Hlavní obsah
Krása a fitness

Jíte zdravě a nehubnete? Nejspíš ignorujete kalorie ze zdravých potravin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://freepik.com

Ilustrační foto

Pokud jíte zdravě, cvičíte a stále nehubnete, je dost možné, že máte tendenci ignorovat kalorie ze zdravých potravin.

Článek

Znám to také, spoustu let jsem bojovala s váhou, nikdy jsem nebyla nějak tlustá, ale byla jsem věčně nespokojená. Od mládí jsem vyzkoušela nespočet stupidních diet, občas jsem pár kilo zhubla (samozřejmě jen na chvilku), občas ne. Většinou jsem vše po maximálně dvou týdnech vzdala.

Měla jsem totiž tendenci ignorovat kalorie ve zdravých potravinách. On si člověk řekne, že olivový olej je přece zdravý, tak si ho do salátu nacákám co nejvíc, budu pak zdravější. Ovoce je přece zdravé, tak ho budu jíst po kilech. Dám si salát, to je přece zdravé, cáknu na to lžíci majonézy, aby měl lepší chuť, lžíce majonézy je přece zanedbatelná (pro představu 1 ČL majonézy obsahuje 132 kcal, a to opravdu zanedbatelné není, dá to dohromady více kalorií než celý zeleninový salát). Dám si ovesnou kaši a dám si jí kolik chci, protože je přece zdravá, z toho nepřiberu. Sladkosti a oblíbená „nezdravá“ jídla jsem vyřazovala úplně. K tomu jsem občas cvičila a váha dolů prostě nešla.

Tohle všechno vedlo jen k tomu, že jsem měla nesnesitelné chutě, měla jsem pocit, že si vůbec neužívám život (vždyť dobře a chutně se najíst je hrozně uspokojující), všechno jsem si odpírala, vyhýbala se známým, aby mě nelákalo si s nimi někde něco dát.

Pochopitelně je ale tento stav neudržitelný. Zkoušela jsem si zapisovat jídlo do tabulek a počítat kalorie, vycházelo mi vše správně, snědla jsem, kolik jsem měla, a stejně nehubla.

Do tabulek si zapisujte úplně vše

Ale základní kámen úrazu, na který jsem přišla až teď po letech byl, že jsem si doopravdy nezapisovala všechno. Například ovoce jsem nezapisovala, to jsem brala jako zdravé a tudíž „nekalorické“, když jsem si udělala salát, tak jsem si nezapsala olivový olej, který jsem si tam dala. Ořechy jsem nezapisovala - jsou zdravé. Ale pojďme se podívat kolik doopravdy tyto věci obsahují kalorií.

  • 1 ČL extra panenského olivového oleje 82 kcal (pro porovnání - obyčejný řepkový má 90 kcal, to není moc rozdíl, že?)
  • 1 ČL přepuštěného másla Ghí 89 kcal (kokosový olej je na tom stejně)
  • 100 g vlašských ořechů 718 kcal (!)
  • smoothie z banánu, jablka a pomeranče 270 kcal (když počítáme celé kusy ovoce)

Když si sečtu, že jsem si každý den dala ráno smoothie, které jsem nezapsala, jedla často saláty, kde jsem nešetřila olivovým olejem a dávala jsem si nad rámec jídelníčku i spousty ořechů, protože jsou hodně syté, tak se dostáváme na přestřelení mého kalorického denního příjmu klidně o 500 kcal a víc. A toto si neuvědomuje spoustu lidí.

Ono totiž zdravé jídlo je také velmi kalorické, v určitých případech může být i kaloričtější než to nezdravé, ale za to má spoustu užitečných živin pro naše tělo, na rozdíl od těch nezdravých.

Co si ale opravdu nemusíme zapisovat, je zelenina (pokud ji nejíme po kilech). Podívejme se na kalorickou hodnotu pár základních druhů zeleniny. Hodnoty jsou to na 100 g.

  • salátová okurka - 16 kcal
  • rajčata cherry - 21 kcal
  • salát mix - 13 kcal

Mluvila jsem o kalorických tabulkách. Lidé, známí i kamarádi mi na to vždy říkají, že nechtějí být otrokem jídla a počítání. Ale tak to není, ono bohatě stačí zapisovat si třeba jen první měsíc, potom si zapisovat už nemusíte, ale budete mít základní přehled a budete vědět, kde byste měli ubrat a kde můžete přidat. A už jen šetření s těmito kaloriemi, nebo jejich snížení, může vést k hubnutí.

Obecně máme totiž tendenci to se zdravými věcmi přehánět. Ale jak už jsme si řekli, zdravé jídlo má také spousty kalorií.

Bílkoviny si dejte ideálně ke každému jídlu

Bílkoviny mají vysoký a dlouhodobý sytící efekt. Plno lidí si k snídani dává sacharidy, aby si nastartovali den. Například ovesnou kaši s ovocem, jenže u sacharidů vám rychle stoupne glykemický index a následně velmi rychle spadne dolů, což zapříčiní, že máte za chvíli opět hlad.

Moje klasická snídaně vypadá tak, že si udělám tři míchaná vejce s cibulí na špeku (nemusím už pak používat tuk a špek dodá jídlu výbornou chuť) a k tomu plátek žitného celozrnného chleba. Tahle snídaně mi dá něco kolem 562 kcal, to je možná dost, ale dám si jí cca v 6 ráno a pak nemívám hlad až do oběda. A ano, můžete v redukci klidně jíst i takové dobrůtky jako je špek, pokud si hlídáte jejich množství.

Základní pravidlo hubnutí je příjem a výdej

Pokud máte vyšší výdej než příjem, budete hubnout. Pokud byste se živili pouze brambůrkami a snědli jich jen tolik, aby byla vaše výdej vyšší než váš příjem, budete hubnout, jen nebudete zrovna moc zdraví.

Dopřávejte si i to, co máte rádi

Důležité je si občas dopřát cokoliv, na co máte chuť, opět si to pouze zapište, ať víte, kolik to má kalorií a podle toho upravte jídlo na zbytek dne. Klidně si občas zajděte do fast foodu, pokud ho také milujete (jako já), dejte si dortík. Ale pozor! Nesklouzněte tím zpátky do přejídání, opravdu si jen občas něco dejte a jedna taková věc v ten den stačí, zbytek dorovnejte zdravými jídly.

Cvičit nemusíte, ale je to rozhodně lepší

Jednak budete zdravější, zpevníte tělo, hubnutí půjde rychleji a budete celkově vypadat lépe než z hubnutí pouze stravou. Nemluvě o psychické pohodě, které vám cvičení dá a můžete toho pak i více sníst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz