Hlavní obsah

Rodiče se bojí učitelů. Učitelé se bojí rodičů. A třídní schůzky to jen odhalují

Foto: ChatGPT

Na třídních schůzkách se dnes mnohem víc než o známkách ukazuje něco jiného: strach. Rodiče mají obavy, že je škola odsoudí. Učitelé, že je rodiče smetou. A mezi tím stojí děti, které potřebují dospělé, kteří se spolu dokážou bavit.

Článek

Kdysi bývaly třídní schůzky jednoduché. Rodiče přišli, poslechli si pár vět, podepsali úkolníček a šlo se domů. Dnes je to jeden z nejcitlivějších okamžiků v celém školním roce. A ne proto, že by byly děti horší. Ale proto, že se zhoršila odvaha mluvit.

Dospělí se přestali vzájemně slyšet.

Rodiče přicházejí připravení na útok. Je to obrana.

Mnoho rodičů bere třídní schůzku jako místo, kde musejí „bránit své dítě“. Ne proto, že by byli útoční – ale proto, že už od školky slyší: „Rodiče dnes nic nezvládají.“

Jenže oni to slyší jako obvinění.

A tak raději přijdou s pevnou tváří, s připravenými větami, s obavou, že jejich dítě bude hodnoceno podle dojmu, ne reality.

Pro některé je škola pořád trauma. Nechávají si to pro sebe, ale sedí tam se sevřeným žaludkem, protože jim to připomíná dětství, kdy se třídní učitel rovnal autorita, před kterou se mlčelo.

Učitelé dnes pracují s rodiči víc než s dětmi. A vyčerpává je to.

Učitelé mají jiný strach. Že je rodič rozcupuje. Že se věc, kterou řeknou citlivě, otočí proti nim. Že jeden nevhodný e-mail odstartuje lavinu stížností.

Učitel ví, že rodič může:

  • psát řediteli,
  • posílat screenshoty na Facebook,
  • hledat „poradnu“, která potvrdí jeho názor,
  • nebo spustit veřejný lynč.

Učitelé mají strach z konfliktu, protože v konfliktu jsou permanentně.

Třídní schůzka je chvíle, kdy mají mluvit otevřeně – a často místo toho volí bezpečné fráze.

A to je problém.

Důsledek? Nikdo neřekne to, co je skutečně potřeba.

Je to paradox:

  • rodiče chtějí vědět pravdu o svém dítěti,
  • učitelé chtějí sdělit, co nefunguje,
  • ale oba se bojí zklamat, ranit, přehnat, vyvolat konflikt.

A tak se místo konkrétních věcí řeší „klima ve třídě“, „snahu“, „kolektiv“, „organizační věci“. Věci, které nikoho neurazí – ale nikoho neposunou.

Nejvíc tím trpí děti. Ty, které by potřebovaly, aby dospělí táhli za jeden provaz.

Někdy chybí jediné: říct tomu druhému, že nejsme nepřátelé.

Učitelé nepotřebují, aby rodiče adorovali školu.

Rodiče nepotřebují, aby je učitel soudil.

Všichni potřebují něco mnohem obyčejnějšího – mluvit spolu tak, aby to dávalo smysl.

A třídní schůzky by mohly být přesně tím místem.

Jenže nejsou. Zatím.

Co s tím? Tři věci, které mohou změnit úplně všechno

1) Krátké, individuální konzultace místo masovek

Rodič slyší jen svého učitele. Učitel mluví jen s rodičem, kterého má před sebou.

Ticho v sále zmizí, strach mizí s ním.

2) Přímá řeč bez vytáček

„Vaše dítě se snaží, ALE…“ → konec prázdných vět.

Rodič není porcelán. A potřebuje vědět, co se děje.

3) Společný cíl, který se řekne nahlas

„Chceme, aby se mu dařilo.“

Tahle věta uklidní konflikty dřív, než začnou.

Možná jsme zapomněli to nejdůležitější:

Třídní schůzky nejsou pro školu ani rodiče.

Jsou pro dítě.

Pro jeho jistotu, bezpečí, budoucnost.

A když dospělí překonají vlastní strach, třídní schůzky přestanou být bojištěm.

A konečně začnou dávat smysl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz