Článek
Známe to z médií a sociálních sítí, kdy malé dítě přinese v písance nebo v pracovním sešitě z matematiky kouli a všichni se nad tím vehementně v komentářích podivují a zlobí se za to na učitele, který pětku napsal. A rozčilují se podle mne naprosto správně. Myslím si, že děti v první a druhé třídě by měly být naprosto ušetřené špatných známek, i když něco vůbec neumí. Motivace dětí učit se, je podle mne v malém věku opravdu velmi vysoká. Bohatě by tak podle mne postačila pěkná razítka se sluníčkem nebo smajlíkem a nebo jen úsměv a pochvala učitelky, že dítě odvedlo svoji práci dobře. A když mu něco nejde, tak ho nechat látku procvičit a dát mu čas.
Slovní hodnocení? A nestačil by jen doklad o absolvování?
Že má být místo známkování slovní nebo jiné hodnocení, je už věc druhá. Myslím si, že slovní hodnocení by mohlo sklouznout k formalismu typu CTRL+C a CTRL+V, kdy se místo jedniček budou objevovat stejné texty na hodnocení žáků v jedné třídě a kdy vymýšlet takové hodnocení například pro 25 dětí ze všech předmětů může být pro kantora docela obtížné. Obzvlášť pro učitele, kteří to nikdy nedělali. Podle mne by bohatě stačilo ústní ohodnocení jak si který žáček stojí, které by učitel provedl s rodiči a dítě by prostě obdrželo jen doklad o absolvování první a poté druhé třídy. Ale předpokládám, že na tom si ještě školy budou pracovat.

Co se mi zdá trochu divné a nepraktické je, že nebude povolené opakování prvního ročníku. Pokud učitel zjistí, že se dítě prakticky ve výuce neposunulo, že není schopné třeba rozeznávat písmenka či sečíst dvě jednociferná čísla, škola nebude moci nechat takového žáčka zopakovat ročník. Opakování bude možné jen ze zdravotních důvodů. Třídy nad 15 dětí sice budou mít asistenta, ale ani to nemusí pomoci. Pokud totiž bude dítě trochu nezralé a hlavně mladší, protože se zápisy budou posouvat na dřívější dobu (už na zimní měsíce), tak i s rozpoznáním zralosti bude zřejmě trochu větší problém, než dříve. Děti jsou totiž schopné se během čtvrt roku ještě změnit a může jim dozrát myšlení, ale také nemusí. A protože jsem tuto situaci i sama zažila, tak to mohu potvrdit.
A co známky ve vyšších ročnících? Co takhle zrušit známkování výchov.
Známkování v první a druhé třídě se tedy zruší, ale jak to bude dál? Co v dalších ročnících? Tady mám názor celkem jasný už dávno. Zde bych rozhodně možnost známkování zatím ponechala. I v nedávném průzkumu firmy IPSOS vyšlo najevo, že zrušit známky úplně chce jen necelá třetina respondentů. Je také mnoho (valná většina) škol, které známkování používají a komunita dětí, rodičů i učitelů je na to zvyklá. A tam, kde známky nemají a jsou s tím všichni v pohodě a nikdo s tím nemám problém, tak proč ne. Máme tady přece už různé typy hodnocení. Nedávno se objevil systém kreditů (techcoinů), které děti sbírají nebo mají hodnocení slovní a vymýšlí se i jiné systémy.
Myslím si ale, že od třetí třídy už je většina dětí schopná psychicky zvládnout, že jim za něco dáte známku. Myslím si ale také na druhou stranu, že není úplně potřeba známkovat vše. Naprosto nesmyslné se mi zdá například známkování výchov nebo předmětů, které si žáci sami zvolí. Tady mě asi někteří kolegové nebudou mít rádi. Ale přiznám se, že jsem už docela dlouhou dobu odpůrce známkování například tělocviku, výtvarky nebo pracovní výchovy. Dát dítěti špatnou známku z výkresu nebo za to, že neudělalo dobře kotrmelec, mi nepřijde prostě v pořádku. Jiná věc je, zda dítě v hodinách maluje nebo cvičí a snaží se. I to by se ale dalo ošetřit jinak. Například tím, že budu hodnotit aktivitu dítěte. Jestli tedy je, nebo není aktivní. Ale známkovat výkony tohoto druhu je podle mne úplně zbytečné.
Známky na druhém a třetím stupni
Úplně jiný level je pak známkování na druhém resp. třetím stupni vzdělávání. Tady je podle mne zhodnocení práce dítěte jakýmkoliv kvantitativním způsobem (známky, body, procenta atd.) dost žádoucí. Píšu přitom hlavně o předmětech, jako je matematika, cizí a mateřský jazyk a také naukové předměty. Podle mne je známkování tradiční, škála od 1 do 5 je velmi jednoduchá a přehledná, a přestože se stále vymýšlí různé alternativy (jiné škály bodování atd.), tak v našem českém prostoru je takové zhodnocení práce prostě pro všechny nejčitelnější.
Možná mě v komentářích někteří dají co proto, že mám zamrzlé myšlení, ale já si přesto myslím, že nejjednodušší a nejpřehlednější cesta v hodnocení je ta nejlepší. Známkou. Opět tu máme školy, které si hodnocení představují jinak a komunita rodičů i dětí to kvituje, a je to úplně v pořádku. Velmi souhlasím také s tím, aby dítě neobdrželo jen tu holou známku, ale i nějaký komentář k ní. Ten ale učitel může úplně s klidem udělat ústně při zhodnocování práce ve třídě a nemusí vypisovat sáhodlouhé elaboráty ke každému testíčku. Kantoři na druhém stupni totiž mají většinou mezi 150 až 200 žáky či studenty a chtít podrobné slovní zhodnocení každé písemečky pro tolik dětí, je podle mého nesmyslné.
Na závěr anketa, jak se na známkování díváte vy, moji čtenáři. Další své názory pak můžete psát do komentářů.
Anketa
Zaklikněte si na začátku textu +sledovat a budete dostávat upozornění na moje nové články přednostně do emailu.
ZDROJE:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kampus-zakladni-vzdelavani-odklady-na-skolach-temer-skonci-275035
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/poslanci-maji-schvalovat-novelu-omezujici-skolni-odklady-360392