Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Zrušit jedničky? A co místo nich? Na tohle není nikdo připraven

Foto: pixabay.com

Známky prý patří do minulého století. Jenže když dostane prvňák jedničku, rozzáří se jako sluníčko. Co jim vlastně místo ní nabídneme? A opravdu jsme připraveni zrušit systém, který dětem dává jistotu?

Článek

Zrušme známky. Už dávno neodpovídají moderní pedagogice, stresují děti a brání skutečnému učení.

Zní to krásně. Ale co na to první třída?

Jedničky jako motivace

Máloco dokáže malého školáka potěšit tak jako velká jednička s hvězdičkou. Je jednoduchá. Jasná. Srozumitelná. A hlavně – čitelná. I pro dítě, které ještě neumí pořádně číst.

Pro malé děti nejsou známky „hodnocením výkonu“ v dospělém smyslu. Jsou to signály bezpečí: dělám to dobře, jsem v pořádku, zvládám to. Bez dlouhého vysvětlování.

Zeptejte se kterékoli učitelky v první třídě, co děti víc potěší – popisné slovní hodnocení, nebo jednička s razítkem usměvavého smajlíka.

Co místo známek?

Slovní hodnocení? Portfolio? Barevné škály? To všechno může fungovat – ale jen pokud:

  • dítě rozumí tomu, co mu říkáme,
  • má kapacitu to zpracovat,
  • a učitel má čas to psát upřímně a pravidelně.

Jenže většina dětí ve věku 6–8 let potřebuje přímé a srozumitelné signály. A většina rodičů upřímně řečeno taky. Jednička = dobré. Dvojka = ještě to půjde. Trojka = pozor.

Není to ideální. Ale je to jednoduché. A někdy je jednoduchost přesně to, co potřebujeme.

Nejsme na změnu připraveni

Mluvit o zrušení známek je populární u odborníků. Ale v praxi? Rodiče se ptají: „Proč nemá známku?“ Děti se ptají: „Dostanu jedničku?“ A učitelé se ptají: „Kdy to jako máme stíhat psát?“

Pokud chceme známky nahradit, musíme místo nich vytvořit systém, který bude:

  • srozumitelný pro děti,
  • důvěryhodný pro rodiče,
  • udržitelný pro učitele.

Jinak se ocitneme v chaosu, kde každý rozumí něčemu jinému – a dítě nejméně ze všech.

Závěr: známky nejsou ideální. Ale někdy jsou nejlepší z možností.

Známky nejsou spravedlivé, přesné ani moderní. Ale u nejmladších dětí plní jednu nenahraditelnou roli: jsou jasným signálem. A dítě, které začíná školní cestu, potřebuje především vědět, že je na správné cestě.

Než zrušíme jedničky, měli bychom mít jistotu, že jsme schopni nabídnout něco, co bude fungovat stejně srozumitelně – a stejně radostně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz