Nejmenší známá dinosauří vajíčka byla velká jako pingpongový míček

Foto: Vladimír Socha

Fosilizované dinosauří vejce z mongolské pouště Gobi. Nejmenší známá dinosauří vajíčka jsou však ještě mnohem drobnější. Kredit: Vlastní snímek autora, Wikipedia (CC BY-SA 4.0)

Ačkoliv mnohá vajíčka dinosaurů byla obrovská, známe i velmi malá fosilní vejce, dosahující sotva velikosti křepelčích vajíček. Zatím nejmenší z nich byly objeveny nedávno v Japonsku.

Ačkoliv již dobře známe i mnohé malé druhy dinosaurů, stále je počtem výrazně převyšují druhy větší, od velikosti ovce až po lokomotivu. Tato skutečnost je důsledkem toho, že zkameněliny menších druhů se ve fosilním záznamu obvykle nemají šanci dochovat, a v průměru je jich objeveno mnohem méně než mohutnějších fosilních kostí velkých dinosaurů. I proto je objev fosilií malinkých dinosaurů vždy vzácný a  cenný. K takovým nálezům patří kosterní fosilie dinosaurků o velikosti vrány ze severovýchodní Číny1 nebo třeba malinké otisky stop dlouhé 1,5 mm, objevené v Jižní Koreji2.

Nově se k takovým objevům přidává i fascinující nález velmi drobných vajec neznámých teropodů z Japonska. Lokalitu objevili vědci už v roce 2015 na území prefektury Hjógo na jihozápadě této ostrovní země. Dali jí název Kamitaki Egg Quarry, tedy „lom vajec v Kamitaki“, a o objevu publikovali v roce 2020 odbornou studii v periodiku Cretaceous Research.3 Fosilie se nacházely v jílovcích červenohnědé barvy, náležejících do geologického souvrství Ohjamašimo. Toto souvrství uchovává fosilie staré asi 110 milionů let a pochází tak z období geologického věku alb, tedy z pozdní spodní křídy.

V té době se zde nacházela rozsáhlá záplavová nížina, kde sídlila rozmanitá dinosauří komunita s výraznou druhovou rozmanitostí. Japonští paleontologové pracovali na lokalitě v období zimy roku 2019 a vyprostili z horniny fantastický počet asi 1300 fosilních vajec. Většinou se sice jednalo jen o fragmenty skořápek, několik exemplářů ale bylo neporušených a téměř kompletních. Fosilie zkoumal profesor Kóhei Tanaka z Univerzity v Cukubě, jehož mezinárodní paleontologický tým mimo jiné určil, že objevená hnízda byla uložena na místě a nebyla tedy transportována například vodou. Tomu odpovídala zejména konfigurace nakladených vajíček.

Foto: Vladimír Socha

Hnízdo kachnozobého dinosaura druhu Maiasaura peeblesorum. Kredit: Vlastní snímek autora; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

Většina objevených vajec, která nepatřila ve všech případech jedinému druhu dinosaura, obdržela nové vědecké jméno Himeoolithus murakamii. Jejich nejzajímavější charakteristikou jsou miniaturní rozměry, které z nich činí možná nejmenší známá zkamenělá dinosauří vejce vůbec. Podle přesných odhadů vážila tato vajíčka v průměru asi jen 9,9 gramu a  měřila na délku asi 4,5 centimetru, na šířku pak 2 centimetry. Nebyla tedy o nic větší, než například vajíčka současné křepelky. Jaký rozdíl oproti největším známým dinosauřím vejcím, dlouhým až 61 cm! Kromě zmíněného oodruhu Himeoolithus murakamii (96  % všech fosilií) bylo na lokalitě Kamitaki objeveno pět dalších fosilních typů vajec, patřících ve všech případech malým teropodům (dravým dinosaurům).

Jedním z nich je i další nově popsaný oodruh, Subtiliolithus hyogoensis. To dokazuje, že i na jediné lokalitě se mohlo v druhohorách vyskytovat hned několik podobně velkých dravých dinosaurů, a že tedy celková druhová rozmanitost dinosaurů byla celosvětově a v rámci všech geologických období ve skutečnosti pravděpodobně mnohem větší. To ale není jediný přínos fosilních hnízdišť a vajec z lokality Kamitaki. Zdejší objevy rovněž poskytují lepší představu o podobě hnízdění a péče o snůšky u drobných teropodů, což je poměrně neprobádaná oblast dinosauří ekologie. Fosilní vajíčka z Japonska jsou tak velmi cenným příspěvkem do problematiky dinosauří reprodukce, paleoekologie i biodiverzity.

Odkazy:

---------

1) Benson, R. B.; et al. (2018). Cope’s rule and the adaptive landscape of dinosaur body size evolution. Palaeontology. 61 (1): 13-48.

2) Kim, K. S.; et al. (2018). Smallest known raptor tracks suggest microraptorine activity in lakeshore setting. Scientific Reports. 8. 16908.