Hlavní obsah

Děti se zlobí, že musí psát rukou. Rodiče se zlobí, že je to nebaví. A učitelé? Mlčí.

Foto: Velevážená

Moderní doba prý nepotřebuje písmo. Ale co když právě rukopis drží mozek pohromadě?

Článek

„A proč to musím psát?“

„Nemůžu to radši napsat na tablet?“

„Stejně to dneska nikdo nepotřebuje!“

Tyhle věty slyšíme stále častěji.

Psaní rukou se pro dnešní děti stává zbytečností – pomalou, nepohodlnou, nudnou. A přitom právě v té „nudě“ se skrývá všechno, co moderní člověk ztrácí: soustředění, trpělivost, myšlení.

Písmo není jen znak. Je to myšlenka.

Když píšeme rukou, náš mozek pracuje úplně jinak než při ťukání do klávesnice.

Každé písmeno vzniká z pohybu, který spojuje tělo, zrak, paměť i jazyk.

Rukopis doslova „staví“ myšlenku – nutí mozek formulovat, zpomalit, třídit.

Proto si ručně psané poznámky pamatujeme déle.

Proto děti, které píšou, lépe chápou, co čtou.

A přesto se tenhle dar pomalu vytrácí.

Rodiče chtějí rychlost. Systém poslušnost.

„Hlavně, ať to umí napsat čitelně,“ slyšíme.

Ale za tímhle požadavkem často není snaha o rozvoj, jen tlak na výsledek.

Místo pochopení procesu vidíme známku.

Místo radosti z písma vidíme chyby.

A tak se z psaní stává utrpení.

Učitelé mají plné třídy dětí, které neudrží tužku, nevydrží pět minut psát, protože ruka bolí.

Rodiče se zlobí, že to „trvá moc dlouho“.

A školství se tváří, že všechno vyřeší tablety.

Digitalizace není spása

Ano, svět se mění. Děti potřebují umět pracovat s technologiemi.

Ale jestli přestaneme psát rukou, ztratíme něco, co technologie neumí nahradit – kontakt s vlastním myšlením.

Tablet myslí za nás.

Papír nás nutí přemýšlet.

A právě tenhle rozdíl rozhodne, jestli z dnešních dětí vyrostou tvůrci, nebo jen konzumenti.

Učitelé to vidí, ale mlčí

Učitelé vidí, jak děti ztrácí motoriku, pozornost, schopnost soustředit se.

Vidí, jak psaní nahradilo kopírování.

Ale říct to nahlas znamená být „staromódní“, „nepřizpůsobivý“, „proti pokroku“.

A tak učitelé mlčí.

Jenže ticho taky něco stojí.

Nejde o krasopis. Jde o hlavu.

Rukopis není estetická zbytnost. Je to kognitivní trénink.

Když dítě píše, propojuje obě hemisféry, zlepšuje paměť, jazyk, představivost.

Je to aktivita, která rozvíjí myšlení v době, kdy je všechno hotové na jedno kliknutí.

A když tenhle proces odstraníme, nedostaneme svobodnější děti.

Dostaneme děti, které neumí myslet beze stroje.

Nehledejme zkratky

Rukopis není relikt minulosti. Je to nástroj budoucnosti.

Pokud chceme, aby děti dokázaly přemýšlet, tvořit, rozumět textu – musíme jim nechat prostor psát.

Pomalu, neefektivně, s chybami.

Protože právě v té pomalosti se rodí myšlenka.

Závěr

Děti dnes chtějí rychlost. Ale život se psát zkratkami nedá.

A kdo se nenaučí myslet rukou, jednou zjistí, že neumí myslet vůbec.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz