Hlavní obsah
Jídlo a pití

Cukr, nebo med?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://freepik.com

Ilustrační foto

Je lepší sladit medem? Budu štíhlejší, když vyměním bílý cukr za med?

Článek

Udivuje mě, že i v dnešní době je stále spousta lidí, kteří si myslí, že med je jakási „zdravá“ varianta bílého cukru a že když s ním budou sladit, tak je to vlastně zdravé a nepřibírá se z toho.

Nedávno jsme byli na návštěvě u známých a já se v jednu chvíli ocitla o samotě s Elenou, která se mě ptala, jak to dělám, že jsem tak zhubla. Říkala mi, že ona teď taky hubne, že začala chodit na vlak pěšky místo přiblížení se autobusem, a že moc nejí, jenže ta váha se prostě nehýbe. K tomu přidala své klasické řeči, že to je věkem, že už to prostě nemá tak jednoduché jako já. V té stejné chvíli přede mnou ležel její obzvláště mastný vegetariánský koláč, tvarohový dort s lesním ovocem a slazená minerálka.

Člověk by si řekl, že to je asi pouze pohoštění pro návštěvu, ale já ji znám a vím, že takhle se stravuje běžně. Protože jako spousta dalších lidí, žije v iluzi, že vegetariánská jídla a jídla slazená medem a ozdobená čerstvým ovocem, jsou jako by asi vůbec nic nejedli.

Hned mi bylo jasné, kde je zakopaný pes. Díky cukru (v případě koláče i oleje, ale jak znám Elenu, tak byl určitě olivový) se velmi zvedne celková kalorická hodnota pokrmu. Kdo se o zdravou stravu trochu zajímá, tak už ví, že zdravá jídla rozhodně nemají nula kalorií, a i tato jídla se musí přizpůsobovat celkovému kalorickému příjmu. Viz olivový olej, je sice zdravý, ale má obrovské množství kalorií a na to je třeba si dávat bacha, určitě ho nemůžeme jíst neomezeně.

Vyprávěla jsem jí o tom, jak se stravuji, co používám místo slazení, jak cvičím a tak dále. Říkala jsem jí také, že šetřím se sacharidy, když mám chuť, tak si samozřejmě dám, ale určitě se moje denní strava nezakládá na „zdravých“ vegetariánských koláčích, vegetariánských těstovinách a podobně. O tom, jak to dělám já, jsem už napsala jiný článek, tak to tu nebudu rozebírat znovu.

Nicméně koláč jsem ochutnala, byl naprosto úžasný a hodně sytý, ale dort jsem zdvořile odmítla (neměla jsem na něj chuť a nechtěla jsem si zbytečně dávat spousty sacharidů, na které vlastně ani nemám chuť). Elena mi ale řekla, že je naprosto zdravý a že je slazený medem, takže tam žádný cukr není. Nad tímto výrokem mi cukalo obočí.

Nechápejte mě špatně, nechci tady nějak démonizovat cukr (a už vůbec ne med), klidně bych si ho dala, kdybych na něj měla chuť, ale pokud se takto stravujete každý den, tak toho cukru je potom opravdu hodně. Protože další věc, kterou spoustu lidí neví je, že sacharidy nejsou jen sám cukr, sladké tyčinky a dortíky, ale spadá tam i mouka, veškeré těstoviny, pečivo, přílohy a luštěniny.

Chci tím říci, že Eleně věřím, že jí málo a chodí pešky, nicméně když jíte takové kalorické bomby, tak stačí opravdu málo, abyste si vyplnili denní kalorický příjem, a tudíž je opravdu lehké ho přesáhnout. Není žádné tajemství, že celé hubnutí se točí jenom kolem kalorií a pokud nejste v deficitu, tak nemůžete zhubnout.

Proto pokud chcete omezit cukr ve svém příjmu nebo i zhubnout, zkuste se na to zaměřit víc do hloubky, zjistěte si opravdová fakta, třeba si přečtěte nějakou odbornou knihu o cukru, o hubnutí, raději než články v časopisech zaměřených na módu.

Anketa

Věděli jste, že mezi cukrem a medem (z hlediska kalorií) není žádný rozdíl?
Ne, to jsem nevěděl/a, zkusím najít jinou alternativu.
10,8 %
Ne, to jsem nevěděl/a, ale je mi to jedno.
0 %
Ano, vím to už dávno.
89,2 %
Celkem hlasovalo 37 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz