Hlavní obsah

Když děti nemluví správně. A škola na to nestačí

Foto: pixabay.com

Dětí s logopedickými vadami přibývá. Školy to nezvládají řešit, rodiče tápou. A zatímco dítě nerozumí hláskám, okolí často nerozumí jemu. Proč je toho tolik – a co s tím teď?

Článek

V posledních letech se ve školách setkáváme s rostoucím počtem dětí, které mají problém s výslovností, porozuměním řeči nebo s rozvojem slovní zásoby. Řečové obtíže nejsou jen záležitostí „nepozornosti“ nebo „lenosti“. Jsou signálem, že něco v komunikaci dítěte nefunguje, a často i varováním pro celý vzdělávací systém.

Proč tolik dětí mluví nesrozumitelně?

Jednoduchá odpověď neexistuje. Příčin je několik a často se překrývají:

  1. Méně přirozené komunikace: Děti dnes tráví méně času v přirozené verbální interakci s rodiči a vrstevníky. Místo rozhovorů častěji sledují obrazovky, které nepodporují aktivní používání jazyka.
  2. Nedostatek hry a sociálních situací: Hra je pro rozvoj řeči zásadní. Bez dostatečného prostoru pro hraní a komunikaci s ostatními dětmi se řeč rozvíjí pomaleji a méně kvalitně.
  3. Přetížený školský systém: V mnoha školách není dostatek odborníků, kteří by včas diagnostikovali řečové problémy a poskytli dětem adekvátní podporu. Logopedické intervence často přicházejí pozdě.
  4. Nedostatečná prevence: Mateřské školy často nemají systematický přístup k rozvoji řeči a prevenci poruch. Bez včasného zásahu se problémy zhoršují.
  5. Rodinné prostředí: Stres, nedostatek času na kvalitní komunikaci v rodině, ale i jazykové bariéry nebo vícejazyčné prostředí bez správné podpory mohou zkomplikovat řečový vývoj.

Jak se problém projevuje ve škole?

Děti s řečovými vadami často:

  • mají potíže s čtením a psaním, protože nerozumí slovům, která slyší,
  • jsou nepochopené ve třídě a mohou být označovány za „problémové“,
  • mají nízké sebevědomí a méně chtějí komunikovat,
  • mohou zaostávat v sociálních dovednostech a vytváření vztahů.

To všechno má vliv nejen na školní výsledky, ale i na celkový psychický vývoj dítěte.

Co s tím může udělat škola i rodiče?

  • Rodiče: Mluvte s dítětem co nejvíce. Čtěte mu nahlas každý den, opakujte říkadla a básničky, popisujte společně vše, co vidíte. Omezte pasivní sledování obrazovek a podporujte aktivní dialog.
  • Škola: Zajistit včasnou diagnostiku a spolupráci s logopedy. Začlenit do školních plánů preventivní aktivity na rozvoj řeči. Podporovat učitele v práci s dětmi s řečovými obtížemi.
  • Odborná péče: Vyhledat logopeda co nejdříve při podezření na řečové potíže. Logopedie je proces, který vyžaduje trpělivost, pravidelnost a podporu i doma.

Proč je důležité začít co nejdříve?

Čím dříve se s řečovými obtížemi začne pracovat, tím větší je šance, že dítě rozvine zdravou a správnou řeč. Pozdní zásah vede k narůstajícím problémům v komunikaci, učení i sociálních vztazích, což může ovlivnit celý další život.

Závěr:

Řečové problémy nejsou selháním dítěte, ale varovným signálem, že potřebuje pomoc. Školy i rodiče musí spojit síly, aby žádné dítě nezůstalo bez potřebné podpory a aby jeho hlas byl slyšet správně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz