Článek
Ve skutečnosti je to ale trochu jinak. Vidění malých dětí se vyvíjí postupně a závisí na věku, zdravotním stavu a stimulaci jejich smyslů.
Malé děti, kojenci a batolata často reagují spíše na hlas než na obličej dospělého, protože jejich obličeje vidět nemohou. Podívejme se na vývoj vidění u malých dětí.
Prvního půl roku vidí miminka asi jen pět procent toho, co dospělý člověk, to jen pro informaci. To, co si některé matky i babičky myslí, že je děti vidí, je ve skutečnosti reakce na jejich hlas, pohyb a dotyk. Funkce centrálního vidění a fixace na jeden bod v prostoru se totiž objevují zhruba v půl roce.
To znamená, že zrakové centrum ostrosti začíná být funkční a zraková ostrost dosahuje asi pěti procent toho, co u dospělého člověka. Zrak se nám vyvíjí až do sedmi, resp. 20 let.
Novorozenec vidí ostře 20–25 cm od kořene nosu, zajímají ho přesně tvarované, a přitom pohybující se předměty, zblízka pak složité struktury a tvary. Tato pevná ohnisková vzdálenost není náhodná, je to vzdálenost mezi jeho a matčinou tváří, když ho drží v náručí, kojí jej a mluví na něj.
Věci a osoby, které jsou dále než 25 cm, vidí velice rozmazaně. Dokáže sice zaostřit na různé vzdálenosti, ale vzhledem k netrénovaným očním svalům je to pro něj velice namáhavé. Dokud mu svaly nezesílí, bude tedy zaostřovat zřídka. Takže si to shrňme:
- 6týdenní dítě stále nejlépe zaostřuje na vzdálenost 20–30 cm. Poznává tváře lidí a usmívá se na ně. Usmívá se na všechny v domnění, že ho někdo za chvíli nakrmí. Fixuje si předměty v zorném poli jedním okem, proto občas zašilhá. V tomto období ještě hračky nepotřebuje, a hraje si nejvíce právě s ručičkami.
- 2–2,5měsíční dítě už poměrně rychle a s úspěchem zaostřuje zrak i na vzdálenější předměty, obvykle je fixuje oběma očima současně. Se zájmem sleduje pohybující se předměty, nejvhodnější jsou pro něj zvukové hračky jako např. chrastítko.
- 2,5–3měsíční dítě rozlišuje známé tváře od neznámých, rádo zkoumá předměty ve svém zorném poli a snaží se jich dotknout. Můžete mu pověsit nad postel či kočárek hračky ve vzdálenosti asi 25 cm od tváře.
- 3–4měsíční dítě sleduje předměty ve svém zorném poli a snaží se jich chytit, střídavě sleduje ruku a předmět, jako kdyby odhadovalo vzdálenost. Jeho pokusy zatím často končí neúspěchem, ale když se mu podaří dotknout se předmětu, bouchá do něj a důkladně ho prozkoumá. Poznává už své rodiče. Určitě si v tomto období oblíbí hrazdičku se zavěšenými hračkami.
- 4–6měsíční dítě dokáže zaostřit na jakoukoli vzdálenost a podívat se všemi směry. Při chytání předmětů má poměrně velký úspěch a přestává sledovat svou ručičku. Drží ji otevřenou a snaží se ji zavřít, když se něčeho dotkne, a předmět si přitáhnout. Hračky si dává do pusy. Pokud v tomto období ještě šilhá, doporučujeme vám vyhledat odbornou pomoc.
V prvním roce života dítěte se rozvíjí i barevné vidění. To je spojeno s centrem ostrosti neboli makulou a jeho vývojem a funkcí. V období devíti měsíců je tedy zraková ostrost deset procent. V jednom roce je potom zraková ostrost asi 20 až 30 procent.
Rozvíjet vidění u malých dětí je důležité pro jejich celkový vývoj a kvalitu života. Existuje několik způsobů, jak jim můžeme pomoci rozvíjet tento pro člověka důležitý smysl.
Například:
- Pravidelně je nechat vyšetřit zrak u odborníka a včas korigovat případné refrakční vady.
- Podporovat jejich zrak stimulací různými hračkami, obrázky, barvami a tvary.
- Rozvíjet jejich emoční inteligenci a pomáhat jim pojmenovávat věci a lidi a vyjadřovat jim své pocity.
Tyto a další aktivity mohou přispět k lepšímu vývoji vidění u malých dětí a k posílení nejen jejich sebevědomí, ale i sociálních dovedností.
Nejlepší hračky pro rozvoj vidění u dětí jsou takové, které stimulují jejich zrakové vnímání, pozornost, paměť a představivost. Některé příklady hraček, které by vám mohly pomoci s výběrem:
- Skládačky, vkládačky a puzzle: Tyto hračky podporují rozvoj zrakově-prostorového myšlení, logiky a jemné motoriky. Děti se učí rozpoznávat tvary, barvy, vzory a ještě řešit problémy.
- Hračky s pohybem a zvukem: Tyto hračky podporují rozvoj zrakové sledovací reakce, sluchu a koordinace oko-ruka. Děti se učí sledovat pohybující se předměty, reagovat na zvuky a ovládat hračky.
- Hračky pro kreativní tvoření: Tyto hračky podporují rozvoj zrakové paměti, představivosti a kreativity. Děti se učí vytvářet vlastní díla, vyjadřovat své pocity a nápady a experimentovat s různými materiály. A kreativita je dnes pro další vývoj člověka, obzvláště v pracovní oblasti velmi důležitá.
Teprve kolem sedmého roku je vývoj zrakových funkcí u konce a dítě by mělo vidět stejně kvalitně jako zdravý dospělý člověk.
V jeho oku však probíhají změny stále, vývoj oka je definitivně ukončen až v dospělosti, někdy okolo dvacátého roku života. Mrkáte překvapením, co?
Zrak je jeden z našich nejdůležitějších smyslů, který nám umožňuje vnímat a poznávat svět kolem nás.
Tím, že se o něj staráme už u našich dětí, pomáháme jim rozvíjet jejich potenciál a připravujeme je na budoucnost, kdy teprve láskyplně ocení krásu a bohatství života.
Protože nejvíc k pláči je ten, kdo má zrak, ale nemá srdce.
Zdroje:
- Zrakové vnímání
- Jak rozvíjet zrakové vnímání v přípravné třídě?
- Dětská paměť: Co od ní čekat a jak ji správně rozvíjet?
- Jak rozvíjet schopnosti a dovednosti jednotlivce již od dětství
- WikiSkripta - Poruchy oka a vidění (pediatrie)
- Metody preventivního vyšetřování zraku
- Domácí orientační test zrakové ostrosti
- O zraku dětí