Hlavní obsah
Rodina a děti

Budou letošní přijímačky pro rodiny deváťáků méně stresující?

Foto: hamedmehrnik Pixabay

Stres

Na deváťáky čekají změny v přijímačkách. Plán už existuje. Nadcházející školní rok by tak pro žáky devítek mohl být méně stresující než pro ty loňské. Vše bude ale záviset na politicích, a to jak celostátních, tak regionálních (hlavně krajských).

Článek

Zásadní změny se chystají celkem dvě. Mají jednak zlepšit zkostnatělý přijímací proces a pak vyřešit nedostatečný počet míst hlavně ve všeobecně vzdělávacích oborech. Pojďme se podívat, co nás tedy čeká, kdo všechno to ovlivňuje a kde by mohly nastat zádrhele.

První dobrá zpráva pro deváťáky už se objevila asi před měsícem, a to, že se začala chystat pozitivní změna v přijímacím řízení. To by se mělo zelektronizovat (čili vypisování papírů a běhání s lejstry by mělo vymizet), dále že se budou moci dávat tři přihlášky místo dvou a  díky prioritizaci (žák sám určí, která škola je pro něj nejlepší a seřadí si školy dle své preference) bude ihned patrné, kam se dítě po vyhodnocení přijímacích testů dostalo a kde bude tedy přijato. (Podrobně jsem o chystaných změnách psala nedávno zde.)

Foto: Zuzana Růžičková

Přijímačky - testy

Aby systém přijímaček zafungoval lépe, musí se sladit několik hráčů. Jednak Parlament, kde musí projít tato změna co nejrychleji, dále musí zafungovat Cermat, který chystá testy a také střední školy, které řízení organizují. Ty si často chystají i svoje vlastní přijímací testy či pohovory (vedle těch povinných testů státních) a musí s nimi sladit noty tak, aby rodiče a žáci nečekali na výsledky příliš dlouho. Což tentokrát z několika důvodů hrozí.

Co zatím nevíme, kolik pokusů budou deváťáci mít. Doufám, že při změně počtu přihlášek se počet pokusů nesníží na jeden jediný. Dva pokusy jsou rozhodně lepší! Mluvím z praxe. Většina dětí mi jednoznačně říká, že při prvním termínu jim šel lépe jeden předmět a při druhém byl pro ně lehčí ten druhý. Myslím také, že na dva náročné testy v jednom dni se umí připravit málokteré patnáctileté dítě. Vím ze zkušenosti, že i tohle se dá natrénovat, ale takovou přípravu na dva testy v jednom dni mnoho žáků nedělá. Propagátoři jednoho termínu nám asi budou event. tvrdit, že všichni mají stejnou možnost a podmínky, a že to bude stát i méně peněz a času všech dospělých, kteří to musí pro děti připravovat. Ale to poměrně dost znevýhodní děti, které bývají nervóznější a hůře zvládají tlak. Pro mnohé je to přece jenom první vážná zkouška.

A pojďme na tu druhou zásadnější změnu, a tou je zvyšování počtu míst především na všeobecně vzdělávacích školách. Z posledních let vidíme, že poptávka po takovém vzdělávání jednoznačně převyšuje nabídku. Ano, jsou regiony, kde gymnázia vypisují i druhá kola, ale řekněme si rovnou, že jsou to skutečně výjimky z pravidla. Zde se rýsuje opět chvályhodný počin, za kterým (zdá se) stojí náměstek ministra školství Jiří Nantl. Ten propagoval více míst ve školách typu gymnázium a lyceum už když působil na regionální úrovni. Vláda se má dokumentem o možnosti navýšení tříd na lyceích zabývat na podzim. Podle Nantla je stavba škol během na dlouhou trať, a tak budou muset kraje hledat, kde budou moci všeobecnější vzdělávací větev v podobě lyceí přidat do škol odborných. Jako příklad dobré praxe se uvádí Jihomoravský kraj, kde už se s předstihem začaly navyšovat kapacity těchto škol.

Foto: weisanjiang Pixabay

Lavice

Tento pěkný plán však může lehce narazit. A to na krajská politická zastoupení. To kraje totiž nejčastěji střední školy zřizují. Dále mohou nastat personální problémy a problémy s učebnami. Není to tak dávno, co se totiž naopak počty tříd na gymnáziích snižovaly. Pamatuji si, jak v mém městě byly na gymnáziu vždy čtyři třídy a už několik let jsou jen tři, přestože se na 60 míst do čtyřletého programu hlásí pravidelně kolem 140 uchazečů. Co se týká personálního obsazení v nových třídách gymnázií a lyceí, tak pokud má většina kantorů plný úvazek či nadúvazek, musely by vedení škol shánět další kolegy. Některé vyučující technických předmětů na lyceích a učitele přírodovědných předmětů by mohlo být těžké sehnat, protože kantoři některých oborů jsou nedostatkové zboží. Třetí zádrhel může nastat s místem. Tam, kde se před lety počty dětí snižovaly, to asi budou mít s přípravou dalších tříd jednodušší, ale kde mají všechny třídy obsazené, budou muset vymýšlet různá řešení.

Ve hře je hodně proměnných či neznámých, a to hlavně vůle a schopnost politiků regionálních i celostátních se dohodnout a něco spolu ve zrychleném režimu prosadit. Mnoho z nás je bedlivě sleduje a po letošním dramatu s přijímačkami by mělo být v jejich zájmu napravit si reputaci.

Co mě na celé situaci nejvíc znejišťuje, je vědomí, jak se čeští politici téměř vždy stavěli a staví k problémům školství. Tolik slibů, které před volbami vždy kolem vzdělávání vysloví, kolikrát každý z nich při lovení hlasů řekne za školstvím hned slovo „priorita“, to bychom se ani nedopočítali. No a další velkou proměnnou je tu ministr školství, protože čeští ministři školství se v poslední době střídají jako na orloji. Každopádně budeme doufat a deváťákům i rodičům držím palce, ať se obě změny uskuteční co nejrychleji. Obě jsou určitě potřeba.

Foto: Gert Altmann / Pixabay a Zuzana Růžičková

Autorka článku

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz