Článek
Ještě před pár lety byla ve třídě jasná hranice. Učitel měl autoritu, žák měl prostor – ale i zodpovědnost. Dnes se hranice rozplynuly. Děti testují, kam až mohou jít. Učitelé se snaží být laskaví, trpěliví, vstřícní. Jenže někdy už to není laskavost. Je to kapitulace.
Když pravidla platí jen pro některé
V jedné třídě dítě rozbije dveře. V jiné praští spolužáka, protože „mu sebral pastelku“. Učitel má sepsat záznam, probrat situaci s asistentem, psychologem, rodičem. Dítě má „prožívací potíže“. Učitel má „porozumět“.
Ale kdo porozumí těm ostatním dětem, které se bojí chodit do školy, protože spolužák zuří a nikdo s tím nic nedělá?
Třída, kde jedno dítě „může všechno“, přestává být bezpečným místem. A to nejen pro ostatní děti, ale i pro učitele, který se denně rozhoduje, zda zasáhnout – nebo raději ne, aby nebyl obviněn z necitlivosti.
Nová definice odvahy
Dnes už odvaha učitele neznamená zvýšit hlas. Znamená vůbec se ozvat. Říct, že něco nefunguje. Že dítě, které bije ostatní, potřebuje víc než jen „podporu“. Že respekt k dítěti nemůže znamenat neúctu k ostatním.
Jenže kdo to řekne nahlas, riskuje, že bude označen za necitlivého, zastaralého nebo dokonce neschopného. Tak se mlčí. Učitelé se učí polykat frustraci a místo řešení píšou záznamy.
Respekt, nebo rezignace?
Respekt k dětem je základem dobré školy. Ale někde jsme si ho spletli s bezmocí. Dítě dnes může odmítnout pracovat, urážet učitele, vyhrožovat, že „řekne mámě“. A my místo jasných hranic hledáme vysvětlení, omluvy a „terapeutické přístupy“.
Dítě, které nikdy nezažije přirozený důsledek svého chování, se nenaučí zodpovědnosti. A až z té školy vyjde, svět s ním nebude mít tolik trpělivosti jako jeho učitelé.
Ztracená rovnováha
Potřebujeme znovu najít rovnováhu mezi porozuměním a hranicí. Mezi respektem a zodpovědností. Protože bez hranic nemůže být důvěra. A bez důvěry se nedá učit.
Učitelé nechtějí být přísní bachaři. Jen chtějí znovu mít právo říct: „Tohle už ne.“
A aby to konečně někdo slyšel nejen jako stížnost, ale jako prosbu o záchranu zdravého rozumu ve škole.