Hlavní obsah
Internet a technologie

Máma bez smartphonu, tak trochu pračlověk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash (autor Creative Christians)

Maminky bývají někdy kritizovány, že se více věnují svým mobilům než svým malým dětem. Věřte nevěřte, jsou i mámy, které mobily nepoužívají téměř vůbec.

Článek

Nedávno jsem narazila na video jednoho youtubera, který hodnotil TikTok Aleny Schillerové. V úvodu se rozpovídal o tom, jak byl na premiéře filmu v kině. Před začátkem promítání ostraha u vstupu zavřela mobily do sáčků, aby je nebylo možné během promítání filmu použít. Popisoval nepříjemné stavy bez mobilu, kdy 15 minut čekal na začátek filmu. Brněla ho noha, cítil, jak se potřebuje podívat na mobil, jestli někdo nenahrál storíčko, nebo jestli krypto neudělalo dalších 5 %. To uvádím pro ilustraci, jak jsou dnešní mladí lidé na chytrých telefonech závislí.

I moje osmiletá dcera by si přála být závislá. Není to tak dávno, co se mi doma rozbrečela, protože jako jediná ze školy prý nemá smartphone. Říkám si, k čemu ho vlastně potřebuje? Ve škole mít mobil nesmí. Když jsem se jí zeptala, k čemu ho tak nutně potřebuje, řekla mi, že ho mají všichni ostatní, tak ho musí mít taky.

Já chytrý telefon nemám, zůstávám věrná svému hloupému tlačítkovému telefonu. Nemám ani internet v mobilu. Svůj telefon využívám v podstatě místo hodinek, budíku, a jako prostředek, aby mi mohl taky občas někdo zavolat. Sama volám výjimečně. S textovkami to také nepřeháním, takže mi přijde zbytečné platit pravidelně nějaký tarif za data, která nepotřebuji.

Když se podívám okolo sebe, občas si se svým telefonem připadám jako pračlověk. I moje máma (tedy babička mých dětí) má chytrý telefon. Donedávna jsem měla outdoorový tlačítkový telefon, protože v naší domácnosti, kde jsou 4 malé děti, by jiný telefon dlouho nevydržel. To furt někde něco padá, něco se rozlévá. Takový ten telefon, se kterým by se daly zatloukat i hřebíky.

To, že dnes mají všichni chytré telefony, se tak nějak automaticky předpokládá. Na jedné přednášce z pedagogiky nám vyučující chtěl předvést, jak se dají využít moderní technologie ve výuce. Zadal nám úkol, abychom na svých smartphonech našli jednu webovku a tam zadávali naše odpovědi. Jelikož jsem byla jediná bez chytrého telefonu, nezbylo mi než čekat, co z té aktivity vyleze.

Anketa

Dokážete si svůj život představit bez chytrého telefonu?
ano
82,9 %
ne
17,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 35 čtenářů.

Trochu se obávám doby, až budu jednou donucena si chytrý telefon pořídit. Dnes už se mobilem běžně platí v krámech a jednou bude i plně funkční občanka v mobilu. Abych mohla být funkční v naší společnosti, bude to jednou nezbytnost. Nemyslím si, že je dobré mít vše na jednom místě. Co až se vám mobil ztratí, nebo ho někdo ukradne?

Uznávám, že jsou občas okamžiky, kdyby bylo praktické mít chytrý telefon u sebe. Třeba při cestování. Taková mapa, nebo vyhledání dopravního spojení se hodí. Nicméně bez takovýchto vychytávek je člověk alespoň donucen plánovat dopředu. Děti vedu k tomu, aby si byly schopné najít spoj v jízdním řádu na zastávce i bez telefonu. Když se telefony až moc používají, děti jsou línější přemýšlet a méně spolu fyzicky komunikují a méně si i spolu hrají. Stačí jim hry v mobilu. Až pojedete někdy MHD, zkuste se kolem sebe rozhlédnout. Kolik lidí si spolu povídá a kolik lidí zírá do telefonu? Mobily jsou skvělý zaháněč nudy, jsou to zdroje informací, ale také zdroje závislosti, bez které se zatím obejdu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz