Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Domácí úkoly: pomoc, nebo přežitek?

Foto: pixabay.com

Někdo říká, že úkoly učí děti zodpovědnosti. Jiný tvrdí, že jen kradou čas rodinám. Jsou domácí úkoly ještě potřeba, nebo si jen hrajeme na školu po škole?

Článek

Domácí úkoly. Slovo, které u některých dětí spustí oči v sloup, u rodičů povzdech, a u učitelů věčnou debatu. Má to dneska ještě cenu? A co když se bez nich obejdeme?

Jenže ono to tak jednoduché není.
Úkol nemusí být zbytečnost. Ale taky to nesmí být trest.

Škola nekončí ve 12:35 – ale taky by neměla pokračovat doma do večera

Dnešní děti mají plný den – škola, družina, kroužky, někdy i doučování. A do toho přijde úkol.
Proč?

U malých dětí – hlavně v první a druhé třídě – mají krátké domácí úkoly reálný smysl, pokud jsou zadávány chytře:

  • upevňují to, co si dítě osvojilo ve škole,
  • pomáhají rodičům vědět, co se dítě učí,
  • a hlavně – budují návyk k učení.

Návyk, který (ne)bolí

Malé dítě se nenaučí samostatnosti z jedné hodiny. Ale z opakování. A právě krátký, jasný úkol každý den (nebo obden) může pomoct vytvořit rutinu:

  • sednu si,
  • otevřu sešit,
  • vím, co mám dělat,
  • zvládnu to bez slz,
  • a mám radost, že jsem to dokončil/a.

Tohle není jen o látce – je to trénink soustředění, vůle a zodpovědnosti. Ale nesmí to trvat hodinu. Ideálně 10–15 minut max.

Ale co když jsou úkoly špatně?

Tady přichází ten problém.
Spousta úkolů není přínosných. Jsou moc dlouhé, bez kontextu, nudné, nebo jen „něco z učebnice“. A to pak nepomáhá nikomu – ani dítěti, ani rodiči, ani učiteli, který dostane zpátky pomačkaný sešit s přepsanou větou od maminky.

Úkol, který nedává smysl, jen krade čas a chuť k učení.

Když domácí úkol ano, tak jak?

Krátce.
Úkol pro malého školáka by měl být rychlý. 1–2 úkoly, ideálně kombinace psaní + čtení nebo něco praktického (nalep, dokresli, ukaž).

Srozumitelně.
Dítě má vědět, co se od něj čeká. Bez potřeby rodičovského výkladu.

Smyčka zpětné vazby.
Úkol má být od učitele zkontrolovaný – ne přehlédnutý. Jinak dítě necítí smysl.

Pravidelně, ale s rozumem.
Ne tři stránky. Ale pravidelně. Aby se z toho stal zvyk – ne trauma.

Když jsou úkoly partner, ne nepřítel

Rodiče často úkoly nenávidí, protože mají pocit, že musí suplovat školu. Ale dobře zvolený krátký úkol může být přirozená součást večera – jako si vyčistit zuby. Ne něco, co rodinu rozloží.

A hlavně: dítě se učí, že některé věci v životě prostě děláme. Pravidelně. I když se nám zrovna nechce.
A to je možná ta nejcennější lekce vůbec.

Tak co – úkoly zrušit? Nebo promyslet?

Nejde o to úkoly zahodit. Jde o to vědět, proč je zadávám. Pro koho. A co tím sleduju.

Protože dobře navržený úkol v první třídě může být víc než jen psaní do sešitu.
Může být prvním krokem k celoživotnímu návyku učit se, zkoušet, dotahovat.

A to už stojí za zvážení.

Malý úkol s velkým efektem? Někdy to není o počtu řádků, ale o pravidelnosti, klidu a pocitu: „Tohle zvládnu.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz