Článek
Omyl 1: nová pravidla platí od 1. ledna 2024
Pokud bude parlamentem schválen zákon ve své současné podobě, 1. leden se v nich nevyskytuje. Důležitá jsou tři zcela jiná data.
- 23. prosinec 2023: od tohoto dne bude platit většina paragrafů zákona. Mezi hlavní změny patří povinnost mít uzavřené pojištění i pro nové typy vozidel jako je koloběžka a nový minimální limit 50 miliónů Kč.
- 23. duben 2024: od tohoto data budou muset umět pojišťovny vystavit potvrzení o bezeškodných měsících v mezinárodním formátu pro ty, co budou chtít převést bonusy i na auto registrované v zahraničí. A také na svém webu zveřejní obecná pravidla, jak do ceny promítají bonusy klientů.
- 1. červenec 2024: důležité datum, do kterého se musí pojišťovny naučit posílat ihned on-line informaci o uzavřeném pojištění do databáze, aby např. Policie při silniční kontrole měla informaci o platnosti smlouvy vždy k dispozici a zelené karty již nebyly potřeba ani v elektronické podobě.
Omyl 2: v celé EU není pojištění povinné pro elektrokola
Od 23. prosince budou muset mít povinné ručení majitelé různých „elektrovozítek“. Povinnost platí pro koloběžky, segwaye, golfová vozítka atd., které mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo vyšší než 14 km/h a zároveň je jejich provozní hmotnost vyšší než 25 kg (provozní hmotnost zahrnuje i samotného řidiče, takže podle Vidláka je zbytečné v zákoně definovat dvě kategorie a stačilo mít vše od 14 km/h). [AKTUALIZACE 6.11.2023: pro vozidla kategorie L je provozní hmotnost definována odlišně než pro ostatní vozidla - bez řidiče/jezdce. Více v článku o koloběžkách.]
Výjimky z povinnosti povinného ručení jsou v zákoně dvě hlavní. Za vozidlo se nepovažuje vozík pro invalidy, zákon ale neobsahuje jeho definici. Bude tak zajímavé sledovat klasifikaci různých vozítek pro seniory, která nejsou primárně určena pro osoby s fyzickým postižením, ale ulehčují pohyb na delší vzdálenost. Druhou výjimkou jsou tzv. elektrokola vybavená pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání. Tato kategorie má dle společných evropských norem označení L1e a dělí se na dvě části: pomocný pohon je vyřazen z provozu při překročení rychlosti 25 km/h (tzv. Pedelec, PEDal ELEctric Cycle) a ty rychlejší (s-Pedelec, speed Pedelec).
Zatímco v Česku obě kategorie Pedeleců nebudou mít povinnost povinného ručení, v jiných zemích může být vše jinak. Třeba v Německu (zde nebo zde) již nyní s-Pedelec má nařízené povinné ručení. Současný návrh zákona je z pohledu zdravého rozumu nesmyslný. Malá koloběžka s dítětem povinné ručení musí mít a „nabušené“ elektrokolo se 100 kilovým jezdcem ne. Nemusíš si pamatovat ze školy definici síly a hybnosti abys věděl, kde je vznik vysoké škody vyšší. Důvod výjimky pro elektrokola je lobbing výrobců elektrokol, stačí si to přiznat a není třeba si vymýšlet, že koloběžky škody mají a elektrokola nemají.
Jakmile je elektrické kolo schopno jet i bez šlapání (např. má elektromotor ovládaný páčkou na řídítkách), nejedná se již o kategorii Pedelec a povinné ručení pro většinu podobných vozidel bude povinné i v Česku.
Omyl 3: za povinné ručení bude odpovědný řidič
Jedná se o novinářskou zkratku, nikde v technickém průkazu není uvedena položka „řidič“, tak nelze neexistující „položce“ dát nějakou povinnost. Správně je to tak, že nyní povinnost mít uzavřené povinné ručení spočívá na majiteli vozidla a nově bude mít povinnost provozovatel vozidla. U většiny aut je to stejná osoba, ale např. u leasingu je majitelem leasingová společnost a provozovatelem klient leasingu. Zjednodušeně: pokutu za nepojištěné vozidlo dosud platil majitel, nově ji bude platit provozovatel.
V této kategorii je častý ještě jeden omyl. V současné době většina pojišťoven určuje cenu povinného ručení dle bonusů klienta, který s ní uzavřel pojištění, a to může být i někdo jiný než je provozovatel nebo majitel. Přesun povinnosti uzavřít povinné ručení na provozovatele nijak nemění současné postupy určování bonusů. Je pouze na každé pojišťovně, zda a jak při stanovení ceny zohlední bonusy klienta (tzv. pojistníka) a provozovatele vozidla.
Omyl 4: každý si musí sám navýšit nedostatečný limit
Nový zákon říká, že „limit pojistného plnění při újmě … musí odpovídat nejméně 50 000 000 Kč …“. Pojišťovny musí dodržovat zákon a zároveň konat s odbornou péčí vůči svým klientům. Z toho plyne, že automaticky změní smlouvy těm klientům, kteří nyní mají limit nižší než nové minimum, nejčastěji jde o 35 miliónů Kč. Záleží na každé pojišťovně, jak to udělá a jakým způsobem bude informovat své klienty. Není třeba volat do pojišťovny a měnit smlouvu na vyšší limit, do 23.12. vše proběhne automaticky.
Omyl 5: kvůli navýšení limitu povinné ručení zdraží
Až při dalším výročí pojištění v průběhu roku 2024 dostaneš dopis od své pojišťovny s vyšší platbou na další rok, nebude to hlavně kvůli vyššímu limitu. Pojistné se zvýší i těm klientům, kteří již nyní mají limit vyšší než 50 miliónů Kč. Důvodem je stejně jako každý rok inflace. Pokud jsi byl na servisní prohlídce, tak jsi zjistil o kolik se cena práce a náhradních dílů od minulé prohlídky zvedla.
Tak až někdo bude psát o tom, jak Evropská unie zvyšuje cenu povinného ručení kvůli požadavku na vyšší limity, tak se nenech na tuto lež nachytat. Ceny rostou primárně kvůli inflaci a za tu může něco úplně jiného. Naopak navýšení limitu chrání tebe v okamžiku, kdy do tvého auta někdo nabourá.
Omyl 6: povinné ručení bude možné zaplatit i zpětně
Velká změna nastane nejpozději od 1. 7. 2024. Pokud se chceme zbavit zelené karty (ať již papírově nebo stačí elektronicky v mobilu), musí být informace o pojištění zanesená v databázi ihned a on-line. A to má jeden důležitý dopad.
V současnosti se již většina smluv nesjednává pomocí (prehistorického) podpisu, ale pomocí zaplacení první platby. Dnes platí, že i když se s platbou pár dní opozdíš po sjednaném počátku pojištění, nic se neděje a pojištění po zaplacení platby platí tak, jak bylo ujednáno. Nově to již od 1.7.2024 nebude možné. Pokud zaplatíš později, pojištění buď vůbec nevznikne nebo se posune počátek pojištění až na okamžik, kdy platba skutečně pojišťovně došla. Bude záležet na podmínkách konkrétní pojišťovny, jaký způsob pro „platební opozdilce“ zvolí. Pokud tak budeš měnit pojišťovnu třeba kvůli ceně povinného ručení, stačí si nové pojištění uzavřít alespoň týden před koncem starého a ihned poslat peníze. Kdo ale nechá vše na poslední chvíli, musí si dát pozor na podmínky nově zvolené pojišťovny.
(Snad) omyl 7: v zákoně nebude „příčinná souvislost“
Z nového zákona vypadla věta chránící klienty pojišťoven. Jedná se o případ, kdy řidič sice řídil auto ve špatném technickém stavu, ale tento stav neměl vliv na způsobenou škodu. Pokud např. někdo měl na čelním skle prasklinku větší než 2 cm a při couvání na parkovišti narazil na zaparkované vozidlo, dle současného zákona vše zaplatila pojišťovna, dle nového textu to ale jasné není (více v článku Dušana Šídla).
Starý vtip říká, že dva právníci = tři právní názory. A tak část právníků argumentuje, že i navržený text chrání klienty a část právníků tvrdí opak. Důkazem je debata v poslanecké sněmovně nad novým zákonem. Jak má textu rozumět běžný občan, když ani poslanci znalí zákonů neví, jak si vše vyložit? Aby se nejednoznačnosti zabránilo, slíbilo několik poslanců, že návrh zákona opraví. Například poslankyně Zuzana Ožanová při rozpravě ve sněmovně uvedla: „Já jsem tvrdila, že to prostě není srozumitelné. A proto budu dávat pozměňovací návrh, aby se vrátila ta příčinná souvislost.“