Hlavní obsah

Učitel jako animátor: Proč se od nás čeká show místo výuky

Foto: pixabay.com

Nestačí učit. Dnes musíme bavit. Děti chtějí show, rodiče výsledky, vedení klid. Jenže škola není zábavní park – a učitel není klaun, který má každou hodinu zachraňovat pozornost.

Článek

Škola jako TikTok?

Když učitel otevře učebnici a prostě začne vysvětlovat, slyší: „Nudaa!“ Dnešní děti jsou zvyklé na svět, kde se všechno mění po pár sekundách. TikTok, hry, reklamy. Všechno bliká, hraje a překvapuje. Jenže učitel nemůže měnit téma každých pět vteřin, aby si udržel pozornost.

Učitel jako bavič

Často to vypadá, že učitel má roli animátora na dovolené. „Zaujmi je, ať se smějí, ať je to hravé, ať se ani na chvíli nenudí.“ Ale výuka není karaoke ani diskotéka. Učení je někdy dřina, soustředění, opakování. A to prostě není vždycky zábavné.

Rodiče chtějí spokojené dítě

Další tlak přichází z domova. „Dítě říkalo, že se nudí.“ „Dítě říkalo, že vás nebaví poslouchat.“ Rodiče pak čekají, že učitel sám sebe překoná a stane se z něj kombinace stand-up komika a kouzelníka. Jenže škola není služba na přání.

Když se očekávání zvrhne

Problém je, že čím víc se od učitelů očekává show, tím víc mizí prostor na to podstatné – učit. Hodiny pak vypadají jako sled neustálých aktivit, her a triků, které sice děti na chvíli nadchnou, ale často nepřinesou hlubší porozumění. Učitel místo přípravy kvalitního vysvětlení tráví hodiny vymýšlením, jak látku „zabalit“ tak, aby se děti bavily. Jenže takto se z výuky vytrácí kontinuita, klid a možnost ponořit se do jednoho tématu do hloubky. A to je pro školu smrtelně nebezpečné – protože bez soustředění, systematičnosti a opakování se znalosti rozpadnou na střípky zážitků, které si děti možná pamatují, ale neumí je použít.

Nuda je součást učení

Výzkumy ukazují, že i nuda má ve škole svoje místo. Nutí mozek hledat řešení, pomáhá budovat vytrvalost. Pokud dětem vezmeme každou chvíli ticha a klidu, odnaučí se čekat a soustředit. A to je pro život mnohem větší průšvih než chvíle „nudy“ ve třídě.

Potřebujeme zpátky rovnováhu

Samozřejmě – výuka má být živá, srozumitelná, propojená s realitou. Ale nemůže být nonstop show. Učitel není herec, kterému se platí za výkon. Učitel má vést, podporovat, předávat. A někdy to znamená, že je ve třídě i chvíle klidu, ticha a obyčejného vysvětlování.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz