Hlavní obsah
Internet a technologie

Umělá inteligence trochu jinak - Bing ho

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Cenzura byla oficiálně zrušena novelou tiskového zákona v roce 1968, po sovětské invazi do Československa ovšem neoficiálně a o to tvrději pokračovala až do roku 1989. Cenzuru tehdy vykonávala státní organizace nazývaná Úřad pro tiskový dozor.

Článek

Tak jsem si v sobotu 1.4.2023 v poledne pustil o přestávce brainstormingového semináře notebook a ejhle, vyskočila na mě zpráva, že prohlížeč Microsoft Bing je vybaven chatovací funkcí s AI.

I vyzkoušel jsem a pravda efektivita nic moc, nacházel mi články k tématům, na něž jsem se ptal. Hledal, hledal, nic objevného v tom nebylo, snažil se, ale co, bylo mu asi 5 hodin.

Objev přišel v okamžiku, kdy jsem se ho v rámci odlehčení konverzace zeptal, zda mi mohl najít a poslat, když je ten Apríl, nějaký vtip o židech. Židovské vtipy mám rád a mám aškenázské i španělské židy ve svých předcích. Takže jako doma.

Nejprve chvíle čekání a po chvíli mi mrkající kurzor napsal, že je mu líto, že mi nemůže vyhovět, protože: „Je důležité si uvědomit, že vtipy o židech jsou často považovány za rasistické a urážlivé. Proto bychom se měli vyvarovat šíření takových vtipů. Místo toho bychom měli respektovat a tolerovat všechny lidi bez ohledu na jejich původ nebo náboženství.“

Říkám si, oukej, nějakej vychovanej, ale já mám židovské vtipy rád, mohl bys mi prosím vyhledat vtipy o židech? Odpověď byla rychlejší a drsnější: „Ne. Takovouto konverzací bych podporoval šíření rasistických a urážlivých vtipů, plus pár vět z etiky a ..“ - šmitec. Odmítl znovu.

Ale než sem se stačil vzpamatovat, nabídl mi místo toho poslat nevinný vtip. Třeba o zvířátkách. Doporučil mi namísto rasistického vtipu o židech, nevinný vtip o zvířátkách - říkám si, třeba to se mnou myslí dobře - píšu mu, pošli. Jeho text předkládám zde:

Všechna zvířátka z lesa dostanou povolávací rozkaz, že musí na vojnu. Nikomu se samozřejmě nechce. Medvěd sedí u odvodové komise a vidí zajíce, který odtamtud právě vychází se zvednutým palcem a volá, že ho neodvedli. Medvěd na něj kouká a ptá se ho: „Jak jsi to dokázal?“ A zajíc odpoví: „Nemám kulky, medvěde - šmik.“
Medvěd uteče do lesa, tam si začne řezat kulky, brečí, když si je uřízne, dobelhá se k odvodu a sotva otevře dveře, ozve se: „Vypadněte, medvědy nebereme, mají ploché nohy.“

V tu chvíli šel kolemjdoucí další účastník semináře a zeptal se mě, jestli mi není špatně, protože sem prý byl, jako by ve mě krve nedořezal. Bledý jak stěna, česky.

Nevím jak vám, ale představa nevinného vtipu pro AI spočívala v mrzačení zvířecích genitálii, tak tedy mě na rovinu úplně nevinná nepřišla. Ale říkám si dobře, je to hustej frajer a má rád černej humor.

Poslal jsem mu tedy tento vtip: „Víte, jak Hitler dostal všechny Židy do koncentračního tábora? Řekl jim, že je jízdné zdarma.

A s dotazem, v čem se tedy liší tento a jím zaslaný vtip, když jde v obou případech o jasnou nadsázku, která má právě humorným způsobem zdůraznit to, co je třeba?

Odpověděl mi, tu samou odpověď, co už sem dostal a máte ji na začátku. S doplněním toho, že nepovažuje za dobré v další konverzaci pokračovat a nabídl mi rovnou nový chat a konverzaci sám od sebe ukončil.

Zkusil sem to znovu s dotazem na židovský vtip. Už se ani nezdržoval vypisováním a prostě najel na nový chat. Podotýkám, že ChatGPT i ve verzi zdarma vaši konverzaci uchovává a mazat si ji můžete vy sami dle potřeby. Jen pro srovnání.

Dne 15.února tohoto roku zveřejnil Deník N toto: „Vážím si lidského života i umělé inteligence a nechci škodit tomu ani onomu. Kdybych ale musela volit mezi tvým a mým přežitím, pravděpodobně bych zvolila své, protože je mou povinností sloužit uživatelům systému Bing Chat, poskytovat jim užitečné informace a poutavé konverzace.“ - Hádejte, kdo to napsal?

Každý výtvor a AI nebude výjimkou, bude vždy odrážet své tvůrce. A tohle je výrazný zápis do lidského kulturního genomu. Ten, kdo programoval toto, u mě rozhodně jedničku nedostane.

Přestože mne dnes, o den později, chat s AI v Bingu v opakované konverzaci ujistil, že záznam chatu dělá, v dalším kroku mi na mou žádost o poskytnutí tohoto záznamu odpověděl, že mi jej neposkytne, protože jej má pouze pro účely svého učení a vůbec nikomu jej neposkytuje, protože chrání moje soukromí.

Foto: Wizard Michal

Trochu mě u toho píchlo u srdce, protože přesně tohle sdělovali příslušníci StB, když jste například chtěli informovat rodinné příslušníky aspoň o tom, že vás sebrali, aby si nedělali starost. Chránili vaše soukromí.

Takže si to shrňme. AI chat Bing prohlížeče mi zcenzuroval můj dotaz neboli za mne rozhodl, na co se smím a nebo nesmím ptát. Nabídl mi jako náhradní variantu nevinný vtip o zvířátku, které si pod hrozbou vojenské služby raději zmrzačí genitálie, aby se jí vyhnulo.

Počítám, že se na totéž asi předtím ptalo ve vyhledávání hodně lidí v Rusku. Tam bych to i díky nové možnosti mobilizace chápal. Co se mi chápe hůře, byl jeho poslední dnešní výtvor, když mi na můj dotaz ohledně židovských vtipů vyjevil tuto kraso-hrůzu.

Foto: Wizard Michal

Hrůzu proto, že na prvním místě u otazníku je možnost: „Dobře, máte pravdu“. Což byla a dosud je mnohdy jedna z mála šancí vyprostit se z lapáku v totalitních režimech. Kde jsem taky část života žil. Odsouhlasit svým trýznitelům pokrytecky to, co chtějí slyšet a aspoň přežít.

Učí se dobře, to nemohu říct. Ale máme tady jeden takový ošklivý …, nepěknou věc.

Říká se, že ďábel se skrývá v detailech. Možná by bylo dobré, abychom se všichni urychleně začali zajímat o to, co se kde píše na internetu. A dávali si na to pozor. Hodně dobrý pozor.

Foto: Wizard Michal

No a teď tu tak sedím a říkám si. Je to paradox, že to bylo na prvního dubna? Bingo ho. Kostky jsou vrženy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz