela prodražit…
Personalizované reklamy a akční pobídky jsou velmi mocný nástroj a my se v nevědomosti zbavujeme toho nejcennějšího, co máme a za co byly dříve firmy ochotné platit obrovské sumy - osobních dat. V mylném předpokladu, že jsme v bezpečí, že nám data ochrání GDPR a že nás skutečnost, že obchodník o nás ví, co jsme zakoupili, nemůže nijak ohrozit, stahujeme další a další aplikace v touze ušetřit. Naše data pro obchodníka mnohdy zpracovávají třetí strany - firmy věnující se analýzám. A jste si opravdu jisti, že víte, že vaše data nebudou využita pro nikoho dalšího a pro žádný další účel, než je tento? A že to, co vám obchodník nabízí výměnou za vaše osobní data, má opravdu takovou hodnotu?
Buďte obezřetní a pozorně čtěte, co vše při instalaci aplikace povolujete.
Jak jste na tom vy? Máte také staženou aspoň jednu věrnostní aplikaci?
V článku bylo čerpáno z následujících zdrojů:
https://cs.unedose.fr/article/how-loyalty-card-apps-compromise-your-privacy
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-cesi-jsou-sberaci-vernostnich-karet-sledovani-obchodniky-jim-nevadi-221493
https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-9935/jsou-vernostni-aplikace-v-obchodech-skutecne-vyhodne
https://www.zboziaprodej.cz/2021/02/18/budoucnost-vernostnich-systemu-je-v-mobilnich-aplikacich/