Hlavní obsah
Lidé a společnost

Znepokojuje mě, že Čína má můj genetický materiál získaný prenatálním testem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Čína sbírá genetické informace všude po světě, a to prostřednictvím prenatálního testu, který jsem podstoupila i já kvůli riziku Downova syndromu. Zda mé vzorky byly následně zlikvidovány, nezjistím.

Článek

Bylo mi 37 a čekala jsme svého čtvrtého potomka. Radost z očekávání dalšího dítěte nám však narušil pozitivní screening v 1. trimestru. Tento test se dělá preventivně, kvůli zjištění rizika výskytu Downova syndromu. Volala mi sestřička, že se mám dostavit k doktorovi, aby mě informoval o horších výsledcích krevního testu. Tento telefonát mě velmi vystresoval. Hlavou se mi honily všelijaké černé scénáře. Pan doktor mi pak sdělil, že mi vyšla vyšší hladina hcg, což konkrétně znamená, že u mého dítěte vyšlo riziko Downova syndromu 1:200. Dal mi žádanku na genetiku, kde mi sdělí více informací. Objednala jsem se tedy na genetickou konzultaci. Opět nepříjemné čekání a nervozita co bude dál.

Při pozitivních výsledcích krevních testů čeká budoucí maminky konzultace, kde se provede zápis chorob, genetických vad, potratů apod. v rodině a poté se provádí detailní ultrazvuk miminka. Vyšetření pokračuje buď odběrem plodové vody, nebo neinvazivním prenatálním testem z krve maminky, např. Prenascanem, který jsem podstoupila já. Nechtěla jsem riskovat případná rizika spojená s odběrem plodové vody.

Vzorky krve se posílaly do laboratoře v Hongkongu. Několik dní jsme netrpělivě čekaly na výsledky a člověk se neubránil různým nepříjemným myšlenkám. Opět velký stres a to kvůli 0,5 % riziku postižení dítěte. Výsledky nakonec dopadly dobře. Nicméně stejně mně to úplně neuklidnilo. Výsledky testů totiž nejsou stoprocentní.

Stát se může cokoliv, vždy je tu nějaké riziko. Jsou i diagnózy, které se z testů a ultrazvuků nepoznají. Jako u mé nejstarší dcery, která má ADHD a Aspergerův syndrom. Alespoň jsem zjistila pohlaví miminka. Testy odhalily, že čekáme 4. holčičku. Když se na to dívám zpětně, myslím si, že to byl možná trochu zbytečný stres kvůli tak nízkému procentu riziku. Při vyhodnocování tohoto rizika hraje roli i věk maminky. S vyšším věkem vzrůstá riziko postižení miminka. Možná, pokud bych měla o rok méně, výsledky by vyšly lépe a já si ušetřila hromadu stresů.

Nedávno jsem zjistila informace, které mě trochu znepokojily. „Čínská společnost BGI, která prodává prenatální testy do celého světa, sbírá genetická data milionů žen. Agentura Reuters mluví s odvoláním na americkou vládu o spolupráci firmy s čínskou armádou a bezpečnostním riziku.“

Jde o prenatální test, který jak se zdá, jsem podstoupila i já. Zbytky krevních vzorků se posílají do laboratoře v Hongkongu, kde se využívají pro populační výzkumy. V Číně si tedy vytváří poměrně rozsáhlou databázi genetických informací, které sbírají všude po světě. Tato společnost prodává prenatální test do více než padesátky zemí pod názvem Prenascan, tedy i k nám do České republiky. Postup společnosti je ošetřený informovaným souhlasem, ve kterém se uvádí, že vzorek krve půjde k čínské společnosti a výsledky budou použity pro výzkumné účely. Nicméně pokud jste vystresovaní a máte pročíst několika stránkovaný souhlas, úplně se na to nesoustředíte a rozhodně vás nenapadne, že by váš genetický materiál mohl sloužit k čínským pokusům.

Co se následně stalo s mými vzorky nevím. Budu doufat, že mé vzorky byly následně zlikvidovány. Představa, že s mým genomem a genomem mého dítěte nějak dál pracují, se mi úplně nelíbí. Zvlášť, když vyplouvají informace typu, že v Číně již vytvořili geneticky upravené děti. Zprávy o shromažďování dat jsou znepokojující. Dnes se o nás snaží získat informace různého druhu kde kdo. Kdo má informace má moc.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz